P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo (sidoprojekt cnc skärbord!)
- alfa danne
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: mån jun 11, 2007 11:25 pm
Re: P Mäki´s Projekt BMW 1600-2 M50 Turbo
Ser fint ut!!
ALFA ROMEO 75 3.0 KOMPRESSOR
Ford F350 6.0 superduty
Ford F350 6.0 superduty
Re: P Mäki´s Projekt BMW 1600-2 M50 Turbo
Borrat om drivaxlarna och fått på plats 300mm skivor från e34... Fick testa axeln med de gamla M5 fälgarna utan kåpor och de satt som fin fint
... Fyller ut lite väl mycket bara
. måste bredda skärmbreddarna ett par cm för att hjulen ska få plats att röra sig lite men det blir ett senare bekymmer! Skulle ha klarat sig om man hade tagit och använt 3-seriens fälgar men jag vill ha lite djup i fälgarna.


Har ställt axeln under bilen för att se längden på stagen til 4-linken. Väntar nu på lite bussningar som jag beställt till dem. På framändan om stagen blir det gummibussningar som egentligen är till volvo 140/164 bärarm bak. Bakändan får bussningar svarvade i industriplast med innerhylsa. Pannhardstag blir det sen, hade tankar för ett tag sen om watt-länk men det kändes lite väl overkill
Står för tillfället lite still eftersom man inte har riktigt grejer för att göra nåt färdigt bara... Nya tag nästa helg!





Har ställt axeln under bilen för att se längden på stagen til 4-linken. Väntar nu på lite bussningar som jag beställt till dem. På framändan om stagen blir det gummibussningar som egentligen är till volvo 140/164 bärarm bak. Bakändan får bussningar svarvade i industriplast med innerhylsa. Pannhardstag blir det sen, hade tankar för ett tag sen om watt-länk men det kändes lite väl overkill


Patrik Mäki
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Re: P Mäki´s Projekt BMW 1600-2 M50 Turbo
Kan man annat än gilla det du gör? 

Re: P Mäki´s Projekt BMW 1600-2 M50 Turbo
Haha, nog kan man, orginalfreaken gråter ju av de man gjort me bilenKan man annat än gilla det du gör?

Fått hem lite godsaker från rallydesign:

Fin fina Gaz coilovers med 350lb fjädrar... Får hoppas på att det blir lagom hårt

+ att jag köpte 2st wilwood bromscylindrar till handbroms, allt kom på en vecka och det gick på ca 3100kr med frakten inräknad. Inte illa

Patrik Mäki
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: P Mäki´s Projekt BMW 1600-2 M50 Turbo
350lb
vad ska du göra med bilen?

MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Re: P Mäki´s Projekt BMW 1600-2 M50 Turbo
Nu när du skriver det!!!! har som blivit fel kanske från kg till lbs! tänkte hamna kring 100kg... Sen skaffa en extra uppsätning mjukare fjädrar till strippen.
, hur är det, 1kg är ju 2.2lbs... Betyder det att en 100kg fjäder är det samma som en 220lbs? eller har det nåt med att de räknar i med lbs/tum och N/m fjäderkonstanten???

Patrik Mäki
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Re: P Mäki´s Projekt BMW 1600-2 M50 Turbo
Ser sjukt fett ut!
Keep it up!

Varför inte liksom?
I början av varje mening använder man STOR bokstav!!! Likaså om man skriver ett namn!
I början av varje mening använder man STOR bokstav!!! Likaså om man skriver ett namn!
Re: P Mäki´s Projekt BMW 1600-2 M50 Turbo
Angående puonds och kilo, så är du på rätt spår 1 pound är 0,4536 kg
och tvärtom 1 kg är 2.204 puonds
och tvärtom 1 kg är 2.204 puonds
Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp
Re: P Mäki´s Projekt BMW 1600-2 M50 Turbo
Måttat lite på baxaxeln och har kommit fram till att flytta isär fyrlink fästen med en lite bit. Blir lite mindre påfrästningar på bussningar och stag helt enkelt, då är stagen så långt ut som möjligt utan att ta i hjulen när 10,5tummarna är på som breddar ganska så mycket inåt! Stagen kommer hamna ha cc 75cm mellan sig om jag inte minns fel, mer än det går det inte
. Hunnit bocka till lite 50cm tröskel och svetsa fast den oxå på längst bak på höger sida, vart riktigt fin fint. Nu äre bara vänster sida att byta längst bak, ungefär en halvmeters bit där oxå, sen är bilen ROSTFRI
. Förutom dörrarna som är lite kexiga
Har börjat lite smått me räjsing fälgarna, har fått klippt till lite plåt som jag förhoppningsvis ska kunna valsa lite fälgbana av. Blir att bredda 3-seriens compact fälgarna till 11", en remsa på 5" till vardera fälg. Vem behöver Weld racing när det går att göra skit breda plåtisar?!
. Eller det kanske är för man inte är pojken me guldbyxor som man måste knåpa ihop nåt själv.
. Blir spännande och se hur svårt det är att få till ett par fälgar som inte är skeva 



Har börjat lite smått me räjsing fälgarna, har fått klippt till lite plåt som jag förhoppningsvis ska kunna valsa lite fälgbana av. Blir att bredda 3-seriens compact fälgarna till 11", en remsa på 5" till vardera fälg. Vem behöver Weld racing när det går att göra skit breda plåtisar?!



