Sida 7 av 9

Postat: sön sep 16, 2007 8:07 pm
av Ajden
Då var allt isärplockat igen och lagrena såg ut att ha gått 20000mil istället för 20mil.
Nästa block ska kontroleras på alla sätt och linjehornas innan ihop montering.

Här är motorn.
Bild

De otroligt vackra lagrena.
Bild

Postat: mån sep 17, 2007 11:41 am
av backeliten
Hur såg veven ut då? inte hunnit blivit nå på den?

/Jonas

Postat: mån sep 17, 2007 11:48 am
av Henke
Det är inte så att oljepumpen är kass? Eller är det bara ett lager som är slut?

Postat: mån sep 17, 2007 12:56 pm
av Ajden
Veven han inte det bli något på. Olje pumpen borde inte vara kass för den är ny. Det var på alla ramlager som såg dåliga ut.

Postat: mån sep 17, 2007 2:00 pm
av Mokko
Vevaxeln är inte slipad? Annars borde det väl inte kunna bli så där så fort.

EDIT: Och du har haft standardlager så klart. Har själv varit med om den missen en gång.

Postat: mån sep 17, 2007 2:26 pm
av Ajden
Den förra var slipad den här är det inte.

Postat: mån sep 17, 2007 2:47 pm
av Markus
ser alla andra lager i motorn bra ut då? eller är alla mer eller mindre slitna?

Postat: mån sep 17, 2007 3:35 pm
av Ajden
Alla ramlager är slitna och lite på några vevlager men det är säkert bara av skräpen som kommit från de andra lagrena.

Postat: mån sep 17, 2007 11:27 pm
av rotax
Gick vevaxeln lätt att rotera vid monteringen efter att du dragit ramlageröverfallen?

Har varit med om att lagerhalvorna är överdragna med något skyddsmedel som måste tvättas bort med tex T-doja innan montering.
(Vet inte om alla lagertillverkare kör med skyddsmedel, någon som har erfarenhet av det kanske?)

Tar man inte bort skyddsgojjan så blir det nära på noll-spel och axeln går tungt, och ja följderna kan ni säkert räkna ut...

Har själv gjort misstaget på min första motor jag monterade ihop på 80-talet. Det var en B20, när man drog på starten i början var det som om man körde med 6 volts batteri så tungt gick det, blev bättre eftersom men i början luktade motorn bearbetningsverkstad... :-/

Hann ha mycket kul med den motorn gick riktig bra efter ett tag, inget haveri under min ägo, fick dock veta av han jag sålde motorn till att ram & vev lager var slitna ner till mässingen. Ibland är det tur att B20:n har lagerdimensioner i klass med många big-block V8:or... :-)

Hädanefter tvättar jag alltid lagrena men t-dojja innan montering och har aldrig haft problem efter det.

/Daniel

Postat: tis sep 18, 2007 8:08 am
av Ajden
Vad jag såg var det inge skydds grejs på lagrena. Och veven gick lätt runt när jag monterade den, ungefär lika som på andra motorer jag renoverat.

Postat: tor sep 20, 2007 8:51 pm
av Ajden
Nu blev det jobbigt igen, som om det är någon ovanlighet. Men det är facktiskt inget som är trasigt för en gång skull.

På croma turbo blocken är det ju inga balansaxlar vilket betyder att det är smalare på det stället jag använde för att montera vavstakarna på Lancia motorn, men här finns det inte platts för att skjuta ut kolvbullten.

Nu måste jag skaffa nya stakar som går ned genom blocket verkar det som.

Här ser ni på cylindrarna till höger att det finns inte specielt bra platts ovanför.
Bild

Postat: mån dec 24, 2007 8:21 pm
av Ajden
Köppte en ny motor igen denna gång en sugmotor har rivit isär motornnu och veven verkar gå att använda iof. så sa jag det förra gången också :roll:
Ska mäta alla lager lägen innan jag ens funderar på att använda den.

Har nu lite croma delar över ifall någon vill ha.
1st croma IE block
1st IE topp utan kammar, men lancia turbokammar kan fås med eller får jag ett riktigt bra bud kan jag sälja med sug kammarna också.
1st komplett turbotopp
2st oljetråg
4 st IE kolvar
4 st turbo kolvar
4st IE stakar
4 st turbo stakar
1 st IE insug men fuelrail, spridare och spjäl.

Nu till det lilla prblemet med vevstakarna. Dom går som sagt inte att montera i det här blocket, jag har två alternativ ena är att slipa lite i nederkanten av cylindrarna där varken kolven eller kolvringarna är, men jag vill hällst inte slipa något i blocket om jag slipper. Andra alternativet är att köpa nya stakar men det krävs att jag lyckas sälja minnst 4 grenrör för att finnansiera det inköpet, för panerstakar vågar jag inte köpa.
Vågar man slipa där? Är 2mm nedsänkning per sida som krävs.

här är veven.
Bild


Vågar jag göra så här? Provslipade i det gammla blocket.
Bild

Finns mer frigång i det här blocket än det fanns i det gammla om man undantar där jag annars kunda skjuta ut kovbulten.
Bild

Postat: tis dec 25, 2007 3:46 pm
av Mattias J
att "jacka" ur blocken så är det många som får göra..speciellt folk med breda stakar på motorer med hyffsat lite borr... finns nog ingen anledning till oro...


Mvh Matte[/list]

Postat: tis dec 25, 2007 11:24 pm
av Ajden
Mattias J skrev:att "jacka" ur blocken så är det många som får göra..speciellt folk med breda stakar på motorer med hyffsat lite borr... finns nog ingen anledning till oro...


Mvh Matte[/list]
Ozze hade också gjort så. Blir nog att jag filar ur blocket jag med.

Postat: mån jan 14, 2008 9:54 pm
av Ajden
Nu är nya blocket iväg lämnat för borrning, planing, O-ringing och framför allt kontrollmätning.


Kommer att vara allmänt dött med det här projektet fram tills i sommar, ska göra mitt Ex-jobb i vår vilket gör att det kommer inte finnas någon tid/ekonomi att hålla på med lancian under tiden.

Men ni kan följa det projektet i en projekt tråd här, kommer starta någon gång i februari.
För det kommer bli ett chassie till en Bentley exp speed 8 replika med volvo T5 motor.
Så här:
Bild