Volvo 242 T6 -82 Race-ready
Re: Volvo 242 -82 Vitmotor och ZF
Fint jobb och trevlig bil.. Lycka till i fortsättningen.
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
Nice
Ska följas 
orginal är för gubbjäv...
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Fredrik Eriksson
- För mycket laddtryck
-
Daniel Ireståhl
- Forumsberoende
Tack för kommentarerna!
Rensade bakre länkarms infästningarna från underredsmassa och kämpat med att få ut allt vulkat gummi från original bussningen då den yttre delen ska återanvändas när man ska köra med poly-bussningar.

Man kan inte tro att dessa är 30 år och rullat nästan 18k mil.

Pressade i ytterdelen från bussningen igen och punktade fast dem för att hålla dem ordentligt på plats. Fick ett tips från coachen.
Rensade bakre länkarms infästningarna från underredsmassa och kämpat med att få ut allt vulkat gummi från original bussningen då den yttre delen ska återanvändas när man ska köra med poly-bussningar.

Man kan inte tro att dessa är 30 år och rullat nästan 18k mil.

Pressade i ytterdelen från bussningen igen och punktade fast dem för att hålla dem ordentligt på plats. Fick ett tips från coachen.
-
Daniel Ireståhl
- Forumsberoende
Tack vare en viss person så har jag gått i tankarna under julen att bygga rörlänkarmar fram och bak istället för att förstärka befintliga länkarmar och bärarmar. Så efter lite letande på nätet och cad ritande här jag kommit så här långt.

Justerbart länklager i främre infästning med ledlager i kulledsinfästningen. Tanken är att göra egna nya "kulleder" som fästs i fjäderbenet. I bakre infästningen svarvas ett hus med ledlager som svetsas fast i befintliga bussningshållaren. Har inte bestämt ännu om både rören ska vara ihopsvetsade eller om man ska ha en infästning som är justerbar? Får ju fler inställningsmöjligheter med justerbart.

Kulleds-ledlagret fästs med spårring. Är detta nödvändigt eller skulle det räcka med presspassning? Dock kanske spårring är bättre om lagret behöver bytas någon gång i framtiden?

Bakre ledlagerhuset svetsas som sagt fast i den befintliga bussningshållaren. Huset är tvådelat med en yttre platta som skruvas fast med 6st M6x20 och håller fast ledlagret.
Så nu vill jag gärna ha lite kommentarer och erfarenheter av att bygga egna rörbärarmar. Vilken dimension på rör är att rekommendera, i ritningen har jag använt mig av 25x2 rör. Vanligt kolstål eller rostfritt? Fördelar och nackdelar mottages varmt för denna typ av design.

Justerbart länklager i främre infästning med ledlager i kulledsinfästningen. Tanken är att göra egna nya "kulleder" som fästs i fjäderbenet. I bakre infästningen svarvas ett hus med ledlager som svetsas fast i befintliga bussningshållaren. Har inte bestämt ännu om både rören ska vara ihopsvetsade eller om man ska ha en infästning som är justerbar? Får ju fler inställningsmöjligheter med justerbart.

Kulleds-ledlagret fästs med spårring. Är detta nödvändigt eller skulle det räcka med presspassning? Dock kanske spårring är bättre om lagret behöver bytas någon gång i framtiden?

