Fiat Uno Turbo - Forsa Edition.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Moufasa »

polymoog skrev:Grattis till fina siffror :D vad hade motorn för effekt ursprungligen?
Man tackar så mycket :) jag är jätte nöjd med resultatet. Ursprungligen ligger Mini motorn på 101hk orginal.

(ringstrom)
Joo har gluttat en hel del där på carmaniacs. Men länken du har lagt upp är på en Lite mer ombyggd variat 4x4 och två liters motor med ca 600hk säger folk med mer koll..Men det är en riktigt grym maskin :P

(larsat)
Jo fan blev rätt fint :thumbright: Mer än vad jag vågade hoppas på.

(Jonas Ohlsson)
Tackar så mycket :) Ja det kanske hoppar i ett annat sprut/tändning i vinter om jag får tid över.Kan bli lite dålig med den varan i vinter då jag ska bli Pappa i januari. Så vi får se hur det går,målet jag hadde med bilen har jag ju krossat nu. Så får se vad nästa steg blir, bytte tex alldrig spjällhuset eller byggde nytt grenrör så det är orignal än. Samt att jag inte körde längre än till 6500varv (vart ju lite orolig) så runt en 7300 eller nått sånt kan jag dra innan varvstopp med nya boxen. Så lite förbättringar går det helt klart att göra. Men jag har inte ens hunnit med att provköra den på 1,9bar själv bara i bänken.så jag ska ut och ta en tur senare och se hur det smakar :twisted:

(Mokko)
Får väl tacka så mycket för gratulationerna :) Jaha står din saab hemma hos mor?? Då ska jag ut och sprätta lite gummi på den snart :twisted: ska filma lite och slänga upp här tänkte jag.
Fiat Uno Turbo 88a..
Användarvisningsbild
Mokko
För mycket laddtryck
Inlägg: 261
Blev medlem: mån okt 23, 2006 11:05 pm
Ort: Forsa (Hudiksvall)

Inlägg av Mokko »

Inte fått fingrarna ur än och lagt upp lite film och några bilder? :hihi:
stocken
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: mån sep 03, 2007 3:21 pm

Inlägg av stocken »

ringstrom skrev:
Moufasa skrev:Summan av kardemumman:Vid 1,9 bar presterades 223.3 hk vid 5859 rpm samt så uppmättes monstervridet i 1,3:an till 274,9 nm vid 5744 rpm...(på hjulen naturligtvis) -
min första bil va en svart Fiat uno turbo -90 fyfan att det är en av dom grymmaste bilarna :lol: alla skrattar tills dom åker med. en skön känsla

snoka runt lite på carmaniacs.net där finns de många fräna :P

lägger in denna till folk som inte vet va det är :P
http://www.youtube.com/watch?v=U8uikgy44ag&NR=1
Riktigt sjyssta siffror, o den där filmen var ju helt sjuuuk :shock: nog de fränaste jag sett på länge ,,
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Moufasa »

Ja det skulle väl kanske ha kommit upp lite filmer :) Men jag har hållit på och pillat med sånt jag inte hunnint med tidigare. Jag har nästan inte kört nå alls :? Har köppt en helt splirrans vattenpump som jag byter till nu,är inte så rackarns sugen att behöva byta pumpar hela tiden då det är rackarns trångt. Så nu ska den väl sluta droppa vatten hela tiden,
oxå ska soppa slangarna snyggas upp ordentligt..

Skulle även bara laga ett litet rosthål i motorutrymmet, men råkade bli seriös och slipade ner svetsarna riktigt och spacklade o lackade upp det lite :lol:

Och sen har jag fått ett par sänkfjädrar till uno oxå, sänker 60mm fram, 40 bak kommer bli lite trångt över farthindren men det kommer ju se ballt ut med Bmw fälgarna på :D..

Men en liten sväng har man ju hunnit med :twisted: och den går ganska bra måste jag säga,men som vanligt så smyger det sig på nya fel hela tiden :evil:.
Om jag drar den på ettan och tvåan så vill den börja bluddra när jag kastar i trean och ger fullt. Funderar på om det kan vara så att spridarna innan spjället kan vara orsaken?? Hadde fyra spridare i plenumet förr och då vart det inte så här iaf, Nu har jag ju två relativt stora spridare en liten bit innan spjället på tryckröret.Kan det vara så att det blir massa besin kvar innan spjället när det stängs som sedan dränker motorn när spjället öppnas på lite lägre varv :? Lite lånsökt kanske men jag skulle gärna behöva lite ideer om spridar placeringen blivit galen eller vad det är frågan om.

En annan teori som en vänn har är att kanske inte soppa pumpen orkar leverera tillräckligt. Sitter en 240 glt pump på nu och dom borde väl hänga med en bit?

