164:an kvaddad
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Tack för dom fina kommentarerna 
Håller på att bygga pedalställ och lite annat smått och gott, har dock gått lite segare än vanligt
det ska svetsas lite till innan jag kan spruta på färg och body i hjulhusen, därefter kan man ju börja montera prylarna på allvar
Göteborgs förnickling har gjort förzinkningen.

Håller på att bygga pedalställ och lite annat smått och gott, har dock gått lite segare än vanligt

det ska svetsas lite till innan jag kan spruta på färg och body i hjulhusen, därefter kan man ju börja montera prylarna på allvar

Göteborgs förnickling har gjort förzinkningen.
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 262
- Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
- Ort: Dalarna Mora
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
imponert



B30èn me?ka planer du har på motoren da? lykke til videre med prosjektet

Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
tjena, det ser ju bra ut de där 
vad är det för fördelar på framvagnen jämfört mot orginal som ju oxå är A-arms konstruktion, kan ju vara intressant att veta
undrar även en annan sak, fjäderhållare i ovankant syns inte på nån av bilderna ska det dit sen eller har du tänkt köra utan/frambak? du kanske inte har bestämt nån lämplig längd än

vad är det för fördelar på framvagnen jämfört mot orginal som ju oxå är A-arms konstruktion, kan ju vara intressant att veta
undrar även en annan sak, fjäderhållare i ovankant syns inte på nån av bilderna ska det dit sen eller har du tänkt köra utan/frambak? du kanske inte har bestämt nån lämplig längd än

- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Larsat...
Fördelarna med framvagnen är följande:
Geometrin är anpassad till kuggstång, den stämmer med den teori jag läst och "forskat" fram, Det är en generellt lättare konstruktion med bättre fjädrar och dämpare.
Jämför man sedan styvheten så är denna framvagnen bra mkt styvare, vilket leder till att teori och verklighet inte längre skiljer lika mkt som när skiten sviktar centimetervis
Jag har även möjlighet att ställa Castern mellan 3 och 7 grader, vilket borde göra bilen betydligt roligare att köra, mkt stabilare i höga hastigheter samtidigt som den lättare "rattar tillbaka". Listan kan göras lång........
Har väl varit lite väl slö på uppdateringar kanske, men får väl slänga upp några bilder iaf.
Har fått hem en del prylar från USA, bla rullvippor till mopar BB som med lite fräsning och uppfinningsrikedom kan moddas till b30, får även göra en helt ny brygga för att det skall bli riktigt bra

Och så blir det ARP-bult i hela toppen..

Har även fått hem mina nya avgasventiler, Manley 39,4mm avgasventiler till Cheva LS1/LS6 som med lite modifikationer kommer passa i min special B30.. Kommer även insugsventiler från samma motor.

Toppen ska få ett rejält portningsjobb lite senare.. 3:e gånen jag är på och gröper ur den
Gjorde ett pedalställ för ngn vecka sedan, dock ej helt färdigt men man får ju ett hum om hur det kommer bli. Blev spillbitar av domex 700 plåt över från framvagnen.


Förhoppningsvis blir det lite varmare väder så jag får lust att vara i mitt kallgarage...
Fördelarna med framvagnen är följande:
Geometrin är anpassad till kuggstång, den stämmer med den teori jag läst och "forskat" fram, Det är en generellt lättare konstruktion med bättre fjädrar och dämpare.
Jämför man sedan styvheten så är denna framvagnen bra mkt styvare, vilket leder till att teori och verklighet inte längre skiljer lika mkt som när skiten sviktar centimetervis

Jag har även möjlighet att ställa Castern mellan 3 och 7 grader, vilket borde göra bilen betydligt roligare att köra, mkt stabilare i höga hastigheter samtidigt som den lättare "rattar tillbaka". Listan kan göras lång........
Har väl varit lite väl slö på uppdateringar kanske, men får väl slänga upp några bilder iaf.
Har fått hem en del prylar från USA, bla rullvippor till mopar BB som med lite fräsning och uppfinningsrikedom kan moddas till b30, får även göra en helt ny brygga för att det skall bli riktigt bra


Och så blir det ARP-bult i hela toppen..

Har även fått hem mina nya avgasventiler, Manley 39,4mm avgasventiler till Cheva LS1/LS6 som med lite modifikationer kommer passa i min special B30.. Kommer även insugsventiler från samma motor.

Toppen ska få ett rejält portningsjobb lite senare.. 3:e gånen jag är på och gröper ur den

Gjorde ett pedalställ för ngn vecka sedan, dock ej helt färdigt men man får ju ett hum om hur det kommer bli. Blev spillbitar av domex 700 plåt över från framvagnen.


Förhoppningsvis blir det lite varmare väder så jag får lust att vara i mitt kallgarage...
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Var bara tvungen att rycka lite liv i tråden med ett par biler på min första moddade Mopar-volvo-rullvippa.
Avfräst på ena sidan, uppfräst hål och teflonbelagda stålbussningar (även brons i dom).


Lackade och dekaltrimmade brembo ok har man alltid drömt om


Var kul att pilla lite med bilen nu efter en förbannad magsjuka som tog knäcken på mig tre dagar
Avfräst på ena sidan, uppfräst hål och teflonbelagda stålbussningar (även brons i dom).


Lackade och dekaltrimmade brembo ok har man alltid drömt om



Var kul att pilla lite med bilen nu efter en förbannad magsjuka som tog knäcken på mig tre dagar

Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- weber-power
- Forumsberoende
- Inlägg: 797
- Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
- Ort: Kalmar // torsås
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 262
- Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
- Ort: Dalarna Mora
- TurboToffi
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 167
- Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
- Ort: Kållby/Finland