Sida 7 av 8

Postat: tor maj 27, 2010 7:59 pm
av exc
T-27 skrev:Blev Fin Simon :thumbright:
Är du på Bilbolaget ? (Igen)
Noel säger BMWn är lite Trött :hihi:

Vi Hörs // Mats
Jajemen bilbolaget igen.. man verkar ju vara på Komatsus svarta lista el. nått?? :( Jo den är aningen slö.. men man åker väll jämt med en 02 med trimmad sugmotor iaf. och det går att drifta lite på 2:an, så nog kommer den att vara rätt kul ändå..tills man orkar börja meka dit en snigel, men det känns typ 2 vintrar bort med meklusten jag har nu.

Postat: tor maj 27, 2010 8:11 pm
av robban
hur funkar bakvagnen?

Postat: tor maj 27, 2010 9:22 pm
av T-27
man verkar ju vara på Komatsus svarta lista el. nått??
Inte Min svarta lista iallafall :thumbright:
Se det istället att du inte har en KomatsuBrunTunga :roll:
En snigel blir säkert bra på BMWn :)

Postat: fre maj 28, 2010 9:59 pm
av exc
robban.. jo bakvagnen känns riktigt bra, har bara dragit lite försiktigt och jag har då inge bakhjulsstuds el. liknande vid hjulspinn. Blir mer testande senare.

T-27.. he he låter bra det ,så kan man se det.. jag ska iaf lägga lite bra och ha delar för turbobygge på hyllan eftersom.. men det blir ju en fet utgift med sprut o spridare mm. Men har jag kvar bilen så lär det bli BOOST. :twisted:

Postat: lör jun 05, 2010 9:33 pm
av exc
Har våtslipat ner bilen och polerat upp den igen. Blev riktigt bra! blir bara någon sväng till med polermaskinen för att få till det sista. (Tack till Nordins bilplåt o lack för lån av grejorna).

Har även varit på regbesiktning :( :( blev ombes. sidosträvorna på buren får inte sitta högre än höften fär att bli godkänt, men då är de ju inte tävlingsgodkänt ist.. sen så måste tankningen ske utifrån bilen samt att tanken måste vara ece34 (tror jag det hette) godkänd, vilket summit tanken mest troligt inte är. Men besiktningsmannen sa att det är bara just nu vid reg.bes. som vi kollar detta, så du kan ju alltid sätta tillbaka det sen, för på en vanlig bes. anmärker vi inte på detta.. Jo jo blir fram med tigersågen och sen hitta en mini original tank från någon bil och montera bredvid fuel cellen och besikta den så.. ( Någon som har en liten tank att låna ut??)

Postat: sön jun 06, 2010 1:35 pm
av robban
Du kan besiktiga med en jeepdunk annars


Kom att tänka på en sak ece34 gäller from 1984 och gäller alltså inte din bil
dock så måste tanken vara krocktestad, men ece34 gäller inte 70 tals bilar..

Så var det bara ece34 han anmärkte om så skulle du påpekat detta.

Postat: sön jun 06, 2010 9:20 pm
av exc
robban skrev:Du kan besiktiga med en jeepdunk annars


Kom att tänka på en sak ece34 gäller from 1984 och gäller alltså inte din bil
dock så måste tanken vara krocktestad, men ece34 gäller inte 70 tals bilar..

Så var det bara ece34 han anmärkte om så skulle du påpekat detta.
Jaha funkar det med en jeepdunk bara?? men måste man inte tanka utifrån..el. lyfter man då ut tanken och tankar när man har jeepdunk, alltså typ ingen tank i bilen?

Jag fick som 2 anmärkningar på tanken ena var att tankningen inte skedde utifrån , och den andra var att tanken inte var godkänd ..måste kolla in bes.pappret ordentligt och kolla det där med att det inte gäller min 71:a

Postat: tor jun 17, 2010 8:20 pm
av exc
Nu banan är den färdigbesiktad 8) Bara å åk kvar..

Ombes på regbes. gick fint trots att bes.mannen var lite bekymmrad över att tank röret lutade uppåt från tanklocket till 240 tanken jag tvärmonterat.
Vanliga besen gick fint och jag hade en riktigt trevlig bes.mann den gick igenom utan anm. trots att det var lite glappt i ena framhjulslagret samt att h lyckta fram var lite lös i infästningen.


