Olika topplock i genomskärning!

Diskussioner för erfaret folk
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Har en 530 jag ska kapa någon dag, använder ni järnsåg eller maskin?? :P
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

NikkO skrev:Har en 530 jag ska kapa någon dag, använder ni järnsåg eller maskin?? :P
det blir nog jobbigt med en järn såg men klart allt går om man bara vill :)

annars kan en monster rondell kamse gå att kapa med men bäst är en motordriven såg bäst eller kanse en band såg?
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor maj 29, 2008 11:14 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Bandsåg löser biffen när jag kapar..
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Har möjlighet att använda en STOOOOOR mekanisk "järnsåg". Ska se när jag har tid bara.

Dock så har jag börjat porta 530in och tagit upp förbränningsrummen men det ska ju inte påverkta vart vattenkanalerna osv är. :P
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Finns det nån som har sågat isär en topp till 3-liters CIH från sent 80-tal? Är väl dessutom samma utformning på kanaler och dylikt som på 2,2 på dem eller cyklar jag nu? :roll: Vore iaf. tacksam för bilder...
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

Ingen som har några äldre BMW-toppar att såga isär, eller rent-av bilder på en isärsågad?
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Fyrken
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis maj 27, 2008 4:17 pm
Ort: Göteborg

Volvo vitmotortopp

Inlägg av Fyrken »

Sågade nyligen isär en 2,0T topp från en V40 2,0T 1999. Toppen är, vad jag kan se/känna, mer eller mindre identisk med femmatoppen från en 2,5T från 1998 som jag har liggande och ämnar porta inom kort.
Hydrauliska tryckare och 7mm ventiler.

All input om portning är av intresse. T.ex. vågar man porta bort avgasventilens styrning i porten?

"Längst ut"
Bild

Tillsammans med motsvarande del
Bild

Enbart "motsvarande del"
Bild

Sista delen
Bild

En insugsport
Bild
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Lången »

Kan nån kunning kanske rita in hur man ska porta en B20 topp, tror många är intresserade och vill ta del av det! Hoppas det är Okej Martin H att jag andvänder dina bilder?

Bild

Bild
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Lången »

Jag är helt nybörjare på att porta toppar och har ingen koll på hur det ska se ut, men så här skulle jag ha portat, är jag helt ute och cyklar? kommentarer nån?

Bild

Bild
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

som du ritat får du mindre radie än orginal, du vill ju ha större, (desto skarpare kurva desta svårare att svänga med bilen, eller hur) rekomenderar dig att köpa en bok som heter "four stroke performance" sen finns det många bra böcker till v8 också, kolla runt på olika trimfirmor, googla race head så har du läsning o bilder som räcker i veckor. sen är det bara att börja på lite smått, porta i steg o alla cyl samtidigt annars får du dem alldrig lika.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Lången »

Okej..tror jag förstår vad du menar faktiskt. Ska köpa den boken och surfa runt lite och sen försöka mig på lite portning. Men det tråkiga är ju att jag vet ju inte om det blir bra eftersom jag inte har nån flödesbänk :-(
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Lången »

Ingen som kan som vet hur kanalerna ska se ut som kan rita in det lite snabbt i paint? Behöver ju inte vara nån fullrace portnng...bara nått som en vanlig svensson kan klara av och sen få lära sig själv eftersom...har man en början så kan man ju kanske lista ut hur resten ska se ut.
Användarvisningsbild
m6
För mycket laddtryck
Inlägg: 153
Blev medlem: sön aug 05, 2007 1:06 pm
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av m6 »

detta är bara grovft ritat,
å det blir ju inte så bra i paint!

Bild
Bild
Peter Andersson
AutoRep & Mek

Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Cnc fräsning.
motorbromsning 1300hp/ 14000rpm inte än men snart
http://www.autorepmek.com
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Lången »

Tack ska du ha!
stong
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: ons jun 06, 2007 1:36 pm
Ort: Morjärv

Inlägg av stong »

Hur skulle nåt sånt här funka? värdelöst? Finns det nån generell regel om i vilken vinkel kanalerna ska träffa ventilen för optimal funktion?


Bild
Bild
Skriv svar