Provtryckning av turbosystem (provtryckning av grenrör)
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Re: Provtryckning av turbosystem (provtryckning av grenrör)
Jag svetsade dieseltankar en tid, och vi hade 0.3 bar som testtryck, det var redan mycket, 5 bar är onödigt mycket. Om det är bra vid 0.5 bar det räcker, helt annan sak är om man är kunnig att bygga turborörer osv. då är det bättre att låta nån annan göra det om man måste provtrycka håller det eller inte vid 2 bar, man bara måste veta hur det görs.
Även om rören är rätt svetsade vill man väl ändå provtrycka till de laddtryck man tänkt köra på för att se så de inte läcker i några skarvar om man nu har silikonslang eller vad man nu har, eller har jag fel?Jarmo Y skrev:Jag svetsade dieseltankar en tid, och vi hade 0.3 bar som testtryck, det var redan mycket, 5 bar är onödigt mycket. Om det är bra vid 0.5 bar det räcker, helt annan sak är om man är kunnig att bygga turborörer osv. då är det bättre att låta nån annan göra det om man måste provtrycka håller det eller inte vid 2 bar, man bara måste veta hur det görs.
Så gör iaf vi på jobbet i våra provceller där motorer körs. Provtrycker upp till 2bar. Man märker stor skillnad på läckage mellan 0,5bar och 2bar om man säger så
Om det inte håller för tänkt laddtryck så är ju någonting väldigt fel. Dock är det ju väldigt onödigt och farligt att provtrycka med t.ex 5bar.
I vilket fall som helst så bör man ju inte börja med att krana på dubbla laddtrycket, en ic som exploderar lär inte vara speciellt kul att stå i samma lokal som.
I vilket fall som helst så bör man ju inte börja med att krana på dubbla laddtrycket, en ic som exploderar lär inte vara speciellt kul att stå i samma lokal som.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Om man laddar 2 bar, det är bara att köpa klämmar och slangar som håller minst det. Om svetsen håller inte, då måste nån annan göra svetsjobb, jag har sett många svetsjobb som man kan se direkt att det kan inte hålla, trots att svetsaren tror han kan svetsa.Jarmo Y skrev: man bara måste veta hur det görs.
-
- För mycket laddtryck
Jag provtrycker till tänkt laddtryck, men flesta läckage ser man på låga tryck, på med hörselskydd o ansiktsskydd o provtryck men peta inte ner huvet under huven, läcker det ser du det på tryckklockan
e34 m20b25 turbo @1bar
vill man veta vart läckaget är exakt så kan man ju ta en sprayflaska med vatten och diskmedel så kan man se vart de börjar bubbla eller om man har läckage sökare
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
ibland funderar jag på att ta bort denna tråd helt då en del folk inte tänker. jag vill inte va den som rekommenderat att provtrycka något efter nån har skadat sig ordäntligt.
ska städa upp i tråden iallafall där mindre kunniga rekomenderar höga provtagnings tryck utan att tänka efter hur farligt och dumt det är!
många på forum läser väldigt snabbt och slarvigt vad folk skriver och glömmer att använda sitt bondförnuft sen kan det sluta illa
provtrycka med 5 bar va ju utöver det vanliga i dumhet
prova först tänka sen
hur mycket energi/tryck kraft fins det i en 4" aluminium klump med 5 bar bakom då den flyger iväg? liknade en handgranat skulle jag tro
mvh jens
ska städa upp i tråden iallafall där mindre kunniga rekomenderar höga provtagnings tryck utan att tänka efter hur farligt och dumt det är!
många på forum läser väldigt snabbt och slarvigt vad folk skriver och glömmer att använda sitt bondförnuft sen kan det sluta illa

provtrycka med 5 bar va ju utöver det vanliga i dumhet

hur mycket energi/tryck kraft fins det i en 4" aluminium klump med 5 bar bakom då den flyger iväg? liknade en handgranat skulle jag tro

mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jag brukar använda reglen 0,3-0,5 över tänkt laddtryck.
Men man ska ha dubbel kollat allt innan. Och inte stå med huvudet i motor utrymmet när man trycker.
Det mesta läckage märker man direkt, vid låga tryck.
Men en del kommer inte förens man kommer upp på höga tryck. Så därför bör man trycka mer än 0,5.
Håller med Jens. Folk läser selektivt. LÄS ALLT INNAN NI GÖR NÅGOT!!!
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Men man ska ha dubbel kollat allt innan. Och inte stå med huvudet i motor utrymmet när man trycker.
Det mesta läckage märker man direkt, vid låga tryck.
Men en del kommer inte förens man kommer upp på höga tryck. Så därför bör man trycka mer än 0,5.
Håller med Jens. Folk läser selektivt. LÄS ALLT INNAN NI GÖR NÅGOT!!!

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
Ska man hårddra det så handlar forumet om saker som mycket väl man kan dö/skada sig av vid flera tillfällen,
Polare provkörde soppasystem o när man kolla ner i utrymmet så lossna ett relä o slog gnistor vilket resulterade i ett eldklot och bränt ansikte
Samma med vad folk kör med för effekt med på bilar som inte ens skulle gå igenom besiktning.. Så jag tror nog det här är rätt lindrigt jämfört mot det..
Men självklart använd huvet men det gäller med allt inom fordon, från att byta däck till att provtrycka turbosystem
Polare provkörde soppasystem o när man kolla ner i utrymmet så lossna ett relä o slog gnistor vilket resulterade i ett eldklot och bränt ansikte
Samma med vad folk kör med för effekt med på bilar som inte ens skulle gå igenom besiktning.. Så jag tror nog det här är rätt lindrigt jämfört mot det..
Men självklart använd huvet men det gäller med allt inom fordon, från att byta däck till att provtrycka turbosystem
e34 m20b25 turbo @1bar
Och att skita i pallbockarna... eller att inte ha en brandsläckare... "för, jag ska bara"... tänk till INNAN, efteråt är det för sent!vinkelkapen skrev:...från att byta däck till att provtrycka turbosystem
Det är ju skillnad på att läcksöka och att provtrycka för att se hållfastheten.
"Samma med vad folk kör med för effekt med på bilar som inte ens skulle gå igenom besiktning"
Beror väll mer på hur man som person använder sig av denna effekt ? lika stor sannolikhet att det olyckor med en nybes 70hk Micra
Beror väll mer på hur man som person använder sig av denna effekt ? lika stor sannolikhet att det olyckor med en nybes 70hk Micra
-
- För mycket laddtryck
Det är ju det allt handlar om..
Man vet ju inte vem som tar del av informationen
Och hur seriöst dom bygger, kör eller gör vafan som helst
Vem som helst kan ta del av informationen
Och ärligt talat 500hk o bromsar för 120hk låter det rimligt?
Det jag menar är att det inte finns anledning att ta bort trådar för det är farligt, däremot varna o frånsäga sig från andras misstag exakt samma som det står i alla instruktionsmanualer
Man vet ju inte vem som tar del av informationen
Och hur seriöst dom bygger, kör eller gör vafan som helst
Vem som helst kan ta del av informationen
Och ärligt talat 500hk o bromsar för 120hk låter det rimligt?
Det jag menar är att det inte finns anledning att ta bort trådar för det är farligt, däremot varna o frånsäga sig från andras misstag exakt samma som det står i alla instruktionsmanualer
e34 m20b25 turbo @1bar