Några bilder från våtslipningen och uppoleringen. Måste tacka Nordins bilplåt och lack för lån av grejorna och Oskar som hjälpte mig att slipa o polera (tog ändå 12h)

Bild

Bild

Bild
Blank igen .

Postat: tor jun 17, 2010 9:38 pm
av bmw02touring
Grattis till Bes, kör försiktigt nu. :lol:

Postat: lör jun 19, 2010 9:30 am
av Swärd
Aha de va dig jag mötte vid rondellen vid bilfrakt..

såg riktigt frän ut! :)

:thumbright:

Postat: sön jun 20, 2010 6:30 pm
av Nyberg_
även mött dig, måste säga att den ser rikigt fräsig ut :D

Postat: tis jun 22, 2010 8:18 pm
av exc
Tackar allihop.. Nu är tanken och strävorna tillbax i bilen igen. Har 2 saker kvar att göra.. det ena är att byta ut den första turboförberedda 3" dämparen till en liten 2" för att få bort lite resonans i kupen (låter mer inne i bilen än bakom) sen ska det på 2 st ss ränder.

Re: BMW 1602 Projekttråd ..NEW GOES BOOST..

Postat: sön nov 13, 2011 10:02 pm
av exc
Halloy!! Nu är det dags att börja bygga på bilen igen efter ett år med husrenovering.
Körde lite med bilen sommaren den blev klar(-10) men den hade dåligt oljetryck på mätaren direkt den blev varm, dock lyste inte oljetryckslampan. Och denna sommar körde jag 1km och hörde ett typiskt vevlagerknack, så den blev bortställd tills för någon månad sen då jag gjorde ett ryck och rev ur motorn.
Så nu är man igång, dock blir det aningen lungnare tempo nu när jag har en liten dotter som tar en hel del tid, samt att "pappapengen" inte verkar vara dimensionerad för turbobyggen. Målet är inte så hiskelit höga effekter utan tanken var körbara 350hk i motorn, dock räknade Dyno-Robban direkt med 350hk på hjulen :lol: så vi får se.

Så här står den iaf.
Bild

Lagrenas status var inte bra :lol: Både blocket och veven var sönderkörda samt en vevstake.
Bild

Efter en tur runt bygden med stopp hos Dyno-Robban, Jonas O , Gustav N samt posten så hade man skuffen full med nya grejor..Block,vev,sinter,tryckplatta ,lager mm.
Bild

Efter många om och men så blev det att köra original komp. enda kompsänkningen blev när jag rundade av ventilurtagens vassa kanter.
Bild

Stötte på patrull när jag märkte att min lamell var aningen försänkt i original svänghjulet så saab plattan passade inte bra. Efter jag ringt en vän Peder M så hade jag ett M10 svänghul på golvet och vips så funkade allt perfekt + att svänghjulet blev en hel del lättare, enda modden blir att urtrampningslagret måste förskjutas några mm. närmare tryckplattan.
Bild

Motorn ihop med nya lager o ringar,,ja blocket o veven blev ju oxå utbytt till bättre beg.
Bild

Målade upp kåporna.
Bild

Glittrade dit en skvalpplåt i tråget samt oljeretur från tubon.
Bild

Förlängde oljepickupen. Kanske man skulle ha gjort för ett par sommrar sen :?
Bild

Vill ha oljekylare och det är inte tvärlätt att fixa på en sån här.
Bild

Blev fram med kapen.
Bild

Efter en massa svetsande och ännu mer porjagande så blev det så här, kvar är att gänga hålet i mitten.
Bild

Nu väntar jag på en packning till kamdrivningskåpan och ARP bultar till toppen sen så kan jag bulta ihop hela motorn.
Ett Vems är best. med Mattias och på ingång..

Re: BMW 1602 Projekttråd ..NEW GOES BOOST..

Postat: mån nov 14, 2011 9:52 am
av Roger Berglund
om du fortfarande har problem med oljetrycket på nya motorn så tycker ja du borde testa oljan som vi tog fram till Jens G .
en rak olja helsynt finns i sae 40 , sae 50 om du hade tänkt köra mer än 3000 mil
annars funkar Rak Mineral oljan för kortare mil antal.
priserna varierar lite beronde på om det sitter en dekal på bilen eller inte :lol:

Re: BMW 1602 Projekttråd ..NEW GOES BOOST..

Postat: mån nov 14, 2011 10:13 am
av Jonas Ohlsson
bra jobbat, kunde du använda veven som jag hade eller blev det en annan?