BMW Ascona 2.8 Turbo (11.65sek@205 km/h) FOR SALE

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

det är mer skadligt för drivlinan att åka lågprofildäck, det är studsen som är farligast..
Användarvisningsbild
_JP_
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: ons dec 20, 2006 12:35 am
Ort: Arjeplog/Mora

Inlägg av _JP_ »

Fan vilket fränt bygge! :D

En hel klase med saabdumpar också 8)

/ Johan
Audi 90 quattro V8 biturbo - såld
Subaru impreza GT -99
Willys CJ3A Mod - 53
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

emil skrev:det är mer skadligt för drivlinan att åka lågprofildäck, det är studsen som är farligast..
exakt!
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Jo, jag har förstått att det knäcker drivlina om det studsar......!

Är det större risk för däckstuds på klistrat underlag om man har lågprofildäck ?

Jag har då inga problem med däckstuds på gatan.......?
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Du kan ha studs utan att direkt känna det.

Köra med lågprofil på klistrad är som att äta fil med en gaffel :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Mikael S skrev:Köra med lågprofil på klistrad är som att äta fil med en gaffel :)
Klockrent sagt! :hihi:
Utan något illa ment så tycker jag att alla som tar chansen att köra t.ex EDPS på klistrad bana verkligen gör en idiot-miss (om de inte är ute efter att bara se en slutfart) när de kör sina tuffa gatbilar med sina tuffa gatdäck på sina tuffa fälgar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Jo, det är ju inte kul att spinna bort en halv sekund på 60-foten men det är ju en kostnadsfråga också........tycker dock att det går att göra vettiga starter utan att spinna bort sig på vanlig asfalt..........hoppas det funkar i Piteå också :)

Fick just en födelsedagspresent från min fru (det är den till vänster) :thumbright:
Bild
Bild
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Fint!
Vart hittar man sådan fru :thumbright:
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

du varnar för budgetbygge Fy!

Inlägg av calle Bengtsson »

jag tycker att din opel är så snyggt byggt, det är jue inget budget bygge det är skitfint gjort, därför jag gillar Sävar... slipper Qvarnis typer

sånna som plöjer ner ett par miljoner per bygge!! Heja på snyggt gjort gillar stuket på bilen :) Mvh Calle Ps vad är det för garret turbo du åker med? DS
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är ju tur att det fins qarnis typer, för det är ju sånna man blir moteverad av i garaget och vill åka ifrån :hihi:

tjoffe från nyåker/umeå fick ju åka ifrån han på acktion meet i sommras med sin hemmabyggda lite rostiga super 7 8)

när han hadde sin sierra så stod det ju i bilsport att han var typ värst i sverge -98 med en 7.52repa på 201m (jo det var snabbt då :wink: ) och att han hadde 700hk/2.2bar lite senare det åren åkte jag en 7.48 på 0.9bars ladd i B20 med webrar och utan laddkylare, då var var man nöjd.
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Tack för den trevliga kommentaren, Calle
Jag har faktiskt försökt hålla så låg budget som det går utan att strypa möjligheterna till höga effekter i framtiden.

Jag åker med en Garrett GT 4594 från en Volvo 12 liters lastbils diesel

Det är 61 mm på kompressorns ingång och 78 mm på avgasturbinens utgång med A/R 1.33.............avgashuset är då inte för litet......!! :D
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

jobbat på volvolastvagnar

Inlägg av calle Bengtsson »

Jaa jag förstår, det där med budget... jag bor i Munchen är trött på alla Porche Cabbar *s* Gillar Porche men inte Cab... Det är många sånna här Dyrt.... så är man dum som Flyttat till tyskland dyraste stad... Börjar snart Meka i Lägenheten saknar garage....

Jens braaa Argument där :) kul med sävar enorm kunskaps källa
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Var ute och testade i helgen och började få konstigt beteende vid växlingar.

Den började tveka mer och mer efter varje växling.......
Till slut slutade den ladda helt.......!! :thumbdown:

Vid närmare kontroll uppvisade turbon ett oroväckande radiellt glapp.

Jag rev isär turbon och det visade sig att lagret närmast kompressorn hade skurit mot axeln.....
Troligt vis beroende på BMW motorns väldigt låga oljetryck om man tar ut oljan i toppen på M30:in

Någon som vet var man köper nya lager billigt ?
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ajdå, är det dåligt med oljetryck vid oljetrycksgivaren alltså?


Kanske inte sa det sist föresten, men redig fränt bygge :thumbright:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Mr Garrett skrev:Troligt vis beroende på BMW motorns väldigt låga oljetryck om man tar ut oljan i toppen på M30:in
Ja, du ska helst plocka ut olja till turbon vid oljefilterhållaren på insugssidan.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar