Sida 7 av 8

Postat: tor nov 20, 2008 9:06 pm
av stefan j fd cab
ang vw kolvar så finns dom i
85,5
87
88
90,5
92
94

90,5-92-94 samt 85,5 finns som smidda men 87 och 88 är jag osäker på

Postat: tor nov 20, 2008 9:08 pm
av stefan j fd cab
kolla här
http://www.fredsmotor.se/

dom gjuter nya lager till din motor






:thumbright:

Re: B36 renovering och trimning

Postat: tor nov 20, 2008 9:54 pm
av Strillan
Thunderbolt skrev:Här i denna projekttråd ska jag behandla ämnet: Går det att göra något fint av en B36!
Lite fakta:http://www.leopardmotor.com/volvo_b_36_v8.htm

Målet med detta projekt är att renovera och trimma/överladda motorn och trycka ner den i någon lämplig volvo! Detta projekt lider också av ekonomiska problem p.g.a jag håller också på att renovera en Pontiac Firebird -74 och den snor åt sig de mesta av pengarna.

Bild
En B36 som ska väckas från sin dvala.

Bild
En bild på monsterinsuget! :hihi:
Jag tror jag kommer bygga ett eget insug och använda en Holly 650cfm förgasare! Någon som har bra idé på insugdesign får gärna tipsa mig!

Bild
Bild
De fina topparna... Inte direkt super prestanda toppar, får väl se vad man ska kunna hitta på med dem, det värsta med dem är att de två mittersta avgasportarna går ihoppa i toppen men avgasporten blir inte dubbelt så stor fast den ska hantera dubbelt så mycket avgaser! :doh:

Bild
Det fina blocket, jag vet inte om jag ska borra upp det till B20 storlek på kolvarna, det beror lite på hur cylinderväggarna ser ut. Sen kan man undra hur långt man vågar varva denna motorn, men det ska nog inte vara några extrema varv... :roll:

Bild
Såhär ser då kammen och lyftarna på en Volvo V8 ut, skulle vilja ha spec. på denna kammen, det skulle vara rätt bra att veta, det enda sättet få veta något om den är nog att mäta upp den själv.

Bild
Det är såklart inte samma bultmönster mellan sprängkåpan och motorn som på en vanlig volvo! :x
Det skulle ju endå vara bra om man skulle kunna sätta en vanlig volvolåda mot sprängkåpan. Ni som meckar med volvo skulle väl kunna se rätt lätt om det skulle passa (de röda ringarna är också bultar).
Annars får man tillverka någon adapterplatta.

Sen ska det införskaffas bil och sist men inte minst en turbo!
Någon som vill sponsra med bil! :thumbright:

Jag köpte en B36 och den är på väg ner i en volvo 140 -71 och så när jag letade som mest efter info om att bygga en adapter till en "vanlig" växellåda och kom över en blocket annons där en kille hade haft sin b36 i en 140 med m40 adapter, så frågade han hur han hade gjort.

Svaret: Så här gjorde jag hela moddningen...Jag hade tillgång till en rejäl CNC-maskin och en bra svarv.Satt originalkåpan i cnc-maskinen och fräste bort så jag fick någracentimeter av kanten kvar mot 36:an. Plockade in alla kordinater för passdelarna och montagehålen. Satt upp m40 sprängkåpa i CNC, tog in alla kordinater för hål och pasbitarsamt innerkanter. Satt upp en grov aluplåt 10-15mm (om jag minns rätt) i cnc:n, frästeur insidan enligt M40:s insida, borrade och brotchade alla passhål mot bådakåporna, borrade och gängade bulthål för M40:an samt hål för B36:ans bultar. Tog ett svänghjul från B20, svarvade bort kuggkransen och planade insidan.Satt upp B36:ans svänghjul i svarv, svarvade ur motsvarande ur detta svänghjul.Värmde upp och krympte in B20 svänghjulet. Svarvade till en "kopp" för ny placering av stödlager i svänghjulet(original stödlaget sitter ju i vevaxeln på B20), krympte in ävendenna i det nya svänghjulet. Svarvade en distansring till B20 startmotor för att den skulle passakorrekt mot svänghjulet. Vill minnas att jag fick justera kopplingsarmen lite också... Rätt mycket jobb, men det blev bra.

