Sida 7 av 10
Postat: fre jun 11, 2010 7:16 am
av GordonE
Fred skrev:Mäktigt Gordon! Ser fram emot att få åka en sväng.

Det får vi ju lösa
Mattias skrev:Prova lite kemisk metall för att täta poren som läcker i tråget!
Den här bilen kan nog bli rätt spännande med effekt i även på låga laddtryck, dom har ju som lätt för att andas ut redan utan turbo.
Den verkar faktiskt redan vara tät. Så det är ju skönt, men laddar men på lite så det blir lite vevhustryck så kanske det börjar läcka igen. Men vi får hålla tummarna på att det är tätt nu.
Jag hoppas med att den blir stark på lägre laddtryck, det finns iaf potensial för mer än innan. Planer finns på att köra i bromsbänk framöver.
Det ska bli lite kul, för det har jag aldrig gjort innan.
Var i garaget till halv ett ungefär. Kopplade in hastighetsmätaren mot ena abs givaren och de andra två till Autronicets hastighetsingångar, men fick det inte att funka. Kör med ett Dual VR kort från JBPERF, men det verkar inte vilja som jag vill.
Sen provade jag att koppla in soppapumparna till en Volvo PWM box som ska styra fläkt egentligen, men det funkade inget bra.
Den verkade ha inbyggd mjukstart, så den vart jävligt seg i responsen. Sen kändes det som att pumparna inte gick på fullt även med maximerad styrsignal...
Så det får bli att dra ett extra relä istället som dras igång på högre last.
Postat: fre jun 11, 2010 10:11 am
av j björk
Snyggt, släng upp lite bilder på hur resten ser ut nu också då.
Hmm, så du har fått vems round att fungera?
Nästan så man blir lite sugen att prova en sådan igen, men jag vet inte..
Gillar upplägget med lambda och avgastemp i displayen, och att man kan välja. Men ogillar när saker inte fungerar

Postat: fre jun 11, 2010 10:49 am
av mattsvart
Sen provade jag att koppla in soppapumparna till en Volvo PWM box som ska styra fläkt egentligen, men det funkade inget bra.
V70-S60-S80 fläkten? Är det boxen som sitter direkt på fläkten?
Mvh // Christoffer
Postat: fre jun 11, 2010 5:06 pm
av GordonE
j björk skrev:Snyggt, släng upp lite bilder på hur resten ser ut nu också då.
Hmm, så du har fått vems round att fungera?
Nästan så man blir lite sugen att prova en sådan igen, men jag vet inte..
Gillar upplägget med lambda och avgastemp i displayen, och att man kan välja. Men ogillar när saker inte fungerar

Får ta lite fina bilder med en riktig kamera då,min mobilkamera är ingen höjdare...
Jo mätaren gick igång direkt efter jag tankat in programvara, har som du försökt flertalet gånger innan utan bra resultat, kanske det var något speciellt jag gjorde när jag följde det dokumentet jag länkade till, eller så var det bara slumpen

