K-jetronic
Moderator: backeliten
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 211
- Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
- Ort: Surahammar
Log på log blir en hel vedtrave i slutändan...!
Skall det vara någon vits med att mäta lyft och liknande så bör man också på ett enkelt sätt bestämma hur stor öppningsarean är mellan vågplatta och kona för varje kolvposition. Tyvärr så rör sig plattan i en bågrörelse inne i konan vilket komplicerar det hela.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 211
- Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
- Ort: Surahammar
Säg att man har byggit om ett sprut så det går att byta luftkonan och sen bromsar motorn med ett par olika konor som är linjära men med lite olika vinklar. Om man sen kollar en logg med diverse mätvärden, som t.ex lyfthöjd, varv & bränsle/lufblandning, hur saker ser ut så skulle man kanske kunna utvärdera hur konan ska se ut.
Önskar att jag kunde ta mig tid att fixa med sånt här
///Jerry Lundgren
Önskar att jag kunde ta mig tid att fixa med sånt här
///Jerry Lundgren
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Det är ju så att det är klart lättare att justera bränsleblandningen med styrtrycket än vad det är att ställa sig och svarva om konor. Bränsletrycksregulatorn med laddtryckskompensering är en bra grej för att få lite extra bränsletillskott vid fullast.
Eftersom membranen i dom tydligen är känsliga för höga laddtryck så var det en bra ide att sätta en pysventil på slangen. Erland.
Eftersom membranen i dom tydligen är känsliga för höga laddtryck så var det en bra ide att sätta en pysventil på slangen. Erland.
Bryta arm...!
Att man vill svarva upp konan hänger ihop med att man vill minimera tryckfallet över vågplattan. Visst det går alldeles utmärkt att köra med stort tryckfall genom att bara justera bränsle mängden med styrtrycket, men då har man också till stor del förlorat vitsen med att ha en våg som mäter den insugna luftmassan. Man tappar också fyllnadsgrad i motorn.
Nej, byter man våghus mellan de olika bränsledonens storlekar så blir utväxlingen mellan vågarmen och kolvarean helt fel. De 4-cylindriga sprutens vågarm har en utväxling på runt 5:1 och de på de större är utväxlingen 7:1. Sätter man exempelvis ett mindre bränsledon på ett större våghus så krävs det minst 9bar plus styrtryck för att plattan skall röra sig rätt. Försöker man göra omvänt så får inte bränsledonet plats på våghuset utan rejäl modifiering. Jag har själv provat dessa varianter och ingen av dom fungerar bra i praktiken. Om man nu inte är intresserad av att mäta luften så kan man lika gärna skrota bort våghuset helt och köra med enbart bränsledonet. Man bygger då en fixtur som fästs i botten på donet. I denna fixtur fäster man ett gasreglage som påverkar kolven via en excentriskt lagrad kam, precis på samma sätt som man hade på de gamla Lucas spruten. Slaget på kammen och dess kamkurva går ju att labba runt med en hel del, kammen går då också att styras via laddtrycksklocka eller stegmotor.jag har sett folk med motorcyklar som gjort på detta sätt...Allt går, men varför komplicera det hela.... Sprutet är i sin enkelhet ganska genialt konstruerat.
Nej, byter man våghus mellan de olika bränsledonens storlekar så blir utväxlingen mellan vågarmen och kolvarean helt fel. De 4-cylindriga sprutens vågarm har en utväxling på runt 5:1 och de på de större är utväxlingen 7:1. Sätter man exempelvis ett mindre bränsledon på ett större våghus så krävs det minst 9bar plus styrtryck för att plattan skall röra sig rätt. Försöker man göra omvänt så får inte bränsledonet plats på våghuset utan rejäl modifiering. Jag har själv provat dessa varianter och ingen av dom fungerar bra i praktiken. Om man nu inte är intresserad av att mäta luften så kan man lika gärna skrota bort våghuset helt och köra med enbart bränsledonet. Man bygger då en fixtur som fästs i botten på donet. I denna fixtur fäster man ett gasreglage som påverkar kolven via en excentriskt lagrad kam, precis på samma sätt som man hade på de gamla Lucas spruten. Slaget på kammen och dess kamkurva går ju att labba runt med en hel del, kammen går då också att styras via laddtrycksklocka eller stegmotor.jag har sett folk med motorcyklar som gjort på detta sätt...Allt går, men varför komplicera det hela.... Sprutet är i sin enkelhet ganska genialt konstruerat.
Senast redigerad av J.Lundin den sön nov 22, 2009 11:13 am, redigerad totalt 1 gånger.
körde
körde k-jet 81 års turbo motor i en 318i som jag hade...
12-14 psi i turbo tryck.. ett gt 17 agg
hade 4st extra spridare som jag maxade ut vi 6200 rpm..
storleken på spridarn?..saab?
bränslet tog slut nånstans omkring 3700-4000 rpm.<(k-jetet)
en liten dator låda som tillskots sprut med mapsensor..
bilen gick som orginal i botten så länge på inte kom över 3700 rpm för då startade dom extra spridarna med en tryckgivare.
jag tryckte laddtrycket in i orginal plunch..
bilen gick faktiskt som fan... skottsäker motor..va det.
