164:an kvaddad

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370
Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg

Inlägg av runevaden »

snyggt snyggt!! vart har du lämnat grejerna till guld förzinkning?
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Tack för dom fina kommentarerna :)

Håller på att bygga pedalställ och lite annat smått och gott, har dock gått lite segare än vanligt :?

det ska svetsas lite till innan jag kan spruta på färg och body i hjulhusen, därefter kan man ju börja montera prylarna på allvar :)

Göteborgs förnickling har gjort förzinkningen.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Pakko
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: tor okt 07, 2004 9:25 pm
Ort: Kiruna/ Fd Arvidsjaur

Inlägg av Pakko »

mummsfillibubba!
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

Sjukt snyggt... :shock:
Bild
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

imponert

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

:lol: respekt..ditte e det gomasta 164 bygget jag har sett 8) liker løysningane dine:) aldri sett maken før...heilt målløs..hehe :lol: skal bli spennande å følge med utviklinga og slutt resultatet..og du skulle oppgradere
B30èn me?ka planer du har på motoren da? lykke til videre med prosjektet :D
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

tjena, det ser ju bra ut de där :D
vad är det för fördelar på framvagnen jämfört mot orginal som ju oxå är A-arms konstruktion, kan ju vara intressant att veta
undrar även en annan sak, fjäderhållare i ovankant syns inte på nån av bilderna ska det dit sen eller har du tänkt köra utan/frambak? du kanske inte har bestämt nån lämplig längd än :roll:
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Larsat...
Fördelarna med framvagnen är följande:
Geometrin är anpassad till kuggstång, den stämmer med den teori jag läst och "forskat" fram, Det är en generellt lättare konstruktion med bättre fjädrar och dämpare.
Jämför man sedan styvheten så är denna framvagnen bra mkt styvare, vilket leder till att teori och verklighet inte längre skiljer lika mkt som när skiten sviktar centimetervis ;)
Jag har även möjlighet att ställa Castern mellan 3 och 7 grader, vilket borde göra bilen betydligt roligare att köra, mkt stabilare i höga hastigheter samtidigt som den lättare "rattar tillbaka". Listan kan göras lång........

Har väl varit lite väl slö på uppdateringar kanske, men får väl slänga upp några bilder iaf.

Har fått hem en del prylar från USA, bla rullvippor till mopar BB som med lite fräsning och uppfinningsrikedom kan moddas till b30, får även göra en helt ny brygga för att det skall bli riktigt bra :)
Bild

Och så blir det ARP-bult i hela toppen..
Bild


Har även fått hem mina nya avgasventiler, Manley 39,4mm avgasventiler till Cheva LS1/LS6 som med lite modifikationer kommer passa i min special B30.. Kommer även insugsventiler från samma motor.
Bild

Toppen ska få ett rejält portningsjobb lite senare.. 3:e gånen jag är på och gröper ur den ;)

Gjorde ett pedalställ för ngn vecka sedan, dock ej helt färdigt men man får ju ett hum om hur det kommer bli. Blev spillbitar av domex 700 plåt över från framvagnen.

Bild
Bild

Förhoppningsvis blir det lite varmare väder så jag får lust att vara i mitt kallgarage...
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
AndreasP
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: mån jan 22, 2007 12:31 am
Ort: Tromsø - Norge

Inlägg av AndreasP »

veldig bra fabrikering!

Har du nåt kort/bilde på sicke-maskinen du bruker?

-Andreas
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

AndreasP skrev:veldig bra fabrikering!

Har du nåt kort/bilde på sicke-maskinen du bruker?

-Andreas
Tack, har inte ngt kort på den, men det ska väl gå ordna :)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

pedalstället vart ju snitsigt :) hur mycket syns av det när det e monterat?
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

ergu skrev:pedalstället vart ju snitsigt :) hur mycket syns av det när det e monterat?
det kommer nog bara vara pedalerna som syns, resten ligger under I-brädan .. Spegel och ficklampa när man ska fylla/kolla bromsvätskan, men det blir snyggt i motorrummet ;)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Var bara tvungen att rycka lite liv i tråden med ett par biler på min första moddade Mopar-volvo-rullvippa.
Avfräst på ena sidan, uppfräst hål och teflonbelagda stålbussningar (även brons i dom).
Bild
Bild

Lackade och dekaltrimmade brembo ok har man alltid drömt om :)
Bild
Bild

Var kul att pilla lite med bilen nu efter en förbannad magsjuka som tog knäcken på mig tre dagar :(
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

fy in i helvete :o är så jävla imponerad :D
team weber power
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

superopel skrev:fy in i helvete :o är så jävla imponerad :D
Bild
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
Ort: Kållby/Finland

Inlägg av TurboToffi »

Understöder föregående talare!!! :D
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Skriv svar