/Fredrik
Fiat Uno Turbo 88a..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Här är bromspapper & laddtryck/lambda:
Bild
Bild

Moufasa behöver hjälp med att tolka lambdakurvan, så ni som kan detta med rätt värden i förhållande till ladd/varvtal, skriv era kommentarer!
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Moufasa »

Ja nu var det ett tag sedan jag berättade vad jag hållit på med på bilen.
Först så har uno tappat lite höjd 60mm fram 40mm bak, men fjädrarna hadde gått nån vinter och var lite rostfärgade,så dom fick gå i slungränsen på brors jobb, nu är dom som nya igen med fin färg osv.

Avgassystemet har byggts om helt och hållet för att inte bilprovningen ska klaga på ljudnivån,och nu borde dom vara nöjda.

El wasserpump är oxå ny bytt,så jag borde slippa en droppande bil fram över..

Och problemet med blöddringarna har gått till sig lite efter att jag sänkte soppa trycket. (Men jag fattar fortfarande ingenting av grafen ovan) så det kan vara helt galet att göra oxå, men enligt stiften så ser den ut att ha bensin så det räcker och blir över.Så jag ska sänka soppa trycket en skvätt till är det tänkt, och sen ska jag prova och höja lite på extrasprutet så den skvätter lite mera på höga ladd ist.

Utöver det så har jag haft påhälsning av höger stötdämpare bak inne i cupen :evil: .Så flera timmar har gått åt att laga det utan att det ska se för jävligt ut,men nu är det äntligen klart men då hittade jag lite till rost i golvet ist.

Sen så bygger jag en batteri låda bak i bilen så dom inte kan klaga på bilprovningen över att batteriet inte sitter som det ska. Och all el jag har dragit håller jag på att säkrar upp i handsfacket med massa häftiga knappar och lampor, sprutet kommer oxå flyttas till handsfacket för att det kommer bli lite säkrare att inte ha sprutet helt synligt pga inbrotts faktorn.

Handbromsen höger bak ska oxå fixas sen ska den in på bilprovningen :) Få se hur det går,men inom några dagar så borde jag kunna köra den helt lagligt på byvägarna här :D


Har inte så mycket mer att berätta förutom att den är som en gocart nu med sänkningen :twisted: Hadde laddet kommit tidigare så hadde det nog varit en rolig banbil skulle jag tro.. Jag har ju ett mindre avgasshus till turbon man kanske skulle prova med det oxå :roll: Men det känns så rackarns litet ett 5ans plutti hus ser väldans trångt ut tycker jag till td04orna.

allt för denna gång

/Fredrik
Fiat Uno Turbo 88a..
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Moufasa »

Hej nu var det ett tag sedan jag var här :) Har inte hänt nått super extremt med bilen än. Mer än att jag håller på och kapar bort allt som inte behövs utan bara är där och väger.

Tanken i vinter är att lätta så mycket som möjligt och pilla in buren, oxå ryker extrasprutet. Kommer nog att hamna på nån mc lr liknande i slutändan :hihi:

All inredning är urplockad och jag kan till min lättnad säga att rosten inte var så farlig som man är van på fiat.
Nu pågår opration slipa underredet för att få lite ny och fin färg på sig samma med bakvagnen (Hatar och slipa rost).

Nytt fuel system ska oxå leta sig på plats, allt ska bytas spridare, bensin pumpar, ledningar,catchtank,btr, ev tank oxå. Tänkte prova och köra med e85 sen så det är lika bra att förbereda allt för det från början. Nytt sprut blir det oxå fast som en sista prio så länge,

Ny topp kommer oxå leta sig på plats på unon denna gången maxportad,Har ej bestämt mej om jag ska gå loss på den själv den här gången oxå eller om jag ska lämmna bort den till nån med lite koll :roll:


God jul :D

/Fredrik
Fiat Uno Turbo 88a..
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Moufasa »

Ja så var det ett tag sedan jag uppdaterade här :roll: . Råkad gå och bli pappa i januari så jag har haft lite annant att göra :) , så garaget mitt och bilen har inte varit den största prion på ett tag.

Men nu så börjar den nyblivna mamman släppa lite på mina tyglar så jag har hunnit med att skruva lite iaf :thumbright: .

Har i alla fall fått byta hjulhusen bak i samband med att jag och mina vänner byggde "bur" i härken. Hjulhusen visade sig vara ganska mossiga och fick bytas. Hittade naturligtvis mer rost i golven oxå när man började leta, så det vart en diger lista på rostlagning under tiden som vi passade in buren :? .

Bromsar visade sig vara i väldigt dåligt skick så det är nytt, slitzade och borrade, med nya tar-ox belägg. Kunde inte motstå att tvätt och måla upp allt där heller när vi ändå satte dit saker som såg så fina ut :D .