Jag har inte rett ut knappen ännu, får ta en säkerhetskopia på inställningarna och labba lite efter det. Men det är ju inget som behövs direkt...
mattsvart skrev:
V70-S60-S80 fläkten? Är det boxen som sitter direkt på fläkten?
Mvh // Christoffer
Exakt, den som sitter skruvad med fyra skruvar i plasten, kör en sådan till Spal fläkten, där funkar det bara fint. Men som sagt verkar den tyvärr vara lite för slö för pumparna.
Postat: mån jun 14, 2010 7:00 am
av mattsvart
Fränt!
Har ju ett gäng såna ligger och skräpar!
Har du tid/lust att beskriva kort hur du har gjort?
Mvh// Christoffer
Postat: mån jun 14, 2010 7:32 am
av GordonE
mattsvart skrev:Fränt!
Har ju ett gäng såna ligger och skräpar!
Har du tid/lust att beskriva kort hur du har gjort?
Mvh// Christoffer
Hej!
Jag har ett Autronic SM4 som sköter den biten, du måste ha en insprutning som kan styra PWM utgångar till att börja med. I Autronic ställer man in i tabeller med vilka parametrar som aktiverar den.
Jag kör med en tabell som har vattentemp och insugstemp som axlar.
Har du ett sprut med denna funktionalitet så ska det ju gå bra. PWM signalen går in i den lila kabeln mellan + och - in. Den aktiveras på ca 12% dutycylce och stängs av igen vid ca 92%.
Mvh Gordon
Postat: fre jun 25, 2010 8:56 am
av GordonE
Det senaste som hänt är att jag har byggt om bränslesystemet något. Det är ett jäkla pill att få dit tre pumpar på den plats som egentligen är tänkt till en. Men det blev bra till slut, jag fick gå ner en del i filterstorlek.
Innan hade jag två st bränslepumpar, och flödet var lite för lågt till den tilltänkta effekten.
Jag provflödade den gamla pumpinstallationen och den gav vid 4bar och 11.8v 5.2L/min
Den nya med tre pumpar gav vid 11.6v 7.6L/min. Det borde räcka att föda 1600cc spridarna.
Jag har kopplat dem så att en är på vid låglast, sen slås de två sista på när laddtrycket kommer över 0.3bar. Detta blir perfekt, då slipper generatorn gå hårt i onödan och soppan slipper bli onödigt varm.
Sen hade jag lite problem med obalans i kardan, men med hjälp av en vän(tack Anders) vid gaspedalen uppe på lyften och med mig och en penna under så gick det bra att få till balanseringen. Två slangklämmor och en bricka senare så försvann vibrationen som uppkom vid ca 2500rpm på kardanen.
Igår var jag även ute och provkörde lite för att se hur bilen beter sig vid lite högre last. Tyvärr fick jag inte ner laddtrycket under 1.6bar, så jag tror jag har kopplat laddtrycksventilen lite knasigt. Får kolla upp det.
Sen hade jag någon misständning däröver så motorn fick inte riktigt sjunga ut. Jag är rätt säker på att ett tändstift är kass, då jag kastade i gamla vid uppstart. Men en dag i garaget till så ska den nog gå fint!
Har jag bara fått ordning på detta så ska den nog snart upp i bromsbänk!
Mvh Gordon
Postat: fre jun 25, 2010 11:40 am
av Mas_74
Härligt att det börjar reda ut sig så du får chans att njuta lite av bilen i sommar & inte bara meka.
Din gamla koppling funkar kalas bra och "bettar" på bra mot orginalet och nu börjar jag själv få till mappandet så att bilen börjar rör på sig!
Ser fram emot din bromsning av motorn!
Mvh Magnus
Postat: sön jun 27, 2010 5:05 pm
av GordonE
bnippen skrev:Härligt att det börjar reda ut sig så du får chans att njuta lite av bilen i sommar & inte bara meka.
Din gamla koppling funkar kalas bra och "bettar" på bra mot orginalet och nu börjar jag själv få till mappandet så att bilen börjar rör på sig!
Ser fram emot din bromsning av motorn!
Mvh Magnus
Hej Magnus.
Fint att det lirar för dig!
Jo motorn börjar bete sig nu, det känns skönt. Jag har varit ute och kört lite nu i helgen med kärran och det börjar funka bra nu.
Jag tycker dock att grundladdtrycket är lite väl högt, det ligger på ca 1.5bar.
Har haft lite problem med misständningar i helgen, och inte konstigt att det kändes som att den missade när det började gå undan... Hade ju traction control funktionen på som stängde av spridarna

När jag avaktiverat det så missade den helt plötsligt inte längre!
Sen dök ett problem upp med att jag fick varning om att vattentempgivaren var felaktig, temperaturen flaxade mellan -30 till +95 grader, bara vid varvtal över 2500rpm. Så jag chansade på att problemet var att sladdarna till givaren låg för nära tändkablarna, så jag drog om dem. Givetvis till ingen nytta alls.
Problemet är att sprutet fettar på en hel del extra när det är -35.
Jag körde iaf lite och lyckades få en rejäl avgassmäll så att ena cylindern blev komplös

Det visade sig att en lashcap hade hoppat av en avgasventil, så en ventil stod 3.5mm för mycket öppet. Tur att man har rejäla ventiluttag iaf!
Nu har jag iaf fixat till ventilspelet och även tempgivaren. Givaren var ny för året, så jag misstänkte inte den först. Jag har lyckats få den att funka igen, efter att jag knackat ner stiften lite med ett dorn. Så nu går bilen igen utan större ingrepp vilket känns gott!
En ny tempgivare måste jag iaf köpa.
Känns skönt att den funkar, för jag ska till Arvika på jobb denna vecka.
Postat: tor jul 22, 2010 8:38 pm
av GordonE
Nu har jag haft min första semestervecka efter bortajobb, så nu vart det dags att sätta fart, till tjejens förtret. När man väl är hemma så är man ändå inte
Jag bestämde mig i början i veckan att försöka besiktiga bilen nu på fredag, så jag har lagt en hel del jobb på att få den besiktningsklar.
Nu står den med besiktningsdäck, insatsljuddämpare inne i 3.5" röret, underkörningsskydd, samt en massa andra plastbitar som döljer mycket av installationen. Önska mig lycka till för imorgon!
Ingen olja läcker den heller längre, det var en stor aluminiumbricka som inte tätade som den skulle, så skönt när det är tillfixat.
Tanken är också att åka till Säve och ta första turen på strippen sen 2008.
Bilen är mappad upp till 1.5bar av mig själv, tack vare en fin loggfunktion i mitt Autronic SM4. Klart mycket smidigare än mitt gamla Haltech E6K. Tändkurvan skrev jag ut på ett papper från Haltechet och skrev in i Autronicet.
Motorn är väldigt botttenstark, men jag tycker den verkar lite tam på toppen. Kanske borde jag vrida om kammarna lite, de står öppna 2.5/1.6mm.
Ska bli kul att se vad det blir för slutfart på banan sen.
Nu funkar även laddtrycksstyrningen. Grundtrycket är nu på 1bar, stegrande till 1.3bar vid 8000. Jag har även aktiverat olika laddkurvor på olika växlar. Kan vara bra när man åker på strippen och gatan.
Dock har jag lite problem med launch controlen, jag får inte upp laddet mer än till runt 0.7bar, men det ska nog duga än så länge, med tanke på att jag aldrig använt launch innan...
Lite pictures:

By
gordonekman at 2010-07-22

By
gordonekman at 2010-07-22

By
gordonekman at 2010-07-22

By
gordonekman at 2010-07-22

By
gordonekman at 2010-07-22
Postat: tor jul 22, 2010 9:48 pm
av Filaren
Grym bil
Lycka till på bes
Tackar för garage besöket, som ingick när jag köpte toppen av dig
Mvh//Andreas (Emmaboda)
Postat: mån jul 26, 2010 3:54 pm
av Babs
slutade med 10.95/219km för gordon på säve depå,1:plats i sin klass..den har gått fortare och kommer gå fortare efter lite mer justerande..just nu är han i kroatien//Babs
1:a Klass 4 Säve!
Postat: mån aug 02, 2010 1:52 pm
av GordonE
Nu är man tillbaka efter semestern och det är dags för nya tag. Bilen är nu besiktigad med ett par lättsläckta tvåor.
Sammanfattningsvis kan man säga att det gick helt ok för mig i Säve med tanke på allt nytt med bilen. Greppet på Säve är inte optimalt, och med fyrpucks sinter och en launchcontrol som jag aldrig provat så blev sextiofoten ingen höjdare på 1.9s på 10.95/219km/h repan.
Bästa slutfart blev 224km/h sista repan ut. Tyvärr försökte jag smyga iväg utan slir vilket gjorde att launchen låg i en bit på första växeln.
Det var iaf skönt att ta en förstaplats pokal och få lite erfarenhet av Autronicet.
Det som strulade under lördagen var först och främst att gaswirens skruvbara ände hoppade loss pga för ivrig gasfot under andra repan, så jag fick köra på tomgång till depån. Tackar moppekillen för den nippel jag fick! Annars hade det inte blivit mycket mer åkt!
Sen var spjällägesgivaren något felkalibrerad vilket gjorde att den visade 60% delar av ett par repor. Detta gjorde att jag hamnade fel i mappen så att jag fick fel bränsleblandning.
Sista strulet som jag märkte efter jag släppt av under den sista repan var att motorn bara gick på tre cylindrar. På något vis får jag in vatten i en av cylindrarna, för den rensade ut det och gick på alla efter ett litet tag. Så jag får riva av toppen innan Mantorp, och hoppas på att det är packningen och ingen cylindervägg.
Förhoppningarna är att packningen har glidit då jag nog fick lite olja och glykol mellan packningsytorna efter uppstart.
Fan att det alltid ska vara något som skall jävlas...
Men det är som brukligt!
Sen är den lite lam vilket jag hade räknat med, jag ska prova att virda kammarna lite och se om det hjälper!
/Gordon
Postat: tis aug 03, 2010 1:26 pm
av GordonE
Har en liten annan lustig sak jag funderar över.
Jag har loggat med SM4at och på loggen ser man att varvtalet pendlar hela tiden under repan, +-200rpm ungefär, det ser väldigt lustigt ut, då man kan tycka att varvtalet borde öka något så där linjärt.
Mvh Gordon
Postat: tis aug 03, 2010 8:49 pm
av GordonE
Fick till slut åka till garaget för tjejen, hon blev glad när hon fick köra MC för första gången så hon mjuknade
Så här ser toppackningen ut. Som tur väl är såg allt annat fint ut, toppen var inte krokig och det var ju skönt!
Så det blir bara att skicka dit en ny packning och dra toppen något hårdare.
Som det ser ut nu så blir det Mantorp på fredag och lördag, så om allt går bra så hoppas jag på bra tider!
