Sida 7 av 15

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: fre jan 30, 2015 10:38 pm
av AntonD
titanmuttrar? hur är det att svarva i titan? har ju lite skrot man kanske kan använda. Och svetsa?

vart också fundersam över övre bärarmen och bitarna över kulleden, och vart inge klokare av din beskrivning tyvärr :D hänger inte med på vad infästningarna har för funktion, tre till antalet.
antog först att det är nedre stötdämparfästet man ser på nedre bärarmen men icket alltså?

grymt bygge!

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: fre jan 30, 2015 10:41 pm
av Heggen
Nice pics! :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Finns serienr skyltarna kvar inne i dörrarna?

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: fre jan 30, 2015 10:51 pm
av Mattias Hahlin
AntonD skrev:titanmuttrar? hur är det att svarva i titan? har ju lite skrot man kanske kan använda. Och svetsa?

vart också fundersam över övre bärarmen och bitarna över kulleden, och vart inge klokare av din beskrivning tyvärr :D hänger inte med på vad infästningarna har för funktion, tre till antalet.
antog först att det är nedre stötdämparfästet man ser på nedre bärarmen men icket alltså?

grymt bygge!
Det man måste tänka på är att titan "förstörs" av syre vid upphettning! Det betyder att man måste svarva kallt och svetsa med rätt mycket skyddsgas "rotgas".
Om man inte gör det så "förvandlas" materialet och det blir skört som glas nästan. Man kan slå metallen i bitar med en hammare.. :shock:

Jag håller på med lite bilder på hur stötdämpararrangemanet ser ut på övre bärarmen! :thumbright:
Men det är som du säger, jag hade tänkt sätta dämparen på undre förut men tänkte om, därför finns infästningarna kvar.

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: fre jan 30, 2015 10:54 pm
av Mattias Hahlin
Heggen skrev:Nice pics! :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Finns serienr skyltarna kvar inne i dörrarna?
Tack tack!

Serienummer?? jo det hade varit trevligt om dom serietillverkades! Dessa tog tydligen två år att snickra till för en glad amatör.. :?

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: fre jan 30, 2015 11:10 pm
av Heggen
Kolla in genom hålet för dörrhandtaget och återkom om du hittar något.

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: sön feb 01, 2015 2:13 pm
av Mattias Hahlin
Jag ska kolla Heggen!
Men Mikael berättade att han själv tillverkat formarna under två års tid och att han fått proffshjälp att gjuta, sen hade formarna "försvunnit" eller blitt förstörda! Så jag tror inte att det finns fler.. men vem vet?


"Ny" LS1 motor från Corvette 2001 tror jag

Bild


Framvagnsdelar till flera bilar om man vill, De röda oken och 330 mm skivorna byttes senare mot andra grejer

Bild


Nya 355 mm frambromsskivor, Sparco ratt med Snap off

Bild


Kombinerad AD/DC TIGsvets kombinerad med Plasmaskärare. Perfekt till hobbyarbeten med 220 V 16A

Bild


Mycket utbytesdelar följde med!

Bild


Ett par coilvers till framvagnen från Bakaxel.se

Bild


Elstyrstång, 9,5 kg batteri, 355 mm bromsskivor fram med tillhörande 6-kolvsok sam 4-kolvsok bak

Bild


Stor laddluftkylare från KL-racing

Bild

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: mån feb 02, 2015 2:04 am
av lyyski
Svetsen du handlat,
Tänker själv handla en liknande.

Har du hunnit testa å kan ge en utlåtande?

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: mån feb 02, 2015 3:07 am
av Mattias Hahlin
Jovisst!

Jag har haft den i 1,5 år nu och sporadiskt provat nästan alla material. Jag är dock ingen expert på svets och plasmaskärning!! :?
Den strulade dock för mig precis när jag köpte den, tydligen var något fel från fabrik och efter lagning så har den fungerat felfritt..

Plasmaskäraren har jag kört som mest 5 mm stål och det var inga problem, Jag har provat en par andra 220V varianter och denna är minst lika bra!