Bakre ledlagerhuset svetsas som sagt fast i den befintliga bussningshållaren. Huset är tvådelat med en yttre platta som skruvas fast med 6st M6x20 och håller fast ledlagret.
Så nu vill jag gärna ha lite kommentarer och erfarenheter av att bygga egna rörbärarmar. Vilken dimension på rör är att rekommendera, i ritningen har jag använt mig av 25x2 rör. Vanligt kolstål eller rostfritt? Fördelar och nackdelar mottages varmt för denna typ av design.
-
therealpinto
- SFRO-snubben
- Kontakt:
Re: Volvo 242 -82 Bygga egna rörbärarmar?
Har du tänkt att bilen ska gå att regga med bärarmarna? I så fall är det en bra idé att kolla av SFROs åsikter/rekommendationer runt materialval och till viss del utförande. Det finns ju en del gamla diskussioner om framförallt materialval.
Det är inte heller så dumt att slå en kik på rejsa.nu där bland annat orientering av uniballs har diskuterats. Om du prompt vill använda sådana (trots att SFRO inte rekommenderar det på gata) skadar det inte att vända dem åt det håll de kan ta mest kraft. Dvs 90 grader mot hur du har ritat de inre infästningarna.
/Gustaf
Det är inte heller så dumt att slå en kik på rejsa.nu där bland annat orientering av uniballs har diskuterats. Om du prompt vill använda sådana (trots att SFRO inte rekommenderar det på gata) skadar det inte att vända dem åt det håll de kan ta mest kraft. Dvs 90 grader mot hur du har ritat de inre infästningarna.
/Gustaf
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Robert Markström
- Forumsberoende
har sj planer på bygga vettigare moment stag till bakvagn men gillar inte uniballarna. på MB W124 finns det en bussning i bakvagen som jag tror ska funka kalasbra. dammskyddade samt med fett. samma princip som uniball fast då tyvärr ej justerbar
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1" onclick="window.open(this.href);return false;
EDIT: inte gratis men går nog hitta billigare än meca!
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1" onclick="window.open(this.href);return false;
EDIT: inte gratis men går nog hitta billigare än meca!
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Samma bussning som i länken finns även i Saab 9-3 9-5 samt vissa Opel's bakvagnar.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Jag har byggt egna bärarmar som blivit godkända av SFRO. Kanske inte lika avancerade som du tänker bygga, men de funkar och gav mig de hjulvinklar "alla" vill ha.
Det är normaliserade hydraulrör, jag tror jag använde 25x2. Köpta på AMAB hydraul i Malmö.
http://www.amabhydraul.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bussningar köpte jag på Kontima, de har massor av dimensioner och kan bli rätt hårda om du t ex kan välja längre.
De har f ö en massa annat godis oxå.
http://www.kontima.se/images/kat/grupp0 ... metall.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är normaliserade hydraulrör, jag tror jag använde 25x2. Köpta på AMAB hydraul i Malmö.
Bussningar köpte jag på Kontima, de har massor av dimensioner och kan bli rätt hårda om du t ex kan välja längre.
http://www.kontima.se/images/kat/grupp0 ... metall.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Daniel Ireståhl
- Forumsberoende
Tanken är att bärarmarna ska bli godkända enligt SFRO regler. Får fördjupa mig lite bättre när det gäller materialval då jag insåg att det inte var så enkelt som jag trodde.therealpinto skrev:Har du tänkt att bilen ska gå att regga med bärarmarna? I så fall är det en bra idé att kolla av SFROs åsikter/rekommendationer runt materialval och till viss del utförande. Det finns ju en del gamla diskussioner om framförallt materialval.
/Gustaf
När du säger att SFRO inte rekommenderar länklager för gatbruk, är det lite upp till besiktningsmannen då om det blir godkänd eller inte? Någonstans har jag fått för mig att länklager ska vara "det bästa" man kan köra med i sådana här applikationer dock att man får byta lite oftare. Hur är skillnaden i synsättet på gatbruk och racebruk utifrån SFROs ögon?
Anledningen till orienteringen av länklagret i bilden är för att kunna använda originalinfästningen, dock ser jag spontant inte att de radiella och axiella krafterna blir extremt höga på detta lager. På de befintliga lösningarna jag har hittat så har merparten länklager i denna punkten. Då även homologiserade varianter.
Ur hållbarhetssynpunkt så anser jag att lagret bör hålla, då bilen enbart kommer gå sommartid och förmodligen bara ett par hundra mil per säsong.
Uppskattar din feedback då man får se fler sidor av myntet
Hur ser förresten SFRO på momentstag och panhardstag gjorda med länklager? Gnäller dem lite men godkänner det ändå?
Har beställt ledlagrena nu i alla fall, blev Rodobols Motorsportserie RG18MTE35, tvådelad med PTFE smörjning. Beställde även tätningar på varje sida.
