kam slitage turbo+ 37mm heltryckare och stora avgasventiler.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

jag var inne på det oldone nämnde nyss i tråden i ett tidigt skede.
men ingen ville se det verkar det som.

man kan inte klappa ned hela sidan på nocken så den ligger i stort sett paralellt med lyftaren, kommer givetvis gå åt h-e då.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

kanske skulle starta en ny tråd på hur en kamprofil till en turbo ska se ut, finns det överhuvudtaget nån kamtilverkare som utvecklar profiler till extrema turbo maskiner då 99,9% av all racing är med sugmotorer det är väl föresten bara i dragracing man får köra turbo fullt ut så marknaden är ju ganska liten. att det blir pannkaka av allt när man kör med tryckare o kamprofiler avsedd för att gå så nära bristningsgränsen det går i en sugmotor är väl inte så konstigt när man mångdubblar cylindertrycket. ja det är ju lätt att vara efterklok men men, är det gammla hederliga profiler som gäller eller går det att gå en annan väg?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Oldog
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: fre apr 17, 2009 7:20 pm

Inlägg av Oldog »

Senast redigerad av Oldog den ons maj 13, 2009 4:28 pm, redigerad totalt 2 gång.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Men körs inte bilen nu, eller har jag missuppfattat?
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Magnus »

kamaxeln ska slipas om på avgassidan så att accelerationen inte blir så våldsam.förhoppningsvis påverkar det driftsäkerheten.måste tacka Jens för han haft tålamodet att försöka lösa alla de problem jag haft med toppen.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Inlägg av Karl V »

Oldog skrev: Jag har funderat på att skriva en tråd runt kamaxlar, men efter som jag mer lutar åt det filosofiska hållet, alltså inga direkta rekommendationer så får jag för mej att ingen skulle lyssna :thumbdown: .......
Skriv gärna en tråd om kamaxlar, jag skulle läsa och suga åt mig allt jag kan. Jag har för tillfället ingen möjlighet att hålla på med praktiken så jag läser allt jag kan komma över, tyvärr är det mycket teorier som är löst grundade på forum så det är lite svårt att sålla.
Har sträckläst four-stroke performance tuning av graham bell för nöjes skull. Tyvärr går han inte in tillräckligt i detalj på allt, jag vill kunna räkna på grejerna. Jag är väl lite skadad efter för många år på högskolan.

Jag skulle uppskatta allt ni vill ta er tid att skriva.

/Karl
Oldog
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: fre apr 17, 2009 7:20 pm

Inlägg av Oldog »

Senast redigerad av Oldog den ons maj 13, 2009 4:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

såhär ser arrow tryckarna ut, detta 35mm, 41 gram.

Bild

/Andre'
power
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Kamaxel

Inlägg av nkro »

En bra profil till en turbo motor använder dom förutsätningar som finns.
DVS inte kör sönder lyftarna.

Men Jens och grabbarna är på gränsen på vad grejerna klarar av.
Vad händer om allting görs extremt lätt istället för att fokusera på matrialet i tryckaren.

Titan bricka.
Lättare ventil.

Då bör man kunna ha mindre fjäder tryck.

Många av legenderna är fortfarande aktiva.
Vad gör Nisse bättre slipare än dom andra som slipade.
Hur många slipade på den tiden.
Många har vad jag föstått det lärt av dom gamla sliparna.

Någon som vet ngt om Uno Andersson i skövde ?

Niklas
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Inlägg av Karl V »

@Oldog: Tack för länken, jag ser fram emot en eventuell kamaxeltråd.

/Karl
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Det är ju perfekt att ta en färdig produkt, flytta nått en grad hit eller dit och kalla det för "sin" och sälja den för dubbla priset och säga att det är en "nyutvecklad" och mycket bättre grej trots att grunden är från 70-80 tal 8)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Om man tar en ny kam og lager en master av den... og så sliper en ny kam fra masteren igjen, så behøver ikke de kammene ha spesielt like verdier når man begynner se på "velocity" og "Jerk" etterpå... Sjelden de er nærmere enn noen grader og +/- noen hundredeler.. Det er ihvertfall min erfaring...
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

"Min" kamaxelslipare har en Berco Rac 1500 kamslip och han sejar att man skall hålla sej långt borta från bla. Catcams. Ofta är det inte ens 90 grader mellan cylindrarna. Olika ramper är inte heller ovanligt att han ser på serietillverkade kammar.

För att få ut exakta mätdara bör man nog mäta med 0.1 graders steg, för att få alla hastigheter och krafter rätt, Duger inte med typ 0.2mm steg, durationen hoppar 10grader redan då. Och det kan vara stora krafter beroende på bascirkeln.

Ser fram emot lite kaminfo av nån erfaren gubbe :)

/Andre'
power
Oldog
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: fre apr 17, 2009 7:20 pm

Inlägg av Oldog »

Senast redigerad av Oldog den ons maj 13, 2009 4:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

norrback skrev:För att få ut exakta mätdara bör man nog mäta med 0.1 graders steg, för att få alla hastigheter och krafter rätt, Duger inte med typ 0.2mm steg, durationen hoppar 10grader redan då. Och det kan vara stora krafter beroende på bascirkeln.

/Andre'
Jeg har prøvd å måle en kamprofil med 8 grader mellom målepunktene og sammenlignet med ditto måling tatt med 2 grader... det er stor forskjell å se bare da, spesielt på hardere "cam over bucket"-motorer. Måler til 0.005 mm's steg...
Skriv svar