Sida 7 av 16

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: ons feb 01, 2012 10:14 pm
av fun bemmer
NASA :hihi: :thumbright:

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: ons feb 01, 2012 10:32 pm
av Klabbe Persson
:thumbright: Mycket fränt o välarbetat alltihop :)

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: ons feb 01, 2012 10:39 pm
av Steve
:thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: tor feb 02, 2012 4:09 pm
av Kökarmicke
Snitzigt!

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: tor feb 02, 2012 9:07 pm
av storerik
ESP Best Damn Garage in Town
:thumbright:

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: fre feb 03, 2012 6:55 am
av larsat
Tjusiga motorfästen, så ska det se ut :)

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: tis feb 07, 2012 7:40 pm
av teflonhjarna
Tackar för kommentarerna.
Grenrör:
Bild
Bild
Bild
Ska göras WG-anslutning och svetsas lite mer bara. Tror du det duger Erik?

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: ons feb 08, 2012 8:18 am
av Nicklas Eriksson
Igår fick Eriks bil ingen större uppmärksamhet av Andreas... :)
Nya friska pipor 42x3 och 38x3 som vi beställt på Hydroscand bars in i garaget!

Bild
Förra veckan (tisdag) var Worre på besök och förstärkte ett gammalt bastuaggregat... sen kom en budbil och lämnade ett paket...

Bild
Bränsletrycksregulator...

Bild
SFI svängningsdämpare

Bild
Fönsternät...


Bild
Grenröret går att få ut! :) Krävdes lossning av styrsnäcka och en givare på blocket.
Så andra sidan bör ju gå att få till så det också går att ta ut :)

Bild
Funnycarburen påbörjades. Det blir en funnycarburen blir med hela hjälmen framför huvudbågen.
Minsta dim blir 38mm.

Bild
En actionbild på rörbockandet! Igår så gjorde vi färdigt 38mm bocksegmentet och lite andra smådetaljer. Så nu är väl rörbocken komplett och färdig med bocksegment för Ø38 och Ø42 mm rör. Men det finns planer på att konvertera den med en hydraultub. Varför ska man slita själv? :)

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: tor feb 09, 2012 9:32 pm
av Robert Markström
Fan ni är flitiga grabbar :thumbright:

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: tor feb 09, 2012 10:48 pm
av Nicklas Eriksson
Robert: Vi försöker... men som många andra kunde jag önska mig fler timmar på dygnet och välfylld kassakista... Det skulle underlätta! :)

Andreas: Nytt på IT-fronten! Jag har fixat en usb-mus idag, ev också en dator och ett tangentbord, men ingen plattskärm än...

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: tor feb 09, 2012 11:30 pm
av Robert Markström
Själv har man gått å blivit med jobb som är både bra å dåligt. sämre med tid men mer dollars :thumbright:

man får väl spara på dom, försöka iaf :hihi:

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: fre mar 09, 2012 8:46 am
av Nicklas Eriksson
I tisdags skruvades det i vanlig ordning.
Det svetsades en del på det första grenröret, vi fick dit fyra rör till i buren och vi fäste fast rattstången och gjorde stolsfästen.

Bild
Andreas torrkör och provar om störtkrukan och han ryms i hans blivande, smått klaustrofobiska, kontor.

Bild
Han ville inte hålla i en fiktiv luftratt nått mer så vi svängde ihop rattstångsfästet.

Bild
Svarvade plastbussningar i varje ända av ett Ø35 rör som sen fixerades enligt bilden... Blev stadigt och bra.

Bild

Sen så blev det en resa på akuten igårkväll för mig för att plocka ut en souvenir från tisdagskvällen ur mitt öga. För er som inte provat det tidigare så rekommenderar det inte. Använd skyddsglasögon! Kort beskrivning, bedöva ögat, fixera huvudet i en manick, läkaren petar med en vass metallspets i ditt öga, topsar ut skräpet, borrar bort rosten (på fri hand!) ur hornhinnan med den minsta batteridrivna borrflugan jag sett. Remiss till ögon, recept på salva. Not fun.

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: fre mar 09, 2012 10:01 am
av * * * NXJ * * *
Nicklas Eriksson skrev: Sen så blev det en resa på akuten igårkväll för mig för att plocka ut en souvenir från tisdagskvällen ur mitt öga. För er som inte provat det tidigare så rekommenderar det inte. Använd skyddsglasögon! Kort beskrivning, bedöva ögat, fixera huvudet i en manick, läkaren petar med en vass metallspets i ditt öga, topsar ut skräpet, borrar bort rosten (på fri hand!) ur hornhinnan med den minsta batteridrivna borrflugan jag sett. Remiss till ögon, recept på salva. Not fun.
Done that :( Kan bara hålla med :!: Jag fick lägga mig ner när läkaren borrade eftersom då skulle det göra mindre om jag svimmade.....Numera är jag noga med brillor :hihi:

Med bygget blir grymt fränt! Följer detta med spänning :thumbright:

:arrow: /NXJ

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: fre mar 09, 2012 12:12 pm
av d-p
Nicklas Eriksson skrev:Igår fick Eriks bil ingen större uppmärksamhet av Andreas... :)
Nya friska pipor 42x3 och 38x3 som vi beställt på Hydroscand bars in i garaget!

En actionbild på rörbockandet! Igår så gjorde vi färdigt 38mm bocksegmentet och lite andra smådetaljer. Så nu är väl rörbocken komplett och färdig med bocksegment för Ø38 och Ø42 mm rör. Men det finns planer på att konvertera den med en hydraultub. Varför ska man slita själv? :)
Iskallt bygge :hihi: gillas !
Fick en del ideér till mitt kommande bygge 8)

Verkar som ni har bra koll, har några frågor:
Vad exakt heter rören ?
Är ni nöjda med rörbocken ? ( visst är den hemmagjord ? )
Var hittar jag ritningen / datafilerna på denna bock ?

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Postat: fre mar 09, 2012 12:31 pm
av Nicklas Eriksson
NXJ: Jag hade faktiskt föredragit att ligga ner, men det alternativet fick jag inte... Blir vara nogrannare med skyddsbrillorna i fortsättningen...

d-p: Rören heter "Hydroscand -1900 - Kalldragna sömlösa precisionsrör enligt DIN 2391/C (EN10305-4). Material enligt St 37.4, NBK. Anoljade."
Om vi är nöjda, bockmaskinen fungerar, och det vi har bockat hittils