Fahlgrens Amazon b20 tic weber 36/36

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

larsat skrev:en sak jag undrar, när ni anser er vara hyffsat klara med portningen, flödesmäter ni på alla cyl & jämför värdena och sedan försöker justera så att alla kanaler flödar lika med varandra? för jag skulle misstänka att min topps kanaler flödar lite olika, jag hade inte så stor koll på hur lika kanalerna vart...

jag tror inte det är så ofta man testar alla kanalerna för att se skilnaden på flödet.

det är nog enklast att försöka porta stegvis i tex insugskanalerna och försöka göra så gott man kan får att få dem lika.
hoires
Användarvisningsbild
johanedstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån okt 31, 2005 11:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av johanedstrom »

hur kan jag ha missat detta bygge..? du som ändå är från piteå..!
det är roligt att folk bygger på b20, längtar till jag får se dig på sundsgatan! :)
E21 Turbo
Min bil!
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

johanedstrom skrev:hur kan jag ha missat detta bygge..? du som ändå är från piteå..!
det är roligt att folk bygger på b20, längtar till jag får se dig på sundsgatan! :)
de är inte lätt att veta vad som händer i varje liten by runt piteå inte :)

preimärturen på sundsgatan bör bli nu till våren. tänkte passa på att visa alla pokemonbilar som härjar där var skåpet ska stå. :lol:
hoires
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

min komentar efter flödningen är som jag sa att insugnings sidan behöver mer jobb i innersvängen då hastigheten blir för hög där så det blir turbuläns.

men du fick lite tips så du bör komma upp mot 180cfm rätt lätt.

avgassidan var helt ok! och efter du slipat lite till vid inner radien och mot sätet där så blir det nåra cfm till också :thumbright:

jag ska försöka samanställa nåra B20 flödestester så fort jag hinner så du får nått att jämföra mot.

min 142 topp som jag slipade till i fjol med samma ventilstorlekar flödade 190 in och 150 ut vid 13mm men den var slipad lite mer i insuget och den hadde lite bättre säten.
S Iwarsson
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: tis sep 07, 2004 11:08 pm
Ort: Norr om Uppsala

Inlägg av S Iwarsson »

Vore intressant att se vad min senaste B30 topp flödar vid varierande lyft, om inte annat för att bli synad i egenskap av topplocksportare. För övrigt måste bänken vara guld värd också i avseende när det gäller att välja kamaxel till specifik topp. Minns Umeå sommaren -93 Jens (eller var det Ådalen -31? :hihi:) med 3 x rytande dellorto 45 och ständiga uppgörelser mot Jonas S Garret T3 och stromberg "looken". Sjukt länge sedan nu... :roll:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Stefan skrev:Vore intressant att se vad min senaste B30 topp flödar vid varierande lyft, om inte annat för att bli synad i egenskap av topplocksportare. För övrigt måste bänken vara guld värd också i avseende när det gäller att välja kamaxel till specifik topp. Minns Umeå sommaren -93 Jens (eller var det Ådalen -31? :hihi:) med 3 x rytande dellorto 45 och ständiga uppgörelser mot Jonas S Garret T3 och stromberg "looken". Sjukt länge sedan nu... :roll:
jo det var tider :thumbright: slutade med ett indraget körkort för jonas s för olaga tävlig på allmän väg :twisted:

du får ta med din topp nästa gång du kommer upp från fjollträsk så testar vi flåset i den. alla runtomkring grejer ska ju passa från B20 tycker jag?
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor sep 13, 2007 9:32 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
johanedstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån okt 31, 2005 11:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av johanedstrom »

T Fahlgren skrev: de är inte lätt att veta vad som händer i varje liten by runt piteå inte :)

preimärturen på sundsgatan bör bli nu till våren. tänkte passa på att visa alla pokemonbilar som härjar där var skåpet ska stå. :lol:
jo pokemonbilarna ska sättat på plats! :)
E21 Turbo
Min bil!
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

ikväll har jag mätt ett förbräningsrum och räknat lite på kompressions-förhållande. fick förbräningsrummets volym till 58cm3. med 1,2 mm topplockspackning och med ca 16cm3 volym i gropen på kolven fick jag förhållandet till 7,2:1. det duger kanske?

i morgon ska jag bara ta ett litet fjus i fräsen med storkrabban, så den blir helt plan.

jag borde även hinna fullända mina kanaler i morgon, nu när jag insett hur de ska se ut :thumbright:

så toppen borde vara fastbultat under helgen. :)
Senast redigerad av T Fahlgren den sön sep 16, 2007 2:47 pm, redigerad totalt 2 gång.
hoires
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

T Fahlgren skrev:ikväll har jag mätt ett förbräningsrum och räknat lite på kompressions-förhållande. fick förbräningsrummets volym till 58cm3. med 1,2 mm topplockspackning och med ca 16cm3 volym i gropen på kolven fick jag förhållandet till 7,2:1. det duger kanske?

i morgon ska jag bara ta ett litet fjus i fräsen med storkrabban, så den blir helt plan.

jag borde även hinna fullända mina kanaler, nu när jag insett hur de ska se ut :thumbright:

så toppen borde vara fastbultat under helgen. :)
har du räknat på hur högt kolven vänder i loppet?
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

Jens Gustavsson skrev: har du räknat på hur högt kolven vänder i loppet?
den vänder exakt vid däckplanet har jag kommit fram till.
hoires
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

T Fahlgren skrev:
Jens Gustavsson skrev: har du räknat på hur högt kolven vänder i loppet?
den vänder exakt vid däckplanet har jag kommit fram till.
ok jag skulle köra på den kompan.

med f kammen så får du ändå hyffsat cylindertryck utan laddtryck sen så får du lite extra säkerhets marginal när du labbar med förgasarna.
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

Jens Gustavsson skrev:
T Fahlgren skrev: den vänder exakt vid däckplanet har jag kommit fram till.
ok jag skulle köra på den kompan.

med f kammen så får du ändå hyffsat cylindertryck utan laddtryck sen så får du lite extra säkerhets marginal när du labbar med förgasarna.
tror du klämspalten blir för liten med en 1,2mm packning? squishytan är ju ganska liten trots allt ganska liten nu ändå.

en 2mm sitter kanske bättre?
hoires
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

T Fahlgren skrev:
Jens Gustavsson skrev: ok jag skulle köra på den kompan.

med f kammen så får du ändå hyffsat cylindertryck utan laddtryck sen så får du lite extra säkerhets marginal när du labbar med förgasarna.
tror du klämspalten blir för liten med en 1,2mm packning? squishytan är ju ganska liten trots allt ganska liten nu ändå.

en 2mm sitter kanske bättre?
vet ej vad som är bättre på max laddtryck, men jag har då ca 1.2mm på min B20 och liknande förbräningsrum och ca 8.0-8.8:1 och kan ladda 1.8bar på 98oktan, men då med ett ganska ut testad tänd och bränsle mapp.
Användarvisningsbild
johanedstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån okt 31, 2005 11:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av johanedstrom »

har du bestämt vad det blir för förgasare?
E21 Turbo
Min bil!
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

johanedstrom skrev:har du bestämt vad det blir för förgasare?
jag tror de blir två stycken dopade su hs6, dvs de med flottörhusen på sidan. om jag vill testa med strombergförgasare så passar dem ju rakt på.

jag vill helst inte andvända orginal dubbelinsug på grund av att pulserna blir fel och att det blir för lite plats på grenrörssidan, så det blir att göra ett eget av tunnelrammodell med förgasarna över ventilkåpan.

jag tror faksikt att det kan bli ett vinnande koncept. :)
hoires
Skriv svar