Sida 7 av 10

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Postat: mån feb 27, 2012 11:40 pm
av 24416vR
Bild
blev lite för oseriöst efter ett tag

Bild
Min morfar brukade alltid säga att funkar det inte med våld så funkar det med mer våld...
I mina ögon är han en vis man för både motor, låda och halva kardanen hängde med :D

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Postat: mån mar 05, 2012 6:17 pm
av 24416vR
Någon som provat att åka orginal 16v kolvar och etanol?
Tänkte åka original kolvar i en budget maskin till och börja med om det håller?

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Postat: tor mar 15, 2012 5:20 pm
av 24416vR
Efter en del krabbande och letande har jag hittat ägaren till gamla 535a så nu ska den köpas tillbaka inom väldigt snar framtid 8)

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Postat: sön mar 18, 2012 9:36 pm
av ogge
24416vR skrev:Någon som provat att åka orginal 16v kolvar och etanol?
Tänkte åka original kolvar i en budget maskin till och börja med om det håller?
har laddat 2.1 bar på std kolvar å e85 med std kammar

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Postat: tis mar 20, 2012 6:27 pm
av 24416vR
Det tycker jag låter som ett lovande svar! :thumbright:
Hur är det med etanol behöver man kompsänka eller ej?

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Postat: mån apr 16, 2012 10:54 pm
av 24416vR
Har mestadels meka golf och 730i på sista tiden därför jag varit lite dålig på att uppdatera :smile:

244an har jag börjat att bygga ihop hjulhuset bak, bara punktat för jag har tänkt att dra ut skärmen i bakkant men jag vet inte riktigt hur jag ska göra ännu. Nån som har tips/ ideér på hur jag kan göra för bästa resultat?

730in är helt och hållet ihop närsom på förarstolen som strular lite med elen vill bara röra sig lite när den är i kopplad i bilen men rör sig fullt när jag kopplar den rakt på batteriet utanför bilen. Skumt men fick ett tips från en på autopower och testa med bilen igång.. Ibland tror man att allt är mycket svårare än vad det faktiskt är haha :roll:

Golfen har länge varit svår att starta. byggde en ny förgasare då spjällaxlen var glad som helvete i den gamla och var lite konstig rent allmänt. Sen sa startmotorn upp sig köpte en annan på skroten för rena guldpriset (400 spänn för gammal skit?!) Inte funkade den jävlen heller.. Men så igår fick jag tag på en diesel start som jag testade och den snurrade fint som tusan. Satte i den i bilen och provar att starta, händer inte ett skit..
Började då fundera lite på vad som var fel och kollade jordfläta, kontakt ytor spänning i kablarna och hittade felet. (Spänningsfall i Stora B+ ifrån batteriet till starten). Slet väck kablen och såg massa ärg i den änden som suttit på batteriet, rycker lite i ledarna och får med mig alla ledare utom två nästan halvägs in i höljet :roll:
Bytte den och nu går bilen! 8) Återstår lite förgasar inställning bara :lol:

525an ska in på bess nu innan den siste så det är fullt upp!

Ska bemöda mig och ladda upp lite bilder imorgon!

Over and out från mig på Traneskogs mekaniska! :wink:

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Postat: ons maj 02, 2012 10:02 am
av 24416vR
Är det någon som vet om lådan från en 520 passar i en 525a ? Båda bilarna ingår i m50 familjen. Det är inte så att det skiljer på ingående axlen eller något sånt?

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Postat: lör maj 12, 2012 8:46 pm
av 24416vR
Välkomnar ännu en trevlig bil!
740 Turbo Intercooler -85 den här kommer 16v grejerna hitta ner i framöver och testas ut innan 244an är färdig!
Syns även att 240in agerar lagerhylla för tillfället... haha
Bild

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Postat: fre jul 27, 2012 3:07 pm
av AffeRacing
Min gamla 740 ;) va min första bil! är några år sen nu, har sladdats många timmar i den där ;) kul att den lever fortfarande!

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Postat: fre aug 17, 2012 8:44 am
av 24416vR
AffeRacing: Som jag sa på garaget, det är med nöd och näppe den lever fortfarande! Men till vintern ska han leva igen! Behövs bara ny turbo och soppa pump :hihi:

För då ska min nya glidarbil in i garaget och pysslas om lite!
En styck Bmw 740i -95 6 petad manuell låda är rätt fint 8)
Bild

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Postat: tor nov 08, 2012 9:38 pm
av TurboTeamSyd
Inte sugen att byta bmw:n mot en 740 16v turbo med tillhörande b204ft? :P. Bara regga sen köra laglig 16v turbo brukis 8)

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Postat: fre nov 09, 2012 8:13 pm
av 24416vR
Tyvärr inte en chans i världen att jag gör ett sådant byte! Tyvärr! :)

Sv: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Postat: lör nov 10, 2012 6:46 pm
av TurboTeamSyd
Haha det var ju värt ett försök 8)

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Postat: mån nov 12, 2012 8:55 pm
av 24416vR
Sant! Men tyvärr är jag lite väl fäst vid bilen nu efter jag fick på mina coilovers och allt!

Bild

Re: Traneskogs garagetråd: 240 16v turbo & Diesel, Bmw 730.

Postat: tor mar 27, 2014 10:10 am
av 24416vR
Jag har ett problem, jag kör mekanisk tändning dvs den med box ifrån b230e och jag tycker att tändkurvan flackar ut mot fel grader börjar på 15-17grader ganska instabil och lägger sig sedan upp mot 37-39 grader. Går det inte och få den till och bli stabilare på nått sätt?
Maskinen i sig jag kör nu eftersom jag inte uppdaterat på jävligt länge är en b230ft som jag räknat med och rasa medans jag lär mig och mappa men vore ju trevligt med lite stabilare tändning


Skickas från min iPhone via Tapatalk