Japp det var just det som är meningen, ska även köra med plåt ventilkåpor, jesel vipporna kräver ju inte så mycket höjdFast Templar skrev:Ball den där turbo instalationen, kan jhu bli ett jävligt juste sleeper stuk! dölj pleniumet/tryckboxen med en org luftburk så är du hemma....
Turbo BelAir.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Kom just hem från Valla skogarna, var till DrErnie igår och idag och bromsade BMW Bosses M30 kompressor motor.
Blev 560hk vid 6800rpm och 683Nm vid 4500rpm med 1.2bar i laddtryck.
"avrage" vrid på 642Nm från 3800rpm till 6800rpm.
Kan varmt rekomendera DrErine för motorbromsning, vi åkte dit igår eftermiddag,
skruvade motorn fast i bänken och varmkörde och efterdrog toppen.
Efter det bjöds det på god middag.
Idag fick vi meka rätt mycket med sprutet, var fel på mapsensorn, efter att den byttes ut började allt lira bra.
Film på bromsningen
http://www.youtube.com/watch?v=Wrf63fnX69o
Blev 560hk vid 6800rpm och 683Nm vid 4500rpm med 1.2bar i laddtryck.
"avrage" vrid på 642Nm från 3800rpm till 6800rpm.
Kan varmt rekomendera DrErine för motorbromsning, vi åkte dit igår eftermiddag,
skruvade motorn fast i bänken och varmkörde och efterdrog toppen.
Efter det bjöds det på god middag.
Idag fick vi meka rätt mycket med sprutet, var fel på mapsensorn, efter att den byttes ut började allt lira bra.
Film på bromsningen
http://www.youtube.com/watch?v=Wrf63fnX69o
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Blev lite sugen på att klippa till filmer som jag har i burken,
nu när jag har skaffat en konverterprogram till film filerna.
Här är en film från ArosNats när jag kör med Dojjans gamla TopDoorSlammer Nova.
Första rundan mot bröderna Brag.
http://www.youtube.com/watch?v=UGmpsaeMpGI
nu när jag har skaffat en konverterprogram till film filerna.
Här är en film från ArosNats när jag kör med Dojjans gamla TopDoorSlammer Nova.
Första rundan mot bröderna Brag.
http://www.youtube.com/watch?v=UGmpsaeMpGI
BelAiren kommer väl kännas slö hur du än gör effektmässigt?Pro-Mille skrev:
Här är en film från ArosNats när jag kör med Dojjans gamla TopDoorSlammer Nova.
Första rundan mot bröderna Brag.
http://www.youtube.com/watch?v=UGmpsaeMpGI
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Japp, det kommer inte blir lika brutal som Novan hur än jag görJBlom skrev:BelAiren kommer väl kännas slö hur du än gör effektmässigt?Pro-Mille skrev:
Här är en film från ArosNats när jag kör med Dojjans gamla TopDoorSlammer Nova.
Första rundan mot bröderna Brag.
http://www.youtube.com/watch?v=UGmpsaeMpGI
Tackar!maffka skrev:fränt bygge!
Bjuder på en film till på Novan, "Wheeliebar Movie"
monterade fast DVkameran i chassiet under bakaxeln.
Man får en bra fart upplevelse.
http://www.youtube.com/watch?v=dE_9gDkoFx4
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Har klurat och mätit lite mer på oljan in till turbon och på oljereturpumpen.
Hade bilen igång och mätte upp hur mycket olja som det flödar från turbon,
motor på tomgångsvarv 500rpm och kall motor så kommer det max 0.5liter per minut från oljereturen.
Trycket ligger runt 0.7bar på turbon då, men ska testa med en bättre tryckmätare på fredag.
Pumpen klarar av att pumpa upp till 14liter i minuten, vilket skulle leda till att den suger luft och går torrt.
Kollade på lite olika timers så jag kan köra pumpen intervallvis.
Hittade ett lämpligt lödkit på Kjell&Company, intervalltimer,
med 0.5-5sekund puls och 2.5-60sekunder paus.
Köpte det kittet och bytte ut potentiometern till "pulsen" från 50k ohm till en på 500k ohm.
Lödde ihop kittet och provkörde det och ställde in så att pumpen går 10sekunder och står sedan still i 60sekunder...
Ska testa systemet på fredag, först kolla hur mycket pumpen pumpar på 10sekunder. sedan kolla hur mycket olja turbon flödar ut.
Bild på intervalltimern, styr ett vanligt slutande relä med den.
Pumpen kräver ca.10 ampere

Hade bilen igång och mätte upp hur mycket olja som det flödar från turbon,
motor på tomgångsvarv 500rpm och kall motor så kommer det max 0.5liter per minut från oljereturen.
Trycket ligger runt 0.7bar på turbon då, men ska testa med en bättre tryckmätare på fredag.
Pumpen klarar av att pumpa upp till 14liter i minuten, vilket skulle leda till att den suger luft och går torrt.
Kollade på lite olika timers så jag kan köra pumpen intervallvis.
Hittade ett lämpligt lödkit på Kjell&Company, intervalltimer,
med 0.5-5sekund puls och 2.5-60sekunder paus.
Köpte det kittet och bytte ut potentiometern till "pulsen" från 50k ohm till en på 500k ohm.
Lödde ihop kittet och provkörde det och ställde in så att pumpen går 10sekunder och står sedan still i 60sekunder...
Ska testa systemet på fredag, först kolla hur mycket pumpen pumpar på 10sekunder. sedan kolla hur mycket olja turbon flödar ut.
Bild på intervalltimern, styr ett vanligt slutande relä med den.
Pumpen kräver ca.10 ampere

