Sida 7 av 26
Postat: lör feb 16, 2008 11:43 pm
av Jens Gustavsson
HaLinG skrev:De skulle va nått ! Ni som vet vad i skillnad skulle de bli om jag köpte en PWK 28 har en VM 26 nu ?
du skulle vinna lite efekt i de övre registret utan att förlora nått i det lägre skulle jag tro då pvk är en modärnare bättre gasare än vm och motorn är gansk stor också.
toppen är nästan lika stor i aria som gasaren nu och det är inte bra på höga rpm.
Postat: sön feb 17, 2008 3:46 pm
av Erland Cox
Johns motor är ganska stor, 164cc tror jag. Den viktigaste delen är Takegawa tändsystemet, utan det är det svårt att få effekt. Vi har provat en 33 mm:s förgasare på Mad Mats fiddy. Det gav inte mer effekt på topp men effektkurvan höll i längre. Gränsen för vad man kan få med en Z40 kam är nästan nådd. Att gå upp i volym sänker varvtalet och ökar kompet. Med mer tid per takt för fyllning så blir vridmomentet högre. John hade över 20nm medan Marcus med nästan samma effekt på 119cc bara hade lite över 14nm i vrid. Jag ska be John att själv skriva om sin motor och lägga in ett bromsdiagram. Josun kommer snart med med en YX motor, en kawasaki kopia. 163cc om jag inte har fel. Vi har portat toppen men inte gjort något insug än. Erland.
Postat: sön feb 17, 2008 8:02 pm
av teflonmats
hallå erland.hördeatt ni lyckats komma över 20 häst nu,när ja å ronja körde ut jens mach1 på sega sjön så vare nåra som upp datera mig
(läs sparka lite lätt).
pratade me john idag hörde att
han hann aldrig prova
20 hästaren,den paja innan han sätta sig på den men han ä ju dynokungen i alla fall utan gas.
jag har ochså grävt i yx motorn ett tag nu.men nu är de samma tjat om vilken cam man ska hitta igen...
jag har hittat nått diagram om olika kammar som ja försökt att skicka till
dig erland men måsta få främmande av någon som kan lyckas
skicka det..hrrrm ja å min sketna dator kommer inte alltid överens.
jag misstänker att du gillar yx toppen eller.
mats..
Postat: sön feb 17, 2008 9:48 pm
av josun
Hejsan!
Jag ska försöka hinna att bygga ihop min Yx 165cc motor nu i veckan. Erland gjorde en portning utav topplocket (ingen plastning i detta skedet).
Som tändsystem kommer det att användas ett Daytona Outer rotorkit, då jag ej gillar Kitaco Copy kittet som var original monterat.
Ett insug skall fixas till så att det passsar ihop med en PE28 (till att börja med)
En annan kamaxel står också på önskelistan.
//Johan
Här kommer lite info om 20hästars fiddyn
Postat: ons feb 20, 2008 2:47 am
av John Tjelander
Borr 57mm slag 65mm (8mm strokad jiahling vev) det blir 165,7cc
Takegawa tändsystem
28mm PWK fugge
13,7:1 i komressionsförhållande
Samt att jag kör på E85
Med portad topp och Z40 kam.
Och det resulterade i 20,1hk på slangen eller 21,3 med okorrigerad faktor, och bäst av allt 58hk med min specialar faktor
Här har ni receptet på 20 driftsäkra hästar

Re: Här kommer lite info om 20hästars fiddyn
Postat: ons feb 20, 2008 2:57 am
av John Tjelander
Jag har lite bilder jag vill lägga upp oxå men jag begriper fan inte hur man gör, kan någon förklara för en okunnig..
Postat: ons feb 20, 2008 7:26 am
av teflonmats
ååååå ja bli så glad det fiiiins en tilll..
häls mats
Postat: ons feb 20, 2008 3:23 pm
av mattias
Det står lite grann här om hur man lägger upp bilder:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=4507
Då ska vi se om det funkar
Postat: tor feb 21, 2008 1:13 am
av John Tjelander

Så kan vaden se ut med mycket komp o förtändning...
Postat: tor feb 21, 2008 1:16 am
av mattias
Det finns en annan länk du ska kopiera där på photobucket..
Postat: tor feb 21, 2008 1:38 am
av John Tjelander
Postat: tor feb 21, 2008 9:01 am
av josun
Halloj
Jag lyfter på hatten och bugar för John

Nu har vi andra något att bita i, och skam den som ger sig.
Mvh
Johan
Postat: tor feb 21, 2008 10:00 am
av Jens Gustavsson
fint inlägg John och välkommen till sävar turbo, kul med bilder också
jag har nåra frågor också.....
vad är det för tändning på kick varv? kan det inte fungera med en moppe pys?

eller en retadad tändning just när man startar?
hur ser tänd kurvan ut sen?
intresant med en E85 bestyckad pvk 28 förgasare

är bestyckningen hemlighets stämplad?
vad är gjort åt toppen?
Postat: tor feb 21, 2008 2:06 pm
av John Tjelander
Jag har inte kommit så långt så att jag gradat upp tändningen än (den höll inte så länge) Jag ska bygga någon form av pys på avgasventilen den här gången i alla fall. Tändinställningen som man ser på en av bilderna är när jag precis lagt ihop motorn o körde på V-Power, jag höjde den mycket mer sen när jag tankade i E85..
Jag har bara grovbestyckat förgasaren än så länge, men där sitter upp shimsad orginal nål, 58 Lågfart och 150 Huvudmunstycke.
Postat: tor feb 21, 2008 8:12 pm
av igmab
Finns ju ventiler på motorsågsmotorer som man trycker in innan start. Den stänger direkt när motorn startar. Små och smidiga är dom också. Skall försöka få på en sån på min ena motor i helgen. Denna motor är en Lifan 140cc som är borrad till 151cc. Toppen planad 0,8mm och cylindern deckad 2mm

(Köpte en "högkompkolv" i England, som var 1,5mm lägre än org.kolven

). Kamdrivningen är ombyggd för att hantera detta. Är inte bromsad, men går klart bra. Håller just nu på med en YX-motor som skall få mycket kärlek.
/Martin