larsat skrev:en sak jag undrar, när ni anser er vara hyffsat klara med portningen, flödesmäter ni på alla cyl & jämför värdena och sedan försöker justera så att alla kanaler flödar lika med varandra? för jag skulle misstänka att min topps kanaler flödar lite olika, jag hade inte så stor koll på hur lika kanalerna vart...
jag tror inte det är så ofta man testar alla kanalerna för att se skilnaden på flödet.
det är nog enklast att försöka porta stegvis i tex insugskanalerna och försöka göra så gott man kan får att få dem lika.
johanedstrom skrev:hur kan jag ha missat detta bygge..? du som ändå är från piteå..!
det är roligt att folk bygger på b20, längtar till jag får se dig på sundsgatan!
de är inte lätt att veta vad som händer i varje liten by runt piteå inte
preimärturen på sundsgatan bör bli nu till våren. tänkte passa på att visa alla pokemonbilar som härjar där var skåpet ska stå.
min komentar efter flödningen är som jag sa att insugnings sidan behöver mer jobb i innersvängen då hastigheten blir för hög där så det blir turbuläns.
men du fick lite tips så du bör komma upp mot 180cfm rätt lätt.
avgassidan var helt ok! och efter du slipat lite till vid inner radien och mot sätet där så blir det nåra cfm till också
jag ska försöka samanställa nåra B20 flödestester så fort jag hinner så du får nått att jämföra mot.
min 142 topp som jag slipade till i fjol med samma ventilstorlekar flödade 190 in och 150 ut vid 13mm men den var slipad lite mer i insuget och den hadde lite bättre säten.
Vore intressant att se vad min senaste B30 topp flödar vid varierande lyft, om inte annat för att bli synad i egenskap av topplocksportare. För övrigt måste bänken vara guld värd också i avseende när det gäller att välja kamaxel till specifik topp. Minns Umeå sommaren -93 Jens (eller var det Ådalen -31? ) med 3 x rytande dellorto 45 och ständiga uppgörelser mot Jonas S Garret T3 och stromberg "looken". Sjukt länge sedan nu...
Stefan skrev:Vore intressant att se vad min senaste B30 topp flödar vid varierande lyft, om inte annat för att bli synad i egenskap av topplocksportare. För övrigt måste bänken vara guld värd också i avseende när det gäller att välja kamaxel till specifik topp. Minns Umeå sommaren -93 Jens (eller var det Ådalen -31? ) med 3 x rytande dellorto 45 och ständiga uppgörelser mot Jonas S Garret T3 och stromberg "looken". Sjukt länge sedan nu...
jo det var tider slutade med ett indraget körkort för jonas s för olaga tävlig på allmän väg
du får ta med din topp nästa gång du kommer upp från fjollträsk så testar vi flåset i den. alla runtomkring grejer ska ju passa från B20 tycker jag?
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor sep 13, 2007 9:32 pm, redigerad totalt 1 gånger.
ikväll har jag mätt ett förbräningsrum och räknat lite på kompressions-förhållande. fick förbräningsrummets volym till 58cm3. med 1,2 mm topplockspackning och med ca 16cm3 volym i gropen på kolven fick jag förhållandet till 7,2:1. det duger kanske?
i morgon ska jag bara ta ett litet fjus i fräsen med storkrabban, så den blir helt plan.
jag borde även hinna fullända mina kanaler i morgon, nu när jag insett hur de ska se ut
så toppen borde vara fastbultat under helgen.
Senast redigerad av T Fahlgren den sön sep 16, 2007 2:47 pm, redigerad totalt 2 gång.
T Fahlgren skrev:ikväll har jag mätt ett förbräningsrum och räknat lite på kompressions-förhållande. fick förbräningsrummets volym till 58cm3. med 1,2 mm topplockspackning och med ca 16cm3 volym i gropen på kolven fick jag förhållandet till 7,2:1. det duger kanske?
i morgon ska jag bara ta ett litet fjus i fräsen med storkrabban, så den blir helt plan.
jag borde även hinna fullända mina kanaler, nu när jag insett hur de ska se ut
Jens Gustavsson skrev:
ok jag skulle köra på den kompan.
med f kammen så får du ändå hyffsat cylindertryck utan laddtryck sen så får du lite extra säkerhets marginal när du labbar med förgasarna.
tror du klämspalten blir för liten med en 1,2mm packning? squishytan är ju ganska liten trots allt ganska liten nu ändå.
en 2mm sitter kanske bättre?
vet ej vad som är bättre på max laddtryck, men jag har då ca 1.2mm på min B20 och liknande förbräningsrum och ca 8.0-8.8:1 och kan ladda 1.8bar på 98oktan, men då med ett ganska ut testad tänd och bränsle mapp.
johanedstrom skrev:har du bestämt vad det blir för förgasare?
jag tror de blir två stycken dopade su hs6, dvs de med flottörhusen på sidan. om jag vill testa med strombergförgasare så passar dem ju rakt på.
jag vill helst inte andvända orginal dubbelinsug på grund av att pulserna blir fel och att det blir för lite plats på grenrörssidan, så det blir att göra ett eget av tunnelrammodell med förgasarna över ventilkåpan.
jag tror faksikt att det kan bli ett vinnande koncept.