Patrik Mäki
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Re: P Mäki´s Projekt BMW 1600-2 M50 Turbo
Skit breda plåtisar är snyggare än vilka bling bling fälgar som helst!
Angående skevhet... Man blir väldigt förvånad över hur kvaliten är på nyare fälgar när man börjar bygga om grejerna!
Om fälgarna slår 2-3mm ibland mer är inget ovanligt
Visst går det att balansera upp men det känns lite B faktiskt... Så du ska nog klara av att bredda dom utan missöden. Cool bil förövrigt! Blir riktigt bra 

Angående skevhet... Man blir väldigt förvånad över hur kvaliten är på nyare fälgar när man börjar bygga om grejerna!
Om fälgarna slår 2-3mm ibland mer är inget ovanligt


"Good looking from a far, but far from good looking!"
Re: P Mäki´s Projekt BMW 1600-2 M50 Turbo
Lite grejor på G!!! Gummibussningar till 4-länken:

Plastbussningar med innerhylsor till 4-länken:

Lite bult och mutter, ska få hylsor svarvade som ska svetsas fast på bultskallarna:

Stagen, borrade och gängade fast fettnipplar på dem oxå:

Ska föhoppningsvis få valsat lite fälgbana i veckan

Plastbussningar med innerhylsor till 4-länken:

Lite bult och mutter, ska få hylsor svarvade som ska svetsas fast på bultskallarna:

Stagen, borrade och gängade fast fettnipplar på dem oxå:

Ska föhoppningsvis få valsat lite fälgbana i veckan

Patrik Mäki
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Re: P Mäki´s Projekt BMW 1600-2 M50 Turbo
Valsa sig lite, vettu! Först ut blev en 10cm remsa som ska kapas på mitten till brorsans volvoplåtisar...

Sen till mig själv en 26cm remsa som oxå ska klyvas mitt itu!

Ska dock inte riktigt ännu börja me fälgbreddningen eftersom man har lite mera grejs på G!!!! Fixade andra tröskeln, så nu äre som slut med det bekymret. Har skjutit upp ganska länge med att fixa det eftersom det inte har känts så jäkla kul att börja med. Men när jag väl satte igång så gick det ganska så fort och det vart som skönt att bli av med det! Pressat bussningarna fast i 4-länk stagen och flyttat isär fästena på bakaxeln. Mätte bussningarna på dämparna och fick fram att det var 12,8mm hål i dem, så det var ju som en opassande storlek på ett hål
. Måste väl sätta nån jäkla UNC storlek på bultarna.
Tröskeln:

Bussningarna inpressade:

Bakaxeln:

Nu får man vänta tills nästa helg igen innan man får komma hem igen och fortsätta, blir att svetsa fast lite 4-länk fästen i karossen och stötdämparfästen oxå
.

Sen till mig själv en 26cm remsa som oxå ska klyvas mitt itu!

Ska dock inte riktigt ännu börja me fälgbreddningen eftersom man har lite mera grejs på G!!!! Fixade andra tröskeln, så nu äre som slut med det bekymret. Har skjutit upp ganska länge med att fixa det eftersom det inte har känts så jäkla kul att börja med. Men när jag väl satte igång så gick det ganska så fort och det vart som skönt att bli av med det! Pressat bussningarna fast i 4-länk stagen och flyttat isär fästena på bakaxeln. Mätte bussningarna på dämparna och fick fram att det var 12,8mm hål i dem, så det var ju som en opassande storlek på ett hål

Tröskeln:

Bussningarna inpressade:

Bakaxeln:

Nu får man vänta tills nästa helg igen innan man får komma hem igen och fortsätta, blir att svetsa fast lite 4-länk fästen i karossen och stötdämparfästen oxå

Patrik Mäki
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Re: P Mäki´s Projekt BMW 1600-2 M50 Turbo
4-länk färdig, check!


Stötdämparfäste färdigt, check!


Har beställt bur från finess som ska komma här inom en snar framtid
klart o betalt!: . Härnäst blir det att bredda fälgarna!


Stötdämparfäste färdigt, check!


Har beställt bur från finess som ska komma här inom en snar framtid

Patrik Mäki
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Re: P Mäki´s Projekt BMW 1600-2 M50 Turbo
Donat på i garaget me fälgers! Compact fälgarna har växt till sig lite och blivit två stycken 11,5" breda!!!! Dock så ser dem lite suspekta ut
. Vänder man en med navet neråt så ser det mer ut som en sopkorg än en fälg... Sen har jag vi spekulerat lite om att det blir ganska stora påfrästningar för hjulbultarna på dem nu och det är ju inte så bra
. Hoppas på att det funkar ändå! Här kommer det lite bilder iaf!
Klyvt fälgarna:

Valsade plåtbitar:

Började så här:

Sen så här:

Sen vart det så här!:

Har nu hunnit helsvetsa dem så de är nästan färdiga så när som på lite lackering.


Klyvt fälgarna:

Valsade plåtbitar:

Började så här:

Sen så här:

Sen vart det så här!:

Har nu hunnit helsvetsa dem så de är nästan färdiga så när som på lite lackering.
Patrik Mäki
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
070-2790759
BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: P Mäki´s Projekt BMW 1600-2 M50 Turbo
varför breddade du inte i dalen? kan bli jobbigt att få på däck. fint jobbat annars.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h