Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk
Postat: tis feb 14, 2012 9:24 pm
bara 3 tävlingar?.
inga dynotimmar ?.
inga dynotimmar ?.
Ett forum för motorentusiaster
https://forum.savarturbo.se/
åmsele ca 10 repor, sundsvall ca 6 repor och tierp ca 4 repor sen lite provkörningar utanför garaget. samma olja och nya lager. har motor värmare alltid då jag startar. kollade och bytte olja och lager före den monterades i bänken.Roger Berglund skrev:bara 3 tävlingar?.
inga dynotimmar ?.
vad skulle du rekomendera för lager spel och hur mäter man det om man ska va riktigt noga? jag har haft standard dim på lagren och polerade vevaxlar som har gårr 20-30K mil så så jätte lite spel kan det inte ha varit. jag växlar vid 8000 men pågrund av fel utväxlig har jag varvat 8300 över mål med M stakar och B21 a kolvarErland Cox skrev:Om du inte har soppa i oljan så har du för lite spel. Oljan har kokat i lagerspalten för att den inte byts ut snabbt nog.
Varvar du 8800? Varför? Du har kam och toppflöde för max 6000 varv.
Grenrörslöngder för samma varv och grenrörsdiametrar för 15000 varv. Försöker du kompensera det genom att varva någonstans mellan?
Jag kopierar en liten text från Pipemax som du kan fundera på: Note=>The BEST Engine Combo will have all Component's RPM Ranges coinciding
Erland
ja mest troligt så, får börja byta olja oftare än om den ser fin ut.Mattias J skrev:E85 skador
Plasticgauge?Jens Gustavsson skrev: vad skulle du rekomendera för lager spel och hur mäter man det om man ska va riktigt noga?
Plastigage visar ganska noggrann om det är 3 eller 6 eller 9/100mm och det räcker bra.Fredde Holmgren skrev:plastigauge funkar inge bra, mät med hålindikator och mikrometer.
Jens Gustavsson skrev:vad skulle du rekomendera för lager spel och hur mäter man det om man ska va riktigt noga? jag har haft standard dim på lagren och polerade vevaxlar som har gårr 20-30K mil så så jätte lite spel kan det inte ha varit. jag växlar vid 8000 men pågrund av fel utväxlig har jag varvat 8300 över mål med M stakar och B21 a kolvarErland Cox skrev:Om du inte har soppa i oljan så har du för lite spel. Oljan har kokat i lagerspalten för att den inte byts ut snabbt nog.
Varvar du 8800? Varför? Du har kam och toppflöde för max 6000 varv.
Grenrörslöngder för samma varv och grenrörsdiametrar för 15000 varv. Försöker du kompensera det genom att varva någonstans mellan?
Jag kopierar en liten text från Pipemax som du kan fundera på: Note=>The BEST Engine Combo will have all Component's RPM Ranges coinciding
Erland![]()
i turbo värden blir allt inte som pipe max rekomenderar det är mer inväcklat än så.... kort förklarat så behöver jag mycket vrid redan på 2500rpm och därför kan jag inte lagga i en pipe max kam istället blir det en kam på milda 240 grader/1.25mm kam lyft mer lagomt sen att lyttet inte räcker till enligt pipe max går att kompensera med ca 0.1bar mer laddtryck på högre varvmotorn blir effektiv på det sättet också och ger mer hk/ luft enhet och då kan jag åka med en turbo som inte blir så stor också för att gynna lågvarvet, den blir lätt justerad också. igenteligen är detta en optimal gat motor också då den är ur stark från 3500- över 8000rpm. max lyft blir nu ca 12mm det får räcka det är viktigare att lågvarv och driftsäkerheten blir bra resten fixar turbon
jo jag gör lite på mitt eget sätt men ingen har bromsat mer eller kört fortare med en bil. jag har turbotrimmat i ca 21år nu på B20 kanse inte smartate motorn att jobba med men det är min hobby som jag fortfarande tycker är kul.