Sida 7 av 46
Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?
Postat: sön jun 24, 2012 11:21 am
av niclas_ab
Hur mycket skillnad gjorde stagen i bak? Jag är inte riktigt nöjd med hur min beter sig, måste ta tag i montering av mina stag.... Vad kör du för hjulvinklar bak och fram?

Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?
Postat: sön jun 24, 2012 6:27 pm
av Magistern
dundersmurfen skrev:
Min är gjord på det här sättet. 3" ytterrör och ett 2,5" inner, cirka 25cm lång med retur i botten. Ville ha det lite tajt i "cyklonen" för att få lite fart som slungar olja mot väggen. Nu hänger slangen ner under bilen och det blir tydliga ränder på asfalten när man gasar.
Borde väl haft skvättskydd innanför anslutningen i blocket, veven kastar garanterat upp olja, men nu är det försent att ändra.
Hur gör man den optimala oljefällan?
Jag har samma problem. Sitter och försöker klura på hur fan man ska lösa skiten. Den kan ju ffs kasta ur sig 5dl olja på typ 10mins gasande... Inte OK! Och om man kör retur från burken, vart ska man dra den?

Är det typ jätteviktigt att den hamnar under oljenivån?
Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?
Postat: sön jun 24, 2012 6:46 pm
av knotan
det spelar ingen roll om den sitter under nivå.
men returen måste ha en ganska liten dimension för det ska funka .
enkelt brukar vara att ha en orignal 16mm slang från plastburken,
sen en till 16mm från tex uttaget för förgasarmembranpumpens hål, sen en retur från bottten av burken på ca 6mm invädnigt till tex hålet för blockmonterad fördelare...
under fullast kommer den kasta upp oljan, som sen sakta rinner tebax när man slår av på tempot...
på gatan kanske detta inte behövs, men på bana när man ligger på fullt 20-30min i sträck brukar den tömma motorn om man ligger på ett par bars laddtryck om man kör utan retur till motorn,..

Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?
Postat: sön jun 24, 2012 8:10 pm
av Magistern
knotan skrev:det spelar ingen roll om den sitter under nivå.
men returen måste ha en ganska liten dimension för det ska funka .
enkelt brukar vara att ha en orignal 16mm slang från plastburken,
sen en till 16mm från tex uttaget för förgasarmembranpumpens hål, sen en retur från bottten av burken på ca 6mm invädnigt till tex hålet för blockmonterad fördelare...
under fullast kommer den kasta upp oljan, som sen sakta rinner tebax när man slår av på tempot...
på gatan kanske detta inte behövs, men på bana när man ligger på fullt 20-30min i sträck brukar den tömma motorn om man ligger på ett par bars laddtryck om man kör utan retur till motorn,..

haha fan det e ju helt sjukt att den kan kasta ur så mkt!

Har ingen såndär burk, utan har gjort som bilden nedan. Så jag har 2 st 20mm inv ut och ska dra dem till cyklonburken. Drar returen till där fördelaren sitter då.
Måste passa på att tacka för alla sjukt grymma tips man får från dig:) Du har fan byggt halva min bil åt mig:P

Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?
Postat: sön jun 24, 2012 9:14 pm
av knotan
hehe, ja jag har ju vart inblandad i ett gäng volvos under de senaste 10 åren varav nästan enbart gat/bus/banbilar så man har ju lärt sej utmed tiden vad som funkar å vad som inte funkar typ

Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?
Postat: sön jun 24, 2012 9:29 pm
av dundersmurfen
Stagen i sig monterade jag för att få hjulvinklar som jag vill ha, dvs lite toe in, 0 camber bak, -2 camber eller mer fram lite toe in fram. Std stag är hopplös att justera, om det nu går att snurra på bultarna så snurrar inte excenterbrickan med. Hopplöst begränsat helt enkelt. Det krävs nog lite mer finlir innan jag är helt nöjd med det, men klar förbättring iaf.
Har tagit en provtur idag i spöregn, totalt livsfarligt, försökt dra ur den och studera vevhusvent slangen. Blir inte någon bra repa i regnet samt svårt att se, men verkar inte spotta något nu när slangen är vinklad uppåt. Kan även bero på att oljenivån måste vara lägre nu och det borde minska sölet. En burk till blir det iaf med lite plåtar och högtalargaller som skvättskydd, ska även mäta vevhustrycket i oljestickröret då sticka flyger ur, men där kommer ingen olja..??
Irriterande saker:
Oljenivå syns inte på stickan, ren skitolja, skulle varit smutsig skitolja, väldigt irriterande. Får väl hälla i lite spillolja från nån gammeldiesel.
Oljestickan flyger ur.
Ingen co-driver så jag kan få tunat in skräpet, det är för tusan omöjligt att köra och tuna samtidigt. Gillar inte ve korrigering via loggar..
Bild på snygga vevhusslangen:
Motorrum efter diverse oljesöl och regniga dagar på grus och blandade skitvägar:

Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?
Postat: sön jun 24, 2012 9:44 pm
av knotan
om oljestickan flyger upp så har du för högt vevhustryck, troligen håller inte kolvringarna tätt nog....
Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?
Postat: sön jun 24, 2012 9:54 pm
av dundersmurfen
Själva poängen är att det är en billig motor, ej borrat eller nya kolvar. Det får läcka bäst det vill, rasar gör det förr eller senare oavsett. Helst vill jag inte rasa en till dyr motor. Min volvo filosofi är att det sliter till sig, men ryker och sölar friskt under tiden

Det är när den slår i varvstoppet en stund som stickan hoppar ur.
Mest nyfiken egentligen därför jag ska mäta vevhustryck.
Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?
Postat: sön jun 24, 2012 9:58 pm
av Magistern
knotan skrev:under fullast kommer den kasta upp oljan, som sen sakta rinner tebax när man slår av på tempot...
på gatan kanske detta inte behövs, men på bana när man ligger på fullt 20-30min i sträck brukar den tömma motorn om man ligger på ett par bars laddtryck om man kör utan retur till motorn,..