TIGen har jag svetsat mest stål i 1,5 - 5 mm och den känns bra, jag har kört med både pedalen och fast strömstyrka och bara handtaget. Det finns en massa inställningar som man kan labba med men jag har inte satt mig in så mycket i det utan bara provat mig fram..

I Aluminium har jag bara provat 6 mm och det är för mycket gods, jag tror inte den klarar så mycket mer än 3-4 mm på max ström för att få en bra fog. Det blev bara att punkta i så tjockt gods.

Men för att vara en mindre variant med 220V och 16A så tycker jag att den fungerar sjukt bra, lätt och smidig är den också! :thumbright: Enda nackdelen är att allt står på tyska och det finns ingen bra manual, iallafall inte när jag köpte den

Lycka till!

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: mån feb 02, 2015 8:05 am
av Sten
Shit va fränt!

Var kommer styrstången från för bilmodell?

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: mån feb 02, 2015 3:27 pm
av Mattias Hahlin
Hej Sten!

Ingen aning! En bekant jobbar med elbilar så han beställde från Asien. Men jag gissar att det är liknande som på mindre bilar typ Opel astra eller ngt sånt!

Jag vet inte riktigt hur den fungerar och vilken typ av splines som är i ändarna, om det finns någon som har bra tips var man hittar delar att montera på så säg till.. :lol:

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: mån feb 02, 2015 4:08 pm
av Mattias Hahlin
Jag fortsätter mata på med bilder, dessa är från December 2014! Är hemma sjuk så man måste hitta på något! :?

För att kunna tillverka hjulhus och se vad som behövs plats för så har jag breddat fälgar och monterat breda slicks.
Jag satte upp fälgarna på framnaven och kapade isär, la i en breddningsplåt och punktade fast. Sedan punktade jag inre fälgbanan, tog fälgarna till jobbet och helsvetsade en kväll med hjälp av en kompis.


Framfälgarna blev 11*18 tum och bakfälgarna 13*18 tum

Bild


Slicksen monterade i dimension 280/680 fram och 330/690 bak
Sen monterade jag nya däck på de breddade 17 tums plåtisarna som ska agera retro gatfälgar.
8,5*17 fram med 245/45 däck och 9*17 bak med 255/45 däck

Bild

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: tor feb 05, 2015 10:47 pm
av Mattias Hahlin
Nu är vi på sista updaten, det har tagit mig 21 år att komma hit! Det tar vär 21 år att bli färdig då!? :?

Jag har jobbat på chassie och framvagn samt med stötdämpare och löstagbar ram.


Början på en kardantunnel i rör som ska trianguleras

Bild


Kardantunneln som fästs mot ramen till bakvagnen

Bild


Bromsoksadapter samt styrarm tillverkade av en kompis från Nya Zeeland, det gäller att ha exotiska delar i bilen.. :thumbright:

Bild


Nu börjar framvagnen se mer komplett ut, den yttre fästpunkten för styrarm ger bra Ackerman och den inre ger mycket styrvinkel och parallelstyrning

Bild


Övre A-arm och en löstagbar ram till stötdämparna är färdigkonstruerade. De tre hålen för fastsättning i bärarmen är till för höjd och hårdhetsjustering.
Den övre ger en låg och hård bil medan den undre ger en hög och mjukare bil!

Bild


Samma ovanifrån

Bild

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: tor feb 05, 2015 10:57 pm
av Miuge
Oh my, this looks really wild build! Love it :)

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: fre feb 06, 2015 7:23 pm
av Performance_seeker
Imponerande bygge! :thumbright:

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: fre feb 06, 2015 8:18 pm
av Jorgen-a
Sykt fint bygg!:-) men inte kjør med kl-racing cooler. Di flødar ingen ting. Vi har bremsa flere biler med kl cooler og over 750whp struper den som bare det. Kjøp ppf sin kina cooler. Den flødar bra til 1150whp iaff.