Teflon-Mats PRO STOCK MONKEY (8.82/201m)

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

HaLinG skrev:De skulle va nått ! Ni som vet vad i skillnad skulle de bli om jag köpte en PWK 28 har en VM 26 nu ?
du skulle vinna lite efekt i de övre registret utan att förlora nått i det lägre skulle jag tro då pvk är en modärnare bättre gasare än vm och motorn är gansk stor också.

toppen är nästan lika stor i aria som gasaren nu och det är inte bra på höga rpm.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7006
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Johns motor är ganska stor, 164cc tror jag. Den viktigaste delen är Takegawa tändsystemet, utan det är det svårt att få effekt. Vi har provat en 33 mm:s förgasare på Mad Mats fiddy. Det gav inte mer effekt på topp men effektkurvan höll i längre. Gränsen för vad man kan få med en Z40 kam är nästan nådd. Att gå upp i volym sänker varvtalet och ökar kompet. Med mer tid per takt för fyllning så blir vridmomentet högre. John hade över 20nm medan Marcus med nästan samma effekt på 119cc bara hade lite över 14nm i vrid. Jag ska be John att själv skriva om sin motor och lägga in ett bromsdiagram. Josun kommer snart med med en YX motor, en kawasaki kopia. 163cc om jag inte har fel. Vi har portat toppen men inte gjort något insug än. Erland.
teflonmats
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 209
Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
Ort: umeå

Inlägg av teflonmats »

hallå erland.hördeatt ni lyckats komma över 20 häst nu,när ja å ronja körde ut jens mach1 på sega sjön så vare nåra som upp datera mig
(läs sparka lite lätt). :lol:
pratade me john idag hörde att
han hann aldrig prova
20 hästaren,den paja innan han sätta sig på den men han ä ju dynokungen i alla fall utan gas. :thumbright:
jag har ochså grävt i yx motorn ett tag nu.men nu är de samma tjat om vilken cam man ska hitta igen...
jag har hittat nått diagram om olika kammar som ja försökt att skicka till
dig erland men måsta få främmande av någon som kan lyckas
skicka det..hrrrm ja å min sketna dator kommer inte alltid överens.
jag misstänker att du gillar yx toppen eller.

mats..
Användarvisningsbild
josun
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: tis sep 05, 2006 3:15 pm
Ort: Näsum
Kontakt:

Inlägg av josun »

Hejsan!

Jag ska försöka hinna att bygga ihop min Yx 165cc motor nu i veckan. Erland gjorde en portning utav topplocket (ingen plastning i detta skedet).
Som tändsystem kommer det att användas ett Daytona Outer rotorkit, då jag ej gillar Kitaco Copy kittet som var original monterat.
Ett insug skall fixas till så att det passsar ihop med en PE28 (till att börja med)
En annan kamaxel står också på önskelistan.

//Johan
Johan Sundmar
John Tjelander
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: ons feb 20, 2008 1:49 am

Här kommer lite info om 20hästars fiddyn

Inlägg av John Tjelander »

Borr 57mm slag 65mm (8mm strokad jiahling vev) det blir 165,7cc
Takegawa tändsystem
28mm PWK fugge
13,7:1 i komressionsförhållande
Samt att jag kör på E85
Med portad topp och Z40 kam.
Och det resulterade i 20,1hk på slangen eller 21,3 med okorrigerad faktor, och bäst av allt 58hk med min specialar faktor :lol: :lol:

Här har ni receptet på 20 driftsäkra hästar :hihi:
Senast redigerad av John Tjelander den ons feb 20, 2008 3:10 am, redigerad totalt 1 gånger.
20+hk på baganslangen....
John Tjelander
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: ons feb 20, 2008 1:49 am

Re: Här kommer lite info om 20hästars fiddyn

Inlägg av John Tjelander »

Jag har lite bilder jag vill lägga upp oxå men jag begriper fan inte hur man gör, kan någon förklara för en okunnig..
20+hk på baganslangen....
teflonmats
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 209
Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
Ort: umeå

Inlägg av teflonmats »

ååååå ja bli så glad det fiiiins en tilll.. :hihi:
häls mats
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det står lite grann här om hur man lägger upp bilder:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=4507
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
John Tjelander
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: ons feb 20, 2008 1:49 am

Då ska vi se om det funkar

Inlägg av John Tjelander »

Bild
Så kan vaden se ut med mycket komp o förtändning...
Senast redigerad av John Tjelander den tor feb 21, 2008 1:21 am, redigerad totalt 1 gånger.
20+hk på baganslangen....
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det finns en annan länk du ska kopiera där på photobucket..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
John Tjelander
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: ons feb 20, 2008 1:49 am

Inlägg av John Tjelander »

Bild
Och här har vi blocket :(



Bild

Bild
Det kommer bättre diagram när jag fått ut dom från stenåldersburken på jobb

Bild
Bild
Bild
Bild
Det får räcka för idag.
20+hk på baganslangen....
Användarvisningsbild
josun
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: tis sep 05, 2006 3:15 pm
Ort: Näsum
Kontakt:

Inlägg av josun »

Halloj
Jag lyfter på hatten och bugar för John :D Nu har vi andra något att bita i, och skam den som ger sig.

Mvh
Johan
Johan Sundmar
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fint inlägg John och välkommen till sävar turbo, kul med bilder också :thumbright:

jag har nåra frågor också.....

vad är det för tändning på kick varv? kan det inte fungera med en moppe pys? :) eller en retadad tändning just när man startar?

hur ser tänd kurvan ut sen?


intresant med en E85 bestyckad pvk 28 förgasare :thumbright: är bestyckningen hemlighets stämplad?


vad är gjort åt toppen?
John Tjelander
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: ons feb 20, 2008 1:49 am

Inlägg av John Tjelander »

Jag har inte kommit så långt så att jag gradat upp tändningen än (den höll inte så länge) Jag ska bygga någon form av pys på avgasventilen den här gången i alla fall. Tändinställningen som man ser på en av bilderna är när jag precis lagt ihop motorn o körde på V-Power, jag höjde den mycket mer sen när jag tankade i E85..
Jag har bara grovbestyckat förgasaren än så länge, men där sitter upp shimsad orginal nål, 58 Lågfart och 150 Huvudmunstycke.
20+hk på baganslangen....
igmab
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån okt 11, 2004 10:34 pm

Inlägg av igmab »

Finns ju ventiler på motorsågsmotorer som man trycker in innan start. Den stänger direkt när motorn startar. Små och smidiga är dom också. Skall försöka få på en sån på min ena motor i helgen. Denna motor är en Lifan 140cc som är borrad till 151cc. Toppen planad 0,8mm och cylindern deckad 2mm :shock: (Köpte en "högkompkolv" i England, som var 1,5mm lägre än org.kolven :roll: ). Kamdrivningen är ombyggd för att hantera detta. Är inte bromsad, men går klart bra. Håller just nu på med en YX-motor som skall få mycket kärlek.

/Martin
Skriv svar