Postat: tor nov 20, 2008 10:12 pm
av Thunderbolt
accobra skrev:Angående växellådan: Har du hittat nåt som passar på b36:an?
Misstänker att det enklaste, givetvis dyraste också är att cnc-fräsa en sprängkåpa. Men då kan du å andra sidan välja nästan vilken växellåda du vill.
Har inte direkt forskat mer i det, möjligtvis det kan finnas någon Ford låda som passar men jag räknar inte med det. CNC-fräsa blir det nog inte tal om, måste vara svindyrt? Man kan ju alltid svetsa ihop två sprängkåpor, tror det är ett av mina minsta problem.
johnny_bode skrev:Skit fränt projekt! säljer du suggan i bakgrunden?
man tackar för den positiva kommentaren, men nej jag säljer den inte, är inte ens min. :wink:
cab skrev:ang vw kolvar så finns dom i
85,5
87
88
90,5
92
94

90,5-92-94 samt 85,5 finns som smidda men 87 och 88 är jag osäker på
Om 85,5 finns som smidda skulle det vara perfekt, vem eller vilka säljer dessa kolvarna? Sedan har jag varit i kontakt med fredsmotor och de kunde inte hjälpa mig, tyvärr.

Postat: tor nov 20, 2008 10:54 pm
av stefan j fd cab
kollade just upp 85,5 kolvarna - smidda
kolla här
http://www.vwcsp.se/luftkylt/luft_motor.html

Postat: fre nov 21, 2008 5:58 pm
av johnny_bode
banan :P lycka till med projektet ska bli kul å få se det när de e klart:)

Postat: mån nov 24, 2008 7:33 pm
av Thunderbolt
Nu har jag börjat utreda hurvida jag kan få lagren att passa, jag listar upp problemen så de blir lättare att hålla reda på.

1. Lagerlåsningarna på cheva-lagren är smalare så de lär kunna röra sig i sidled, vilket inte kan vara bra, dock löser sig detta i överfallen för låsningen sitter på ett annat ställe så det blir att fräsa ut nya, men i blocket sitter de gamla på rätt ställe även om de är för breda, hur lösa detta?

2. Oljehålen ligger inte på samma ställe men det borde inte vara några problem att borra nya, i lagret.

3. Cheva lagren är en 2-3mm smalare än originalen, borde inte vara några problem tycker jag?

4. Det bakre lagret, en historia för sig själv... Detta lagret "styr" ju också axial-spelet på veven och nu börjar det bli riktigt intressant, original larget hade seperata lager för axial-spelet, inte för det är några problem i sig men cheva-lagret är smalare och då måste man fräsa ner ramlager-sätet på bredden, inga problem på överfallet, men blocket är jobbigare, sedan måste man svetsa upp veven eller nått för att inte få ett axial-spel på 5mm! :hihi:

5. Kanske det allvarligaste problemet är att lagret inte riktigt räcker riktigt till för att nå upp till kanten på överfallet (har inte provat i blocket, men borde vara samma). Vet ej om det riktigt framgår riktigt i bilden, det är ju inte mycket som fattas men endå det fattas endå.

Lite bilder så ni kanske förstår lite mer om vad jag pratar om.

Bild

Bild

Ska ju inte vara detta lagret i bakre överfallet men ni kanske ser att lagret inte riktigt räcker till.
Bild

Lager - långskott

Postat: mån nov 24, 2008 8:46 pm
av 1800thomas
Har du kollat med Olsson i Ellös? Vet att dom har lager till gamla BM traktorer och liknande.
http://www.olssonsiellos.se/

Postat: mån nov 24, 2008 9:05 pm
av Finnsebbe
Klackarna, "lagerlåsningarna" alltså, är det inte så noga med. Deras funktion är bara att hålla lagret på plats vid monteringen. Däremot är skillnaden i diameter svår. Lagret hålls på plats av något som kallas "crush" på engelska, d.v.s. lagret är lite "större" än sitt läge och hålls på plats av en membrankraft som bildas av att överfallet trycker ihop lagret. Det kan kollas genom att spänna fast överfallet och sedan lossa ena bulten helt, sedan andra, överfallet skall skjuta upp lite av spänningen. Ett bot kan vara att plana överfallen och lineborra ramlagerlinjen till cheva dimension. Naturligtvis måste veven också slipas ned.

Re: Lager - långskott

Postat: tis nov 25, 2008 7:53 pm
av Thunderbolt
1800thomas skrev:Har du kollat med Olsson i Ellös? Vet att dom har lager till gamla BM traktorer och liknande.
http://www.olssonsiellos.se/
Nej, jag har inte hört med dem, jag kan se om det ger något.
Finnsebbe skrev:Klackarna, "lagerlåsningarna" alltså, är det inte så noga med. Deras funktion är bara att hålla lagret på plats vid monteringen. Däremot är skillnaden i diameter svår. Lagret hålls på plats av något som kallas "crush" på engelska, d.v.s. lagret är lite "större" än sitt läge och hålls på plats av en membrankraft som bildas av att överfallet trycker ihop lagret. Det kan kollas genom att spänna fast överfallet och sedan lossa ena bulten helt, sedan andra, överfallet skall skjuta upp lite av spänningen. Ett bot kan vara att plana överfallen och lineborra ramlagerlinjen till cheva dimension. Naturligtvis måste veven också slipas ned.
Jag ska undersöka lite mer sen när jag drar ut blocket ur gömmorna, har dock inget ledigt motorstativ nu som är lite skit.
Ingen som vet vilken dimension cheva ramsäten har, så kanske man skulle kunna jämföra dessa och b36:ans?

Postat: sön dec 07, 2008 7:41 pm
av Thunderbolt
Thunderbolt skrev:
1800thomas skrev:Har du kollat med Olsson i Ellös? Vet att dom har lager till gamla BM traktorer och liknande.
http://www.olssonsiellos.se/
Nej, jag har inte hört med dem, jag kan se om det ger något.

Jag har fått svar nu och de har faktiskt vev-lager men tyvärr inga ram-lager, vilket är det som jag behöver mest... :doh:

B36 med automat?

Postat: tis jan 05, 2010 11:17 am
av sheriffen
Hej.
Är det någon som har försökt själv eller hört talas om någon som har kopplat ihop Volvos B36 V8 med någon automatlåda? I så fall vilken och hur mycket mod behövs?
Alla upplysningar mottages tacksamt.

Re: B36 med automat?

Postat: tis jan 05, 2010 11:40 am
av Roger Berglund
sheriffen skrev:Hej.
Är det någon som har försökt själv eller hört talas om någon som har kopplat ihop Volvos B36 V8 med någon automatlåda? I så fall vilken och hur mycket mod behövs?
Alla upplysningar mottages tacksamt.
volvo b36 är vad jag vet en 351W motor.. har ja hört så det flesta lådor bör väl passa?

kan ha hört fel också :doh:

Postat: tis jan 05, 2010 2:27 pm
av volvod6
Da har du hørt fel :hihi:

Postat: ons jan 06, 2010 4:07 am
av biomech
ja att B36 skulle va en F351W känns ju inte riktigt rätt...

till att börja med så skiljer det en borrad b20 i cyl.vol (b22) :P

nåväl...fränt med svensk v8 :thumbright: även om varken volym eller effekt är särskilt respektingivande ;)