Batteri har fått sig en egen låda i skuffen som är fastbultad och lär inte flytta på sig, samt fått en väl placerad brytare.

Har vart och vägt uno oxå pga att den ska besiktas med buren, och vikten blev 530kg på framvagnen och 300kg prick bak, Med bur och baksäte samt inredning så bilen är inte så jätte tung ändå :thumbright: .

Sen håller jag på att dra om en herrans massa el oxå, vill att launchcontrollen och bredbandslambdan ska ha egna stömar och vara avsäkrat ordentligt. och allt har egen jord för sig, sprutet samt launch/lambda/växelampa/pumpar osv vill inte ha mer el strul nu. Bilder det har jag några men jag lyckas inte lägga upp dom just nu då jag lånat datan. men det kommer....
Ladd och varvstopp har oxå höjts men det finns inga siffror på det..

Har i alla fall börjat med projektet igen efter nästan ett år vila med det, och siktar på att få klart den innan våren så jag kan leka av mig lite :twisted: .

Mvh
Fiat Uno Turbo 88a..
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Moufasa »

Fortsätter i den långsamma farten som har hållts ett tag nu. Men så gick jag och råkade byta åt mig ett ms för ett tag sedan så det börjar klia i fingrarna igen..

Har tyvärr nästan ingen info alls i stora drag om boxarna för utom att det förmodligen är jätte gammalt. Det är två boxar som sagt, en box som jag förmodar är själva Ms:et, och ett sånt som kallas "Lasse kort"? Det är säkringar och reläer i det som alla kablar ska in i så jag antar att det är "Lasse kortet". Ska vara v2,2 om jag har fattat allt rätt och på kretskortet står det 2005 så det är förmodligen inte den nyaste modellen jag har direkt, frågan är ju om det ens är värt att koppla in om det inte är nån vidare modell.

Finns med en liten lapp där det står Inlagd firmware är :megasquirt.s19 2,89
Vet ej vad nått av det betyder så nån får gärna hjälpa mig tolka vad det betyder. Samt vilka givare som jag måste använda mig av för att endast kunna styra soppan i första hand. tändningen tänkte jag pilla med senare.

Tanken är väl att använda mig av original kabehärvan men som det ser ut så går alla spridare på samma signal original, eller om jag har kollat i fel vilket inte är omöjligt. så då är väl nästa fråga kan jag använda mig av det och köra alla spridare på spridar bank 1 i så fall? Ska hem och mäta allt i härvan till spridarna om en stund så då vet jag efter det.

Och triggning borde väl bara gå och ta från tändspolen om jag har förstått rätt? Och vilket program ska jag ladda ner till datan för att få allt att funka?

Vart tusen snabba frågor som säkert följs av tusen till :roll: Men jag är helt utan erfarenhet på det här så lite guidning skulle vara jätte uppskattat..

Ska även försöka klistra in lite bilder på Ms grejerna och lite annat smått och gott så kanske nån kan hjälpa med idetiteten på boxarna

Mvh
Fiat Uno Turbo 88a..
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Moufasa »

Japp då står jag mitt upp i bytet till ms och är väldigt osäker på vad jag pysslar med :roll: Men det är väl det som är halva spänningen med att koppla nått man inte gjort förr.

Som jag ser det just nu så ser jag inga hinder på att hugga mig in i original härvan iaf, även om jag är osäker på signalen till spridarna Annars får jag dra dom kablarna utan på orig stammen.

Här kommer nån bild på boxarn och ett bonus kort på hur bilen ser ut för i år..

Bild på bägge boxarna tillsammans (ber om ursäkt för mobkamera korten)
Bild

Och ett kort när "lasse" är öppnat. Problemet är ju att jag inte ens har koll på vad för funktioner som finns på det.
Bild

Ett till på "lasse" när han är öppnad och ensam.
Bild

Och ett jätte suddigt kort på ett av papperna som följde med. Vilka givare ska kopplas in om jag endast vill styra soppan? Och hur funkar det att styra tändningen med just detta exemplar om det ens går? Kan nog scana in pappren om nån vill kolla på dom och komma med råd.

Bild

En liten bild på hur bilen ser ut för i år oxå
Bild

Men just ms:et är jag lite osäker på så om nån har några råd skulle vara super.