Senast redigerad av Pro-Mille den fre nov 27, 2009 8:30 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Har börjat tillverka catchtank till bränslesystemet, volymen blir 2liter, den ska placeras inne i tanken.
Blir ett 4ums rostfritt rör 430mm lång, placerar SX-pumpen inne i röret med ett stålfilter som förfilter, ena ändan av röret svetas igen.
Blir en Walbro dränkpump som förpump, som pumpar in i röret.
Även returen ska dras in i catchtanken.
Själva tanken ska sitta på orginalplatsen lite förskjuten åt höger sida pga avgassystemet.
Tanken blir mellan 80-90liter, ska tillverkas av rostfritt plåt.
Bilder kommer på tankbygget nästa vecka.
Imorrn ska jag provköra oljesystemet till turbon lite mer.
Blir ett 4ums rostfritt rör 430mm lång, placerar SX-pumpen inne i röret med ett stålfilter som förfilter, ena ändan av röret svetas igen.
Blir en Walbro dränkpump som förpump, som pumpar in i röret.
Även returen ska dras in i catchtanken.
Själva tanken ska sitta på orginalplatsen lite förskjuten åt höger sida pga avgassystemet.
Tanken blir mellan 80-90liter, ska tillverkas av rostfritt plåt.
Bilder kommer på tankbygget nästa vecka.
Imorrn ska jag provköra oljesystemet till turbon lite mer.
Kul med wheelie-bar-filmen från Piteå, fort gick det!
Jag gillar planen på en catchtank i tanken, många original-bilar idag har rätt sofistikerad pick-up i tanken, och det är ju bra att slippa ha så mycket slang, kopplingar och pumpar överallt.
Jag gillar planen på en catchtank i tanken, många original-bilar idag har rätt sofistikerad pick-up i tanken, och det är ju bra att slippa ha så mycket slang, kopplingar och pumpar överallt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Blev inte mycket mekande med Chevan i helgen.
Provkörde oljereturpumpen lite grann, den klarar av att pumpa drygt 1liter på 10sekunder.
Ska lyfta ur sugmotorn under veckan tänkte jag, har en köpare på den.
Då kan jag lyfta i Motown blocket och skruva på Brodix topparna så jag kan måtta lite med insug och kollar hur headerserna passar på dom topparna.
Blev en sväng till Arlandastad i lördags, var till TopDoorslammer mötet.
På kvällen blev det middag på hotellet, var kul och ljuga lite med andra racers och arrangörer
Och idag åkte jag med Lillis till Åby garaget och hjälpte honom med att skruva isär Viper motorn.
Mest för att se om någe behövdes bytas ut, det mesta såg ok ut.
Provkörde oljereturpumpen lite grann, den klarar av att pumpa drygt 1liter på 10sekunder.
Ska lyfta ur sugmotorn under veckan tänkte jag, har en köpare på den.
Då kan jag lyfta i Motown blocket och skruva på Brodix topparna så jag kan måtta lite med insug och kollar hur headerserna passar på dom topparna.
Blev en sväng till Arlandastad i lördags, var till TopDoorslammer mötet.
På kvällen blev det middag på hotellet, var kul och ljuga lite med andra racers och arrangörer
Och idag åkte jag med Lillis till Åby garaget och hjälpte honom med att skruva isär Viper motorn.
Mest för att se om någe behövdes bytas ut, det mesta såg ok ut.
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Tackar!bmw02touring skrev:Har nu sträckläst tråden och måste bara geför både bygget i sig och reportaget från staterna.
Blir fränt att se denna i sommar.
Catchtanken börjar ta form.
Har svarvat distansringar till SX-pumpen.

Borrade 2st 6mm hål som rundgång från cathtanken.

Catchtanken är drygt 2liter stort framför SX-pumpen.

Ska ta och svarva till en anslutning Walbro förpumpen som ska sitta i framkant på catchtanken.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Blev även en liten beställning från SummitRacing igår kväll.
HowardCams rullkam 258grader in o 268grader ut vid 0.050" lyft, .600"lyft in o ut, 110grader lobeseparation.
HowardCams rullyftare.
AFE Power luftfilter 6tums anslutning 24tum lågnt.
CalCustom höga retro ventilkåpor.
FelPro ventikåpspackningar med stålinlägg och lite andra packningar.
TCI styrbox till 4L80E låda och TCI kabelhärva.
Hittade även en billig 4L80E låda härom veckan
HowardCams rullkam 258grader in o 268grader ut vid 0.050" lyft, .600"lyft in o ut, 110grader lobeseparation.
HowardCams rullyftare.
AFE Power luftfilter 6tums anslutning 24tum lågnt.
CalCustom höga retro ventilkåpor.
FelPro ventikåpspackningar med stålinlägg och lite andra packningar.
TCI styrbox till 4L80E låda och TCI kabelhärva.
Hittade även en billig 4L80E låda härom veckan


