Tompas Volvo 940 turbo projekt Update: 18/4 påställd o ute

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck

Inlägg av Tom_21 »

Jaha idag tog man sista turen med bilen för iår. Dags att röja garaget o ställa av bilen o in i garagevärmen. Så den får en skön vinter 8)
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

mängden olja i turbo, rör och slangar ser normalt ut. blir ju en liten oljedimma ur vevhusventilationsslangen som sedan lägger sig sådär i slangar och rör...finns ju vevhusventilationsburkar att köpa med filter, det kanske kan va nått om du inte vill ha olja där...nackdelen med det är att vakuumet som du annars får i vevhuset försvinner och det kan istället uppstå ett övertryck i vevhuset vid höga varvtal...som brukar kunna orsaka oljeläckage från motorns tätningar. tycker du ska låta det vara.
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck

Inlägg av Tom_21 »

WOOOHOO klarade uppkörningen idag :D :D Fick en riktigt trevlig o bra snubbe att åka med så nervositeten släppte typ direkt. Gick riktigt bra också o fick inga anmärkningar på nått :) Helt sjukt va glad man är just nu :D
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Grattis!
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
Luddfig
För mycket laddtryck

Inlägg av Luddfig »

Grattis :) då blir det crousing till helgen då?
hörde ryktas om lite snö i nyköpingstrakten 8)

MVH/Ludde
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck

Inlägg av Tom_21 »

Tackar :P
Jo det kan det nog bli :P dock inte med 940 hehe. Mjo kom lite snö igår men den är borta nu :(
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck

Inlägg av Tom_21 »

Jaha nu har jg varit ute o bytt till vinterdäcken på 940n. Så får jag fixa 740n under veckan hoppas jag. Va roligt det va o köra lite 940 igen hehe lite piggare o va ju inte svårt o få det o släppa precis [thum] Blev tillomed lite överaskad ut ur en rondell :lol:

Bild
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck

Inlägg av Tom_21 »

Sådär idag byte jag servorören på vinterpulkan så nu kan man tvätta av 940n o ställa in den i garage :D Verkar som jag får ha den på farsans jobb i ett stort garage dom har där. Inhägnat o bra säkerhet :thumbright:
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck

Inlägg av Tom_21 »

Hmm sitter o funderar lite på framtida planer på 940n. Är sugen på att byta fälgar, köpa jt 3" helsystem, bygga ljud, toning och lite mer trimm kanske. Tänkte höra om ni har några bra tips o så på vilken turbo som kan passa bra? och vad man mer ska byta. Ska väll inte extremtrimma men vill väll få lite mer o gasa med heltenkelt :) Just nu sitter det ju vikinchip i den annars orginal. Laddtrycket är ställt på 0,8 bar nu. Motorn har gått 22500 gubbkörda mil, va tror ni kommer jag behöva renovera den innan jag börja trimma lite mer eller kan jag gasa på ett tag till. Somsagt är jag rätt ny inom bilvärlden med trimning o så men gillar att skruva.
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck

Inlägg av Tom_21 »

Nu kommer det inte hända nått med bilen förens i vår, för nu har jag kört iväg den till ett garage på farsans jobb. Nu står den i säkert förvar över vintern i alla fall. Inhägnat område o vakter :thumbright:
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck

Inlägg av Tom_21 »

Sådär va nyss o tog ut 940n ur garaget o körde hem den 8) Jädrar vilken skillnad det va mot 740n [lol] nu händer det ju lite när man trycker ner gasen :D
Nu är det bara o leta efter några snygga sommarfälgar också.

Fick även hem ett nytt oljelock idag som va sjukt snyggt :thumbright:

Bild
Bild
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck

Inlägg av Tom_21 »

Byte antligen till sommardäcken igår :) Synd bara att man inte har några snygga fälgar :( måste hitta några snart.
Måste även tvätta o polera bilen, ska bara köpa maskin o vax först. Någon som har tips på maskin och medel?

Blev en bild också:thumbright: Tycker den ser helt ok ut nu

Bild
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
nasx
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av nasx »

Ang polermaskin så kör ja själv med en biltema med dubbla roterande huvuden. Men kör med sonax polerhättor på denna maskin, då det skiten som biltema säljer suger balle.

Själv tycker jag det funkar hur bra som helst. Enda problemet är väl att den låter rätt mkt, men funkar klockrent för budgetpularen som en annan är.

Fin bil btw :thumbright:
Nicklas Fröberg
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck

Inlägg av Tom_21 »

Okej tackar för tipset :thumbright:
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Riskokaren
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Riskokaren »

Tjusig volvo. Jag är ingen volvofreak men denna är riktigt smakfull. :thumbright:
Skriv svar