Mvh Fredrik
Fiat Uno Turbo 88a..
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Ett gott råd är nog att sätta sig och börja läsa och försöka sätta sig in i hur det fungerar.
Kan verka lite tråkigt men gott att ha i ryggsäcken om det skulle börja rappla för dig =)
Här har du en sida där det finns massor av läsning.
http://www.megamanual.com/mtabcon.htm
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Moufasa »

Jonny Karlberg skrev:Ett gott råd är nog att sätta sig och börja läsa och försöka sätta sig in i hur det fungerar.
Kan verka lite tråkigt men gott att ha i ryggsäcken om det skulle börja rappla för dig =)
Här har du en sida där det finns massor av läsning.
http://www.megamanual.com/mtabcon.htm
Det är ju inte det att jag inte förstår hur det fungerar i det stora hela jag har problem med direkt.
Problemet är snarare bristen på info om detta ms och dess funktioner. iom att jag hittar mycket knapp info om det. Och fick i stora drag bara ett papper med.
Så jag vet inte riktigt nått om boxarna igentligen, vet inte ens om dom funkar om jag ska vara ärlig, Kan jag starta boxarna utan givare och spridare för att se om jag får nån kontakt med boxen?
Mest såna frågor jag vill ha svar på, då jag inte vet hur kännsligt det är.

Och om nått skulle ryka i boxarna så gråter jag inga jätte tårar för det, fick det i en bytes affär och har knappt kostat mej nått. Hadde vart värre med ett riktigt dyrt sprut.

Problemet med program till datan har iaf löst sig, hadde det redan på disken i datan så det fixade sig lätt.
Nu får vi se hur lätt det går med resten oxå bara. Har huggit ner en original box nu och börjar mäta mig fram helt enkelt med elschemat till bilen i högsta hugg för att se om det kan lyckas..

Mvh Fredrik
Fiat Uno Turbo 88a..
Användarvisningsbild
MV
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: ons apr 01, 2009 1:39 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av MV »

Moufasa skrev:
Jonny Karlberg skrev:Ett gott råd är nog att sätta sig och börja läsa och försöka sätta sig in i hur det fungerar.
Kan verka lite tråkigt men gott att ha i ryggsäcken om det skulle börja rappla för dig =)
Här har du en sida där det finns massor av läsning.
http://www.megamanual.com/mtabcon.htm
Det är ju inte det att jag inte förstår hur det fungerar i det stora hela jag har problem med direkt.
Problemet är snarare bristen på info om detta ms och dess funktioner. iom att jag hittar mycket knapp info om det. Och fick i stora drag bara ett papper med.
Så jag vet inte riktigt nått om boxarna igentligen, vet inte ens om dom funkar om jag ska vara ärlig, Kan jag starta boxarna utan givare och spridare för att se om jag får nån kontakt med boxen?
Mest såna frågor jag vill ha svar på, då jag inte vet hur kännsligt det är.

Prov köra Ms gör du inne titta här
http://www.megamanual.com/v22manual/v1stim.htm
______________________
R5 GT TURBO
Bengt Nessèn
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Så fort försvinner en förälder..

Inlägg av Moufasa »

Tackar så mycket.
Men MS historien läggs nog på vänte läge ett tag till, så bilen får gå med nuvarande setup så länge.
Tappade orken och lusten med det mesta igår förmiddag. Hadde lite små ärenden inne i staden ca en mil ifrån där jag bor, skulle köpa lite kabel till bilen och färg till huset osv.
Men vi vart stoppade av ett par tjejer som sa att en bil låg i diket och brann. Så för att inte vara i vägen så stannade vi i en skymd kurva, så vi kunde inte se vad det var för bil eller nått och inväntade räddningstjänsten.
Som tog ca 10 min en kvart på sig, och innan dom var framme så började bilen brinna riktigt för att sedan poffa till om man säger så.
Även fast folk sprang med hinkar så hjälpte det inte nått fick vi som info.

Vi satt där i kylan för att inte vara i vägen(hadde ac på) och jag började bli lite orolig för många av mina vänner åker just den vägen och oftast lite fort.

Så jag gick fram till ambulansen som hadde kommit för att höra vad det var för bil. Just då så bärgade dom upp bilen på vägen så den syndes, och jag kunde chockad konstatera att det var min Pappa som hadde suttit fast i sin bil!! Och med tanke på hur sakta ambulansen åkte så förstod jag att han var död, Och ingen säger något, all skräck blev till ilska på alla tröga ambulans och räddningstjänst människor även fast det inte var meningen, och på dom andra som var där och visste att det var min pappa och inte kunde sprungit till bilen och tala om det för mej.

Tur att man har riktiga vänner som ställer upp i vått och torrt som tog mej till ett hus i närenheten och tog hand om mej hela dagen

(Riktiga vänner ställer upp när det verkligen gäller det är så man känner igen dom) Oavsett vad det handlar om..

Jag vet inte om nån kan förstå hur JÄTTE fel det känndes att jag suttit max 30 meter ifrån min pappa när han brann upp och jag satt med ac på i min bil och inte ens svettades med min son och flickvänn, Och inte fattat att det var min pappas bil som låg där i lågorna!
Fiat Uno Turbo 88a..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

fyfan så tråkigt :(
Skriv svar