Var inne i din tråd och tittade och var intressant lösningar du hade gjort. Intressanta bussningar, någonting man helt klart ska överväga att använda istället. Är det något du spontant kan tipsa om när du byggde dina bärarmar då du ändå fått dina armar godkända?Toni skrev:Jag har byggt egna bärarmar som blivit godkända av SFRO. Kanske inte lika avancerade som du tänker bygga, men de funkar och gav mig de hjulvinklar "alla" vill ha.![]()
-
therealpinto
- SFRO-snubben
- Kontakt:
SFRO tycker inte om att "förbjuda" saker så länklager är inte förbjudna. Men vi rekommenderar dem inte, som sagt, och det handlar inte bara om att man får byta oftare. Eftersom ingenting ger efter det minsta lilla så blir ju belastningarna på allt annat större och det blir mycket högre krav på att allt linjerar som det ska. Dessutom vill vi att alla lager är ordentligt dammtätade.
I din skiss kommer belastningen på bakre infästningen att bli lite tokig. Du får en rejäl böjande kraft på den korta "pinnen" som lagret sitter i. Man bör alltid sträva efter att få krafterna rakt in i lagren. Om du vrider båda inre lagren 90 grader kan du dessutom enkelt justera rollcenter på bilen, det är inte så dumt. Byter du också yttre leden till en riktig spindelled och helst sätter ett stag mellan "benen" i A-armen så kan det bli rätt bra, med rätt materialval (både dimension och kvalitet). Som ballpark kan jag tycka att 25x3 eller där i krokarna kan vara lämpligt på en McPhersonbil som inte är så lätt (dvs över kanske 750-850 kg i körklart skick). Ska konstruktionen tåla böjning (för att krafterna inte kommer rakt i lagren och rakt i knutpunkterna) får man förmodligen dimensionera upp där.
Det kanske håller ändå, men räkna med att en normalbelastning vid full broms på bana kan innebära nästan hela bilens vikt på ett hjul, och retardation av minst 1G (mer om du har vettiga däck och bromsar).
Jag kan ju inte sitta här och "besikta" din bil på distans, varken godkänna eller underkänna, så ta dialogen med din närmste besiktningsman. Se mina kommentarer som saker att tänka på innan du tar den kontakten
/Gustaf
I din skiss kommer belastningen på bakre infästningen att bli lite tokig. Du får en rejäl böjande kraft på den korta "pinnen" som lagret sitter i. Man bör alltid sträva efter att få krafterna rakt in i lagren. Om du vrider båda inre lagren 90 grader kan du dessutom enkelt justera rollcenter på bilen, det är inte så dumt. Byter du också yttre leden till en riktig spindelled och helst sätter ett stag mellan "benen" i A-armen så kan det bli rätt bra, med rätt materialval (både dimension och kvalitet). Som ballpark kan jag tycka att 25x3 eller där i krokarna kan vara lämpligt på en McPhersonbil som inte är så lätt (dvs över kanske 750-850 kg i körklart skick). Ska konstruktionen tåla böjning (för att krafterna inte kommer rakt i lagren och rakt i knutpunkterna) får man förmodligen dimensionera upp där.
Det kanske håller ändå, men räkna med att en normalbelastning vid full broms på bana kan innebära nästan hela bilens vikt på ett hjul, och retardation av minst 1G (mer om du har vettiga däck och bromsar).
Jag kan ju inte sitta här och "besikta" din bil på distans, varken godkänna eller underkänna, så ta dialogen med din närmste besiktningsman. Se mina kommentarer som saker att tänka på innan du tar den kontakten
/Gustaf
Volvo 242 -82 Bygga egna rörbärarmar?
Ang sftp och länklager. Nu skall ja inte tala för sfro men jag har bygghandboken... Att inte rekommendera är inte samma sak som att inte godkänna. Sfro kräver damskydd om man kör med länklager men man anser det inte vara en optimal lösning för gatbruk (vilket ju är sfros uppdrag att hantera).
Så ja, det godkänns om dom har tillräcklig dimension och har damskydd (enligt handboken)
Anders
Så ja, det godkänns om dom har tillräcklig dimension och har damskydd (enligt handboken)
Anders
Anders
sen kan man ju undra om det ska hålla 20000mil? normalt körs väl 1500mil i mellan besiktningarna som max?
sfro vill ju ha en 10cm i mellan klammor på tex bromsrör... det finns inte på en modern bil std.
men man får sätta i vilka "kinesstolar" som helst i bilen som INTE klarar en liten krock.
bara lite tankar...)
sfro vill ju ha en 10cm i mellan klammor på tex bromsrör... det finns inte på en modern bil std.
men man får sätta i vilka "kinesstolar" som helst i bilen som INTE klarar en liten krock.
bara lite tankar...)
Sorry, mitt inlägg var helt onödigt då jag inte såg att Gustav redan postat ett svar ang SFRO och länklager....
Anders
-
therealpinto
- SFRO-snubben
- Kontakt:
Problemet med fel dimensionering av länklager, i fel kvalitet eller fel applikation, är att de har en förmåga att ge upp helt utan förvarning. För de allra flesta gatbilar är rätt bussningar en bättre anpassad lösning på alla sätt.
10 cm mellan bromsrör stämmer inte men det är en annan dialog
Gustaf
10 cm mellan bromsrör stämmer inte men det är en annan dialog
Gustaf