Börjar fundera bara. I och med att oljan leds tillbaka till motorn borde ju oljan försuras fortare (extra mkt då min går på e85) Vad är då en lämplig bytesintervall? Är det safe att bara låta skiten som hamnar i burken rinna tillbaka?
Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?
Postat: sön jun 24, 2012 10:00 pm
av Magistern
dundersmurfen skrev:
Min är gjord på det här sättet. 3" ytterrör och ett 2,5" inner, cirka 25cm lång med retur i botten. Ville ha det lite tajt i "cyklonen" för att få lite fart som slungar olja mot väggen. Nu hänger slangen ner under bilen och det blir tydliga ränder på asfalten när man gasar.
Borde väl haft skvättskydd innanför anslutningen i blocket, veven kastar garanterat upp olja, men nu är det försent att ändra.
Hur gör man den optimala oljefällan?
Hur långt sticker 2,5" röret ned i burken? Ska bygga nåt liknande imorrn
Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?
Postat: sön jun 24, 2012 10:21 pm
av dundersmurfen
Halva längden. Men det är inte säkert att det är optimalt. Om man kikar på stora skruvkompressorer, dom pumpar många kubik luft med skruvkompressor. Luft och kompressorolja blandat 50/50, oljetanken och kombinerad oljeavskiljare är en helt öppen burk med oljebad i botten, inloppet är rakt in bara, en liten plåt innanför inloppet så blandningen blir tvingad att åka runt runt. Utloppet i toppen efter ett stort specialfilter för att ta bort oljedimma, eftersom man oftast kräver oljefri luft vid blästring och sånt. Så enkelt. Tror mycket hänger på att "krocka" rätt i en plåt så dropparna fastnar och droppar ner
Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?
Postat: sön jun 24, 2012 10:24 pm
av dundersmurfen
Magistern skrev:knotan skrev:under fullast kommer den kasta upp oljan, som sen sakta rinner tebax när man slår av på tempot...
på gatan kanske detta inte behövs, men på bana när man ligger på fullt 20-30min i sträck brukar den tömma motorn om man ligger på ett par bars laddtryck om man kör utan retur till motorn,..

Börjar fundera bara. I och med att oljan leds tillbaka till motorn borde ju oljan försuras fortare (extra mkt då min går på e85) Vad är då en lämplig bytesintervall? Är det safe att bara låta skiten som hamnar i burken rinna tillbaka?
När vi snackar förluster på någon liter per sladdtur så vill man nog ha ner oljan igen. Om du kikar på bilden innuti min vevhusslang så ser du vitt klägg, det ångar fint ur slangen när man gasar, men olja vill jag ha ner igen. Kanske byter efter säsongen, kanske.
Vitt klägg:

Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?
Postat: sön jun 24, 2012 10:44 pm
av knotan
oja, med e85 blir oljan förorenad mer än med bensin, det är typ omöjligt att komma ifrån,
jag brukar försöka mappa bilen magert under förhållnaden då den inte behövber så mycket sås vilket gör att det mesta av vätskan kokar bort, vatten och etanol kokar ju bort ganska fort som tur är....
man får nog leva med att oljan inte funkar 100% optimalt, men vad gör det på en motor som går 4-500 mil på en säsong?? jag brukar byta oljan en gång mittt i säsongen, och försöka varmköra bilen ordentligt när man väl startar den (dvs inte direkt bruksbilskörning till å från affären i lungt tempo)
och jag har än så länge inte haft några problem med lager som skulle kunna härledas till etanol i oljan...
Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?
Postat: sön jun 24, 2012 10:49 pm
av Magistern
knotan skrev:oja, med e85 blir oljan förorenad mer än med bensin, det är typ omöjligt att komma ifrån,
jag brukar försöka mappa bilen magert under förhållnaden då den inte behövber så mycket sås vilket gör att det mesta av vätskan kokar bort, vatten och etanol kokar ju bort ganska fort som tur är....
man får nog leva med att oljan inte funkar 100% optimalt, men vad gör det på en motor som går 4-500 mil på en säsong?? jag brukar byta oljan en gång mittt i säsongen, och försöka varmköra bilen ordentligt när man väl startar den (dvs inte direkt bruksbilskörning till å från affären i lungt tempo)
och jag har än så länge inte haft några problem med lager som skulle kunna härledas till etanol i oljan...
Okej då kan jag nog känna mig safe. Frågan är nu bara hur effektiv den där cyklonburken är. Får väl göra en och dra toppanslutningen till en
Catchtank o se vad som finns i:)
Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?
Postat: mån jun 25, 2012 9:24 am
av knotan
jag TROR att den gör ganska liten skillnad,
jag har bara kört på senaste motorerna med en helt öpen burk på ca 1-1.5 liter,
två 16mm anslutningar i ovankant, en 20-30mm ventilation i toppen, sen en 6mm retur i botten, och då har den inte spillt ut en enda droppe olja vid ventilationshålet ut, blir kondens enbart som kommit ut så,....