B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
David_B
För mycket laddtryck

Inlägg av David_B »

Erland Cox skrev: Det är en kul grej att komma ut och träffa lite folk
Och det är just därför jag har annonserat min ankomst som som åskådare i mitt inlägg ovan :hihi:
Jag är total nybörjare på topplockstrimning, och ser därför min chans att få se lite portade kanaler i verkligheten, så jag kan ge mig på min egen B20 i framtiden...
Lindqvist har jag ju förvisso träffat en gång innan! Men det här kan ju va min enda chans att få träffa er andra!!!!!

Och trots att jag bor så pass nära (Typ 15min bilfärd) Så har jag aldrig träffat Göran :doh: Jag ser min chans att få knyta lite kontakter, med andra ord..
Eventuellt får jag med mig "PBM Racing" också... Men bara kanske!
David B
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Min topp kommer inte vara den ledande iaf.
Har ingen erfarenhet alls nästan av b20 toppar.
Portade dom när jag var i epa åldern och inte hade nån koll.

Nu har man lärt om allt.

Stå och flöda fram en bra topp hinner jag inte heller tyvärr utan gör jag någon så kör jag rakt ur vad jag anser är bra för den motorn.

Har inte den största ekonomin heller att smeka i guldprylar i toppen.
Skall ta mig en funderare på om det ens är lönt att ställa upp.

Har varken topp/ventiler eller fjädrar.

Men är jädrigt sugen, älskar dom här tillställningarna
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

tommy jag kör på ett liknande snabb portnings konsept också då jag inte har en minut över igenteligen men det vore kul att komma och snacka med alla trevliga motormäniskor och att komma utan topp vore pinsamt :)

i värsta fall får jag plocka lös vega toppen som jag har på skit motorn.

du kan pm mig sen jag har B20 fjäder kitt som är rätt kurs på.
Användarvisningsbild
Elffors
Lite mer laddtryck

Inlägg av Elffors »

I vilket härad ligger bänkmärket för B20 litereffekter?

Så att en oinvigd vet om han ska imponeras eller förfäras när resultaten smyger sig ut på nätet.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det blir nog rätt svårt att få till nåra super toppeffekter med de rätt små förgasarna och 38 halsring och det långa grenröret men det kommer bli fint register skulle jag tro om inte kammen är lite för lång? (får se vad det är mer för värden på den sen av reine)

vill inte spekulera för mycket men det blir nog inte över 100liter hk iallafall. men man vet alldrig vad erland kan åstakomma med sin erfarenhet med B20 och sin teoretiska kunskaper 8)

igenteligen skulle man haft ett till grenrör som är mer optimalt då skulle det bli mer toppeffekt men alla har samma förutsätnigar så det blir kul och rättvist.

är datumet 100% fast? skulle va bra om man kunde lägga det lite längre från tävligssesongen typ en bit in i nov-dec?
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck

Inlägg av Lindqvist Racing »

Datum ändrar vi nog inte, om inget oförutsett inträffar.
Jag skulle kunna korta ner grenröret en bit, jag vet att det är lite väl långt. Jag valde ett icke modifierat för att många vet hur dom ser ut. Men om alla deltagare är med på det, så kan jag korta ner det. Det får i så fall bestämmas snarast. Vad tycker ni?
Användarvisningsbild
Elffors
Lite mer laddtryck

Inlägg av Elffors »

Jens Gustavsson skrev:det blir nog rätt svårt att få till nåra super toppeffekter med de rätt små förgasarna och 38 halsring och det långa grenröret men det kommer bli fint register skulle jag tro om inte kammen är lite för lång? (får se vad det är mer för värden på den sen av reine)

vill inte spekulera för mycket men det blir nog inte över 100liter hk iallafall. men man vet alldrig vad erland kan åstakomma med sin erfarenhet med B20 och sin teoretiska kunskaper 8)

igenteligen skulle man haft ett till grenrör som är mer optimalt då skulle det bli mer toppeffekt men alla har samma förutsätnigar så det blir kul och rättvist.
Kom på att jag skulle lagt in en klausul för det.
Jag har full förståelse för att inga bänkrekord kommer sättas pga begränsnigar med vissa parametrar, tex grenrörspackning, insug, grenrör, kamvalfrihet och tidsparametern.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Vi kan ju dokumentera våra arbeten och lägga upp dom här efter tävlingen.

Erland.
Göran
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Göran »

Kul att det finns ett intresse! :) Ska ge lite info om flödes testerna & själva bromsningen
Om flödningen finns inte så mycket att säga mer än att bänken kalibreras före mätning,
kommer att använda 200 cfm bricka och läckage test . Under själva bromsbänks körningen kommer det att var lite mer att hålla reda på. Vi kör fem mätningar per topp, då körs ett blind test sen kör vi själva mätningen. Detta för att olja & vattentemperaturen ska blir så lika som möjligt vid varje test tillfället, och rensa till motorn för att få till en så hög noggrannhet och reperterbarhet som möjligt. Vi kommer att köra accelerations prover.

// Göran
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

Erland Cox skrev:Vi kan ju dokumentera våra arbeten och lägga upp dom här efter tävlingen.

Erland.
Det borde ju vara ett krav för att få vara med i tävlingen.... :hihi:
David_B
För mycket laddtryck

Inlägg av David_B »

Välkommen hit Göran :thumbright: Alltid trevligt med folk på forumet som det faktiskt finns en chans att man får träffa i verkligheten också :hihi:
David B
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

jag letar efter ett ämne så jag kan vara med å sänka siffrorna lite, haha :hihi:

hittar jag nått så dyker jag nog upp bara för att träffa lite folk,

edit:
shit kom på att jag kanske är utomlands i arbetet då, måste kolla upp det i veckan som kommer då
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck

I morgon söndag är sista anmälningsdagen.
Vi är 7 st anmälda hittills.
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

så var jag anmäld

jag siktar på bottenresultat i samtliga klassser :hihi:
tänkte bara det6 är kul å träffa lite folk å passa på å komma ifrån familjen och arbetet ett par dagar extra :hihi:
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck

9 anmälda nu, några timmar kvar till deadline.
Skriv svar