Sida 7 av 33

Postat: ons dec 31, 2008 10:14 am
av Erlandsson
Va på en liten shoppingrunda igår efter jobbet.

Blev ett kitt XC90 bromsar runtom. Sprillans nya. Dock saknas skivor bak.


Bild
Bild

En liten värmematta som ska skydda färgen på motorrummet från värmen är det tänkt.
Bild


Och min nypressade oljeretur.
Bild


Får se om det blir en provstart senare idag :thumbright:

Postat: ons dec 31, 2008 12:12 pm
av lundkvist
vart köpte du värmemattan å va kostar en sån?

Postat: ons dec 31, 2008 2:51 pm
av Erlandsson
lundkvist skrev:vart köpte du värmemattan å va kostar en sån?
H2M Racing.

Mvh

Postat: tor jan 01, 2009 5:52 pm
av Erlandsson
Fått dit nya oljereturen.
Bild

Satte dit lite skydd för fjädertornet också
Bild



Och nån bild på min första svets i alu :oops:

Bild
Bild

Postat: tor jan 01, 2009 11:04 pm
av Ventilen
ser du har lite oxider i svetsen, åk o skaffa en helt ny rostfti stålborste o kör med först, så blir du av med mycket skit. måste va rent när man svetsar alu! :)

Postat: tor jan 01, 2009 11:23 pm
av Tom_21
ja åk o köp en fin stålborste o gör rent så komemr det gå bättre :) Annars såg det ju inte så tokigt ut för att vara första gången :thumbright: Alu är klurigt o svetsa.

Postat: fre jan 02, 2009 3:29 pm
av Erlandsson
Tack för tipset :thumbright:

Ser ni mer vad man gör för fel? Hög/låg ström? mycket/lite tillsats? m.m??

Mvh

Postat: fre jan 02, 2009 4:22 pm
av Ante Karlsson
Hej!

Du kan räkna på 40-50A/mm gods. Går åt mycke ampere till Alu. Därför en liten 200A tig svets inte räcker så långt i Alu.
Kör man tunnare gods dvs allt under 5-6mm så får man en liten svets på motsatt sida också om man kört med genombränning.

Ska man köra i en topp/lr tex 10mm flänsar tex utan förvärmning så krävs lite power.. :lol:


Har precis köpt mig en större Tig själv,kört mycke med en mindre 255A(170A/100%). den nya ger 300A/100% intermitens... :thumbright:

Lycka till!

Mvh Ante

Postat: fre jan 02, 2009 4:27 pm
av PiLlEvAN
tror du även andvänder fel tillsats då svetsen är så blank

Postat: fre jan 02, 2009 9:41 pm
av Erlandsson
PiLlEvAN skrev:tror du även andvänder fel tillsats då svetsen är så blank
Tillsatsen ska vara rätt.. Köpte till alu iallafall. Kan vara blixten i kameran som gör att den ser blank ut.

Mvh

Postat: lör jan 10, 2009 2:31 pm
av Erlandsson
Ni som bygger egna expansionskärl. Hur gör ni med lock? Svarvar egna lock och gängor till lockena? Tacksam för lite hjälp.

Mvh

Postat: lör jan 10, 2009 4:13 pm
av PiLlEvAN
lock och hals finns på ppf
angånde tillsatsen så finns det många olika aluminium legeringar

Postat: lör jan 10, 2009 6:37 pm
av Erlandsson
PiLlEvAN skrev:lock och hals finns på ppf
angånde tillsatsen så finns det många olika aluminium legeringar
Tack för tipset! Får slänga iväg en beställning.
Ang kylarlocket.. Måste det sitta ventil i dom? Eller går det att lösa på annan väg?

Mvh

Postat: sön jan 11, 2009 3:47 am
av Erlandsson
ÄNTLIGEN!!! Bilen startad för första gången :D
Startade nästan direkt, inga synliga läckage ännu heller. Så nu ska man bara mecka ihop ett expansionskärl till kylet, fixa ihop bromsarna fram och ut och köra in motorn sedan få iväg den på mappning.

Några bilder samt en filmsnutt.

Precis nertagen från pallbockarna. Monterat ihop fram och bakvagn samt monterat fälgarna.
Bild

Städat lite
Bild

Men va den inte lite för hög fram?? 1 varv med rondellen senare
Bild

Bild

Bild

Bild

En motorbild också.
Bild


Och filmen från uppstarten.
Bild


Nå! Vad tycker ni om bygget?

Mvh

Postat: sön jan 11, 2009 10:47 am
av SimonImmo
Frääänt :thumbright: kan knappt bärga mig att få höra sången ur spisen när du kör :twisted: