kam slitage turbo+ 37mm heltryckare och stora avgasventiler.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
kanske skulle starta en ny tråd på hur en kamprofil till en turbo ska se ut, finns det överhuvudtaget nån kamtilverkare som utvecklar profiler till extrema turbo maskiner då 99,9% av all racing är med sugmotorer det är väl föresten bara i dragracing man får köra turbo fullt ut så marknaden är ju ganska liten. att det blir pannkaka av allt när man kör med tryckare o kamprofiler avsedd för att gå så nära bristningsgränsen det går i en sugmotor är väl inte så konstigt när man mångdubblar cylindertrycket. ja det är ju lätt att vara efterklok men men, är det gammla hederliga profiler som gäller eller går det att gå en annan väg?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Men körs inte bilen nu, eller har jag missuppfattat?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
kamaxeln ska slipas om på avgassidan så att accelerationen inte blir så våldsam.förhoppningsvis påverkar det driftsäkerheten.måste tacka Jens för han haft tålamodet att försöka lösa alla de problem jag haft med toppen.

http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Skriv gärna en tråd om kamaxlar, jag skulle läsa och suga åt mig allt jag kan. Jag har för tillfället ingen möjlighet att hålla på med praktiken så jag läser allt jag kan komma över, tyvärr är det mycket teorier som är löst grundade på forum så det är lite svårt att sålla.Oldog skrev: Jag har funderat på att skriva en tråd runt kamaxlar, men efter som jag mer lutar åt det filosofiska hållet, alltså inga direkta rekommendationer så får jag för mej att ingen skulle lyssna.......
Har sträckläst four-stroke performance tuning av graham bell för nöjes skull. Tyvärr går han inte in tillräckligt i detalj på allt, jag vill kunna räkna på grejerna. Jag är väl lite skadad efter för många år på högskolan.
Jag skulle uppskatta allt ni vill ta er tid att skriva.
/Karl
Kamaxel
En bra profil till en turbo motor använder dom förutsätningar som finns.
DVS inte kör sönder lyftarna.
Men Jens och grabbarna är på gränsen på vad grejerna klarar av.
Vad händer om allting görs extremt lätt istället för att fokusera på matrialet i tryckaren.
Titan bricka.
Lättare ventil.
Då bör man kunna ha mindre fjäder tryck.
Många av legenderna är fortfarande aktiva.
Vad gör Nisse bättre slipare än dom andra som slipade.
Hur många slipade på den tiden.
Många har vad jag föstått det lärt av dom gamla sliparna.
Någon som vet ngt om Uno Andersson i skövde ?
Niklas
DVS inte kör sönder lyftarna.
Men Jens och grabbarna är på gränsen på vad grejerna klarar av.
Vad händer om allting görs extremt lätt istället för att fokusera på matrialet i tryckaren.
Titan bricka.
Lättare ventil.
Då bör man kunna ha mindre fjäder tryck.
Många av legenderna är fortfarande aktiva.
Vad gör Nisse bättre slipare än dom andra som slipade.
Hur många slipade på den tiden.
Många har vad jag föstått det lärt av dom gamla sliparna.
Någon som vet ngt om Uno Andersson i skövde ?
Niklas
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
"Min" kamaxelslipare har en Berco Rac 1500 kamslip och han sejar att man skall hålla sej långt borta från bla. Catcams. Ofta är det inte ens 90 grader mellan cylindrarna. Olika ramper är inte heller ovanligt att han ser på serietillverkade kammar.
För att få ut exakta mätdara bör man nog mäta med 0.1 graders steg, för att få alla hastigheter och krafter rätt, Duger inte med typ 0.2mm steg, durationen hoppar 10grader redan då. Och det kan vara stora krafter beroende på bascirkeln.
Ser fram emot lite kaminfo av nån erfaren gubbe
/Andre'
För att få ut exakta mätdara bör man nog mäta med 0.1 graders steg, för att få alla hastigheter och krafter rätt, Duger inte med typ 0.2mm steg, durationen hoppar 10grader redan då. Och det kan vara stora krafter beroende på bascirkeln.
Ser fram emot lite kaminfo av nån erfaren gubbe

/Andre'
power
Jeg har prøvd å måle en kamprofil med 8 grader mellom målepunktene og sammenlignet med ditto måling tatt med 2 grader... det er stor forskjell å se bare da, spesielt på hardere "cam over bucket"-motorer. Måler til 0.005 mm's steg...norrback skrev:För att få ut exakta mätdara bör man nog mäta med 0.1 graders steg, för att få alla hastigheter och krafter rätt, Duger inte med typ 0.2mm steg, durationen hoppar 10grader redan då. Och det kan vara stora krafter beroende på bascirkeln.
/Andre'