Audi 80 Turbo quattro -1985

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Sådärja, en veckas utlandsvistelse (Agia Marina, Kreta) gjorde inte tidsschemat något bättre att hinna gå igenom allting innan EDPS imorgon.

Men skam den som ger sig :hihi:


Bild
Hade stora problem med att den här remmen ville hoppa efter burnout i fällfors.
Jag har flyttat ner generatorn vilket ger lite sämre vinkel tyvärr, så mest troligt flexar ovansidan av remmen när gasen släpps från 9000rpm och hoppar av.

Funderade vilket sorts remhjul jag skulle använda när jag råkade sparka till en gammal kamremsspännare i garaget, kullagrat och färdigt, dessutom justerbar, kan inte bli bättre :)


Bild
Såhär såg det ut i onsdagskväll då. Motorn urlyft för att byta oljetråg, gänga in en helicoil i toppen, se över slavcylindern till kopplingen och lite andra såna där småsysslor.

Bild
Igårkväll en provtur för att se om det var något ös i skutan.
Remspännaren verkar fungera bra, ska prova några starter / däckvärmare idag.
Växellådan känns mycket bättre nu, var nog bara dålig oljenivå (phew)

Det som är kvar att göras innan man lastar den på trailern är lufta om kopplingen, får inte ut all luft men har lånat ett verktyg för att göra livet lättare.
Svetsa om wastegate -> downpipe, blev inte bra så den läcker lite i v-bandsflänsen ut ur wastegaten.
Kränga om däck till "nya" fälgar.

Som synes har jag inte hunnit putsa, jag har varit för lat helt enkelt.


/Jocke, vi syns på Långnäs
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3728
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Bilen går inte fortare för att den är putsad ;)
nu ska det bli intressant att se vad den presterar i helgen, kameran är med i väskan som vanligt.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

blir kul att se i helgen. vist kör du på lördag kväll och söndag i sport compact om den håller?
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Jens Gustavsson skrev:blir kul att se i helgen. vist kör du på lördag kväll och söndag i sport compact om den håller?
Jag har ingen licens så jag får inte köra.

/Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Ta licensen i helgen då.
Det är ju ett ypperligt tillfälle att ta den, och ändå kunna köra på "riktigt".

Lycka till i helgen!
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Det skulle jag vilja göra, får man alltså göra teorin på plats?
Får väl höra ifall det finns möjlighet.


Sen är det ju inget som säger att bilen håller hela dagen ändå :hihi:
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jckssn skrev:Det skulle jag vilja göra, får man alltså göra teorin på plats?
Får väl höra ifall det finns möjlighet.


Sen är det ju inget som säger att bilen håller hela dagen ändå :hihi:
det ska inte va nå problem snacka bara med allan sanström på plats.

jag förstår inte varför så många är rädd för att köra en ricktig dragrace tävlig :) det är ju så mycke fränare fäste sen så är det offtast lungnare och bättre mellan reporna då man hinner skruva och så i depån :thumbright:

tips är också att köra för shra piteå då man tävlar gratis på deras tävligar :thumbright:
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Gick som det gick, tog det lugnt första repan för att åtminstonde få en tid.

13,1 / 19x km/h tror jag det blev (Har inga papper här)

Sen började det att jävlas, lådan är rätt trött.
Syncringarna på både tvåan och trean är väldigt trötta, skitsvårt att få i växlarna. Spelar ingen roll om man våldar eller tar det lugnt.
Med shiftcuten blev det däremot bättre, man skulle kört med den från start!

Dom flesta reporna låg runt 15-16sek , fick inte nån fart på bilen före 201m (runt 10-11sek)

Fick till 209km/h i slutfart som man får vara nöjd med iaf.

Ny låda på gång, ska tas isär och renoveras innan den stoppas in.
Motorn levererar iaf, den är rent utsagt arg som satan när den får jobba.

/Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Patrik Axelsson
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån maj 29, 2006 11:14 am
Ort: Tingsdal

Inlägg av Patrik Axelsson »

Motorn verkar ju arg ialla fall :hihi: bara att dunka dit en annan låda så kommer tiderna. Bra ryt i grejerna idag :thumbright:

Mvh Patrik
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Tråkigt med lådan, hoppas på dig nästa tävling nu. 10:an ska sitta löst när allt fungerar. Vad går du imål på för växel? Femman? Du har väl 4:55 eller liknande i slutväxel?
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Gustav N skrev:Tråkigt med lådan, hoppas på dig nästa tävling nu. 10:an ska sitta löst när allt fungerar. Vad går du imål på för växel? Femman? Du har väl 4:55 eller liknande i slutväxel?
Jo det är 4:56, leif hade några lådor liggande, blir nog att avyttra dom från honom och renovera dom innan man sätter in dom i bilen.


En anekdot bara, för 3 veckor sen var jag i träsket och ville sälja bilen, idag trots motgångarna med lådan så finns det inte med på planeten ens. Antar att man får dras med den här bilen ett bra tag till :)


Tyvärr känner jag att turbon är för liten, men just nu är huvudprio ny låda + linelock, bilen varndrar när jag kör med launchcontrol.
Jag tror motorn skulle må bra av 62-65mm inlopp på turbon, jag har bara 57mm nu.

Det är största anledningen till att det gick dåligt sista reporna.
Det jag behöver göra vid start nu är;
Full gas
Koppling
Launchknapp
Hålla i handbroms

Sen släppa koppling, launch och handbroms i samma sekund som man lägger i nästa växel.

Det är skitsvårt, all eloge till Leif som fick grepp om det hela!

Jag kan inte säga det tillräckligt, trots motgångarna är det skitroligt att motorn presterar så pass bra med det nya grenröret + insuget. Får jag till växellådan kommer nog tiderna också!


/Jocke
Senast redigerad av Jckssn den sön jun 08, 2008 11:36 am, redigerad totalt 1 gånger.
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1685
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Jckssn skrev:Det är största anledningen till att det gick dåligt sista reporna.
Det jag behöver göra vid start nu är;
Full gas
Koppling
Launchknapp
Hålla i handbroms

Sen släppa koppling, launch och handbroms i samma sekund som man lägger i nästa växel.
Med 2 st extraljus relän så går det att fixa så att man inte behöver bry sig i Launchknappen...man håller bara ner kopplingen och trycker på knappen när man sen släpper kopplingen så släpps Launch funktionen samtidigt
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Jepp, jag kommer nu i dagarna se över förarmiljön.
Det mesta nu är tyvärr inbyggt i bilen dagar före tävlingar, lite halvpanik över det hela.

Jag kommer att bygga om nu så att det blir mindre att hålla reda på vid körningar, ju mindre jag måste hålla på med vid start desto bättre kommer det att bli.

Min plan var att beställa en linelock nu och sätta den på samma knapp som launchcontrollen, bilen vandrar ju lite nu när jag launchar.
Det är inte mycket den börjar rulla och det kan nästan vara till en fördel eftersom man spänner upp drivlinan i starten = det håller bättre.

Blir ganska dyrt att skaffa ny låda och renovera upp den, så tyvärr får utsidan av bilen vänta lite längre, ska lacka om förardörr taket och huven framöver.


/Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
bmwHolm
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: tis aug 28, 2007 6:12 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av bmwHolm »

Hann ju inte med att tacka för du hjälpte oss upp med bilen, tack ska du ha! :)
Tobbe88
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: tor nov 27, 2008 1:48 am

Inlägg av Tobbe88 »

åfan här hittade man dig oxå! ser sjukt bra!
vad kör du på 401m? redig klös i den där!
får ta å hitta en maskin jag med snarT!
mvh tobbe
Skriv svar