BorgWarner EFR turbo
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: BorgWarner EFR turbo
Jag trodde vi var på forumet för att lära av varandra.
Men visst, kör du med din hittepå fysik så blandar jag mig inte.
Vill du fortsätta ha fel så varsågod.
Jag för min del vill lära mig och utvecklas.
Erland
Men visst, kör du med din hittepå fysik så blandar jag mig inte.
Vill du fortsätta ha fel så varsågod.
Jag för min del vill lära mig och utvecklas.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BorgWarner EFR turbo
vad säger att du har rätt då?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: BorgWarner EFR turbo
Jag är ju betydligt kunnigare än dig, det märks ju på vad vi skriver.
Sen är jag proffs, trimning är mitt yrke men bara din hobby.
Förmodligen har jag gått längre i skolan än dig och har ett helt annat intresse av att ta reda på hur saker hänger ihop.
Den videon om Coanda effekten med skeden t.ex. handlar om verkan och motverkan också.
Eftersom skeden får vattnet att ändra riktning åtgår en kraft och den gör att skeden stannar kvar vid vattenstrålen.
Vad är ditt problem egentligen? Är du en Besserwisser fast du inte har en aning om fysik?
Du bad själv om det här och vill du fortsätta så varsågod.
Erland
Sen är jag proffs, trimning är mitt yrke men bara din hobby.
Förmodligen har jag gått längre i skolan än dig och har ett helt annat intresse av att ta reda på hur saker hänger ihop.
Den videon om Coanda effekten med skeden t.ex. handlar om verkan och motverkan också.
Eftersom skeden får vattnet att ändra riktning åtgår en kraft och den gör att skeden stannar kvar vid vattenstrålen.
Vad är ditt problem egentligen? Är du en Besserwisser fast du inte har en aning om fysik?
Du bad själv om det här och vill du fortsätta så varsågod.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BorgWarner EFR turbo
Hupp.. jag tänkte samma sak om dig... aja,, lämnar det därhän nu då du fortfarande verkar ha problem med att nån ifrågasätter dig.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: BorgWarner EFR turbo
Jag har absolut inga problem med att bli ifrågasatt det är nog som du projicerar.
Det är av att diskutera och ifrågasätta man lär sig men då måste man också kunna diskutera såna
grundläggande saker som turbulens och Coanda effekt med dig utan att du känner dig kränkt.
Erland
Det är av att diskutera och ifrågasätta man lär sig men då måste man också kunna diskutera såna
grundläggande saker som turbulens och Coanda effekt med dig utan att du känner dig kränkt.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BorgWarner EFR turbo
felet med dig är att du kommer hela tiden med lösa antaganden om huruvida jag tänker, hur smart jag är, hur mycket skola jag gått.
etc etc etc.
När så görs så lackar jag direkt ur och orkar inte.
Givetvis vet jag väl att till exempel coanda effekten är så mycket mera än en sked och vatten.
Jag orkar inte skriva kilometerlånga inlägg utan jag trodde i min enfald att folk kunde tänka själva.
därav jag skrev i ett senare inlägg att jag ser coandagrejen som en slags högerregel.
En slags 'bas' som allt baseras på, likt trafikens högerregel.
Sen finns det tusentals andra effekter men som i grund och botten kan relateras till, till exempel coanda effekten.
Jag vet inte hur jag vinklade ämnet den här gången, men jag vill fortfarande tro att närmast väggen i ett rör så rör sig ytskiktet långsammare, just pga 'luften klibbar fast' och skapar ett slags kullager i ytskiktet.
därav är behovet av vingarea annorlunda just i ytterperiferi av impellern gentemot mitten på vingen där luften rusar fortare.
etc etc etc.
När så görs så lackar jag direkt ur och orkar inte.
Givetvis vet jag väl att till exempel coanda effekten är så mycket mera än en sked och vatten.
Jag orkar inte skriva kilometerlånga inlägg utan jag trodde i min enfald att folk kunde tänka själva.
därav jag skrev i ett senare inlägg att jag ser coandagrejen som en slags högerregel.
En slags 'bas' som allt baseras på, likt trafikens högerregel.
Sen finns det tusentals andra effekter men som i grund och botten kan relateras till, till exempel coanda effekten.
Jag vet inte hur jag vinklade ämnet den här gången, men jag vill fortfarande tro att närmast väggen i ett rör så rör sig ytskiktet långsammare, just pga 'luften klibbar fast' och skapar ett slags kullager i ytskiktet.
därav är behovet av vingarea annorlunda just i ytterperiferi av impellern gentemot mitten på vingen där luften rusar fortare.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: BorgWarner EFR turbo
lungn nu grabbar, vi håller oss till ämnet!
skulle va kul om vår riktiga turbo expert på forumet crister J kommer med mer info om det gjorts några kompressor mappar än?
skulle va kul om vår riktiga turbo expert på forumet crister J kommer med mer info om det gjorts några kompressor mappar än?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: BorgWarner EFR turbo
Precis som det tar en bit för laminärt flöde att övergå till turbulent så byggs ytskiktet upp över en sträcka.
När luften går in i impellern så aktiveras ytskiktet i högsta grad och minimeras i tjocklek och lär
inte hinna byggas upp särskilt mycket på den korta sträckan ut till kanten.
Jag kan inte mycket om turbo och turbiner men det finns fysikaliska grundlagar som gäller där också.
Det hade varit kul om nån visste var man kan läsa mer vetenskapligt om hur luften rör sig genom
kompressorn och avgaserna genom turbinen.
Ta inte illa upp när jag kommenterar något du skriver, det är faktiskt du som är lite stingslig Kadett.
Har jag fel vill jag veta det så jag inte har fel om samma grej nästa gång.
Dom som aldrig har fel har aldrig nånting.
Erland
När luften går in i impellern så aktiveras ytskiktet i högsta grad och minimeras i tjocklek och lär
inte hinna byggas upp särskilt mycket på den korta sträckan ut till kanten.
Jag kan inte mycket om turbo och turbiner men det finns fysikaliska grundlagar som gäller där också.
Det hade varit kul om nån visste var man kan läsa mer vetenskapligt om hur luften rör sig genom
kompressorn och avgaserna genom turbinen.
Ta inte illa upp när jag kommenterar något du skriver, det är faktiskt du som är lite stingslig Kadett.
Har jag fel vill jag veta det så jag inte har fel om samma grej nästa gång.
Dom som aldrig har fel har aldrig nånting.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BorgWarner EFR turbo
Jens Gustavsson skrev:lungn nu grabbar, vi håller oss till ämnet!
skulle va kul om vår riktiga turbo expert på forumet crister J kommer med mer info om det gjorts några kompressor mappar än?
Jag är väldigt lugn, grejen var juh att som jag förstår det så skulle han rätta mig till nåt som vi egentligen tänkte lika om.
Och då tyckte jag inte att jag behövde rättas.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BorgWarner EFR turbo
Och faktum är juh att en turbo likt denna:

