Sida 7 av 57
Postat: fre okt 01, 2010 2:48 pm
av Tommy Luhr
har flödat mot era std toppar som ni kört 530..
Väntar på plattor.
Men min maskin flödar en 530 topp inom några cfm lika som din topp jens och som norrbacks 530..
Så siffrorna stämmer inte helt hundra men hyfsat okej stämmer dom nu..
Är mest på lekstadiet just nu och går som en tromb mellan portskåpet och flödesbänken..
Lärt mig mycke tpå en timme redan..
Mina vanliga 530toppar som jag brukar porta dom som gatmodell backar flödet efter 12 mm.
Dom ger 185cfm
Den senaste nu gav 198cfm på 16mm lyft.
den är lite större än std kanalen (nån mm, inte mätt)
har bredare botten och lugnare område vid kortradien
30grader backcut
Fortfarande std säte
Så nästa nu är att skära sätet med miran får vi se om det gör nått på låglyftet och ev höglyft..
Funderar på att köra ett vanligt stål utan radier..
Så här är det nu:
lyft-org topplock- min senaste portade.. allt i 28"
2 48,4 54,4
4 86,2 103,3
6 123,9 143,9
8 141,2 169,6
10 150,7 182,2
12 150,0 196,3
14 149,0 193,3
16 156,3 198,5
På 14mm blir det nått skit med toppen.
Backar hela tiden på samma för att sen komma tillbaka..
Postat: fre okt 01, 2010 4:21 pm
av Fredde Holmgren
Ser bra ut i garaget, blev ingen körning i sommar ser jag. Planer för nästa år?
Postat: fre okt 01, 2010 4:30 pm
av Tommy Luhr
nu har jag äntligen kommit över magiska gränsen vid 200 på530 topparna..
Detta är ett test helt utan plast.
Sätet är ett 30-45-65 graders säte
minsta arean är ca 40 mm
flödade så här vid 28"
2 55,6
4 109,7
6 156,6
8 181,6
10 196,8
12 207,4
14 207,4
16 214,8
Det innebär en genomsnittligt gashastighet på högsta flöde till 264fps.
Det tycker jag funkar bra..
Kan bli svårt att få ut samma flöde på en 2150cc rc motor antagligen.
ventilen hamnar för nära cylväggen..
Men skall prova och se om inte det går.
Skall göra en rc topp strax..
För att summera toppen så kan jag kona inloppet i toppen lite mer. är lite liten kanal så minsta arean fungerar inte riktigt så bra som den skulle kunna..
Förövrigt så rullar timmarna i flödesbänken bara iväg när man står och flödar:)
Mycket trevligt:)
Postat: fre okt 01, 2010 4:31 pm
av Tommy Luhr
Fredde Holmgren skrev:Ser bra ut i garaget, blev ingen körning i sommar ser jag. Planer för nästa år?
Jag har fan inte haft tid till bilen
Den enda tid jag fått över har jag tagit igen mig på soffan..
Det svider att ha eget företag och kulorna måste rulla..
Hoppas få balans i tiden för verkstaden och tiden för racebilen..
Men nu i vinter skall den banne mig bli klar
Postat: fre okt 01, 2010 6:37 pm
av Tommy Luhr
Postat: fre okt 01, 2010 6:47 pm
av Dennis Öhman
Gå nu och lägg dej i soffan och ring tjejen.. Haha skoja bara..
Ser fin ut toppen.. Ska du göra en 2150 topp?
Blir kul se hur den ser ut, vilken stomme ska den göras på? Vanligen görs dom på 531 dom flesta jag sett, och då med 46 38ventiler då man inte får ändra sätet..
Postat: fre okt 01, 2010 6:50 pm
av Tommy Luhr
Det blir en 530 stomme då isf.
Tjejjen är ute och super. då kan man slipa toppar:)
Postat: fre okt 01, 2010 9:40 pm
av eriico
Men imorn är det ju mârten som gäller, då kan du ju inte stå och gröpa toppar

Postat: fre okt 01, 2010 10:55 pm
av Tommy Luhr
Nej imorgon blir det öl
Var längesedan nu:)
Postat: lör okt 02, 2010 10:30 am
av Jens Gustavsson
snyggt jobbat! men det vart lite väl höga flöden på låga lyft jämfört min topp, men du kanse har nåt super stål till mirran??
fullt möjligt med 210 på höga lyft med den arian, min topp va bara 37mm som trängst.
du skulle fått göra en kalibrering mot erlands plattor.
Postat: lör okt 02, 2010 11:47 am
av Tommy Luhr
jag har laserskärt plattor med hans diemension som kommer till veckan.
Än får vi bara se siffrorna som en vägvisning bara..
Superstål har jag inte till miran, ett vanligt trevinkels med 1,5mm säte körde jag.
En backcut..
Backcuten gör verkligen mycket på volvo ventilerna.
Ja arean blev stor men det skulle nog funka.
Däremot så konar inte kanalen nog mycket mot flänsen som den borde..
Skall se om jag orkar göra det..
Postat: lör okt 02, 2010 5:26 pm
av norrback
Tommy Luhr skrev:
2 48,4 54,4
4 86,2 103,3
6 123,9 143,9
8 141,2 169,6
10 150,7 182,2
12 150,0 196,3
14 149,0 193,3
16 156,3 198,5
På 14mm blir det nått skit med toppen.
Backar hela tiden på samma för att sen komma tillbaka..
Detta är det bästa jag gjort med 46mm ventil, 531 topp och epoxy, 310fps i minsta stället vid 13mm.
2mm 48cfm
4mm 94cfm
6mm 136cfm
8mm 173cfm
10mm 200cfm
12mm 215cfm
14mm 228cfm
16mm 235cfm
18mm 240cfm
Finns bilder på silikonavgjutningar på denna i min garagetråd.
/Andre'
Postat: lör okt 02, 2010 6:07 pm
av Tommy Luhr
norrback, flödet skall vi ta med en nypa salt tills vi får flöda mot erlands plattor.
Men 310fps är inte det lite hårt på en 8v?
Speciellt på en 531 med dess kanalutformning
Postat: lör okt 02, 2010 7:02 pm
av norrback
Jo jag vet att dina inte är kalibrerade med erlands plattor. Tänkte bara lägga in nåt så har du att jämföra med.
Det har inget att göra med kanalens utformning egentligen, utan det jag siktar på är ca 140m/s verklig kanalmedelhastighet I minsta stället på "önskad/beräknad maxeffekt", det blir ungefär 310fps på 90% av maxlyftet när man har den på flödesbänken.
Oberoende om det skulle vara en s50b30 topp eller en 531 som man lagt epoxy i för att räta ut bottnen så siktar jag på samma hastighet i minsta stället vid 90% av max ventillyft.
/Andre'
Postat: sön okt 03, 2010 12:22 am
av Tommy Luhr
intressant norrback.
Så som jag har läst mig till så är luften mycket tyngre med bränsle gasblandningen och kan släppa från kanalen vid för hög gasströmmning.
Alltså en 531 (oavsettplast) har problem att hålla kvar luften i korta radien än en 4 ventilstopp men liten kortradie.
Mycket hastighet sätter fart på förbränningen och ger en bra volymetrisk effekt.
Men när tror du Norrback att bränsle/luftblandningen har svårt att följa kanalen?
Vad är maxhastighet på en kanal egentligen som set ut som volvo 531.
Jag är i början av det avancerade stadiet så jag är glad för all information