12-14 psi i turbo tryck.. ett gt 17 agg
hade 4st extra spridare som jag maxade ut vi 6200 rpm..
storleken på spridarn?..saab?
bränslet tog slut nånstans omkring 3700-4000 rpm.<(k-jetet)
en liten dator låda som tillskots sprut med mapsensor..
bilen gick som orginal i botten så länge på inte kom över 3700 rpm för då startade dom extra spridarna med en tryckgivare.
jag tryckte laddtrycket in i orginal plunch..
bilen gick faktiskt som fan... skottsäker motor..va det.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 211
- Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
- Ort: Surahammar
Stort flöde
Du minns rätt. Jag har tyvärr tvingats flytta 3 gånger till olika garage lokaler de senaste tre åren vilket gjort att det blivit avbräck vad gäller att färdigställa bänken. Den är dock i princip klar, det som återstår är att montera tryckmätarna, gjuta upp nya reglerventiler för luftstyrningen invändigt samt att lackera bänken på utsidan. Ett problem som dock fortfarande inte är riktigt löst är att på ett enkelt och felsäkert sätt förhindra återcirkulation över de fläktmotorer som inte körs.
Bänken är försedd med 15st 1250W starka dammsugarmotorer som är ena hejare på att pumpa luft, så bänken klarar av flöda en väldans massa luft... Att flödes testa en K-Jet framöver lär inte bli några problem..
Bänken är försedd med 15st 1250W starka dammsugarmotorer som är ena hejare på att pumpa luft, så bänken klarar av flöda en väldans massa luft... Att flödes testa en K-Jet framöver lär inte bli några problem..
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Jag menade inte att man skulle köra med för liten luftkona och bromsa rörelsen med styrtryck. Man kör runt 3,5 bar styrtryck och styrtrycksregulatorn sänker styrtrycket 1 bar till 2,5 bar vid laddtryck. Problemet med sänkningen av styrtrycket är att det är anpassat till original laddtryck på 0,7 bar och jag mätte upp full sänkning av styrtrycket vid 0,5 bar. Då är det ju bra att ändra så att man får full styrtryckssänkning senare så att det svarar mot det det ökade laddtrycket. Det kan man antingen göra genom att byta fjäder eller genom att ha en pysventil på slangen. Det är inte världens enklaste grej att stå och svarva om konorna och få det att stämma, även då lär man behöva kompensera annars får man svarva i det oändliga. Det är rätt bra att försöka hitta rätt storlek på kona och sen ha styrtryck, laddtryckssänkning av styrtryck och co skruven att justera med. Det känns som om man kan få rätt blandningsförhållande från låg till fullast då. Kanske inte lika bra låglast som med lambdareglering men ändå så man får fullt acceptabel bränsleekonomi.
Flödesbänksstyrningen löser du enklast med en frekvensomvandlare.
Erland.
Flödesbänksstyrningen löser du enklast med en frekvensomvandlare.
Erland.
Frekvensomvandlare
Sist jag kollade på dylika omvandlare så var det svindyrt, men du kan kanske rekommendera något företag som säljer dessa billigt. Den skall klara av att reglera en sammanlagd motoreffekt på 18,75Kw....
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Mobililitet är ett måste då man tvingas flytta ofta...
Min bänk är mobil dvs. det står på hjul för att lätt kunna flyttas runt, när man ser prylar som har lyftöglor monterade på sig så brukar det finnas en anledning till detta.... Hur tung är omvandlaren på väggen..?
Du får gärna kolla runt om du hittar något vettigt som kan passa till min bänk.
Du får gärna kolla runt om du hittar något vettigt som kan passa till min bänk.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Bränsleekonomi
Var detta en annan Ascona A? Typ gul eller liknande,med ett rätt skabbigt yttre och chevabakaxel? Finns också med i ett nummer av Bilsport.J.Lundin skrev:Plockade man ut runt 650Hp som i hans fall, så var bränsleekonomin något underordnad... I hans fall så gick motorn med standard styrtryck dvs runt 3,4Bar på 1:an och 2: ans växel vilket gav en hygglig bränsle ekonomi. Skall man ha bra respons på en turbomotor så måste man vara väldigt exakt med bränslemängden, har man för fet blandning så tappar motorn termisk effektivitet och det är ren katastrof om man är ute efter bra lågfartsrespons. Han hade förövrigt möjlighet att justera styrtrycket inifrån kupén via två olika tryckregulatorer, en för de två första växlarna och en för de två övriga. Så ville han av någon anledning snålköra så var det fullt möjligt att göra så.
Jag har blivit med K-jetronic.Ford Escort xr3i,bara motorn inte bilen. Så är det nåt man bör veta om detta? Såg att Ford nämnt tidigare i tråden.