Inte flödar nämnvärt sämre än en likt denna:

det har jag noterat vid ett flertal tillfällen, så att skapa den där perfekta tratten in i turbon är mest placebo, men i en flödesbänk visar den stora förbättringar.

Inte flödar nämnvärt sämre än en likt denna:

det har jag noterat vid ett flertal tillfällen, så att skapa den där perfekta tratten in i turbon är mest placebo, men i en flödesbänk visar den stora förbättringar.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: BorgWarner EFR turbo
håller med dig där patrik , vet i fan om man törs ändra speciellt mycket på den övre turbon då den säkert flödar mer luft än den nedre.
i en topplocks flödes bänk så flödar säkert den undre mer men det blir inte likadant tror jag då turbon är i drift.
kanske en liten avrundning av kanten eller en svag upp koning skulle man våga göra?
i en topplocks flödes bänk så flödar säkert den undre mer men det blir inte likadant tror jag då turbon är i drift.
kanske en liten avrundning av kanten eller en svag upp koning skulle man våga göra?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: BorgWarner EFR turbo
Ser man en flödesförbättring i flödesbänken så finns den där i verkligheten också.
Det är inte troligt att den övre turbon flödar dåligt eftersom luften har riktningen inåt i ett rör mot turbon.
Luften kommer inte från sidan och går inte över en skarp kant.
Luften har relativt låg hastighet i det större röret och har god tid på sig att gå mot mitten in i det lilla röret.
Dom som har tillverkat turbon har säkert inte kommit med det utförandet utan att noggrant testa om det fungerar.
I detta fallet blir det ingen vena contracta men om nån har två kompressorlock med
samma diameter och dessa två utföranden så ska jag gärna provflöda dom gratis.
Du har ju ingen flödesbänk Patrik så hur vet du att det blir nån skillnad?
För att konkretisera lite.
Vad skulle skillnaden bli i inloppet om kompressorn drar in luften eller om en flödesbänk gör det?
Givetvis förutsatt att det enda som skiljer är locken.
Erland
Det är inte troligt att den övre turbon flödar dåligt eftersom luften har riktningen inåt i ett rör mot turbon.
Luften kommer inte från sidan och går inte över en skarp kant.
Luften har relativt låg hastighet i det större röret och har god tid på sig att gå mot mitten in i det lilla röret.
Dom som har tillverkat turbon har säkert inte kommit med det utförandet utan att noggrant testa om det fungerar.
I detta fallet blir det ingen vena contracta men om nån har två kompressorlock med
samma diameter och dessa två utföranden så ska jag gärna provflöda dom gratis.
Du har ju ingen flödesbänk Patrik så hur vet du att det blir nån skillnad?
För att konkretisera lite.
Vad skulle skillnaden bli i inloppet om kompressorn drar in luften eller om en flödesbänk gör det?
Givetvis förutsatt att det enda som skiljer är locken.
Erland
Re: BorgWarner EFR turbo
de är alltså därför de sitter anti-surge kåpor på lite "bättre" aggBig Al skrev:Men jag då? :\Jens Gustavsson skrev: skulle va kul om vår riktiga turbo expert på forumet crister J kommer med mer info![]()
Vet tyvärr inte vars man kan läsa sig till om hur luften och avgaserna rör sig igenom turbin, kanske dedär böckerna j.lundin pratar om.Erland Cox skrev:Det hade varit kul om nån visste var man kan läsa mer vetenskapligt om hur luften rör sig genom
kompressorn och avgaserna genom turbinen.
Men däremot kan jag själv hur det rör sig, problemet är bara att jag är dålig på att förklara så folk förstår.
Ska dock försöka göra ett försök nu
De problemen som finns med inloppet mot kompressorn är
1: att luften roterar in
2: att största luftflödet är i ytterkant av hjulet
3: att ytskiktet vid ytterkant av hjulet förhindrar flödet riktigt längst ut
för den hjälper till med alla 3 punkterna som jag ser de. eller tänker jag dum nu?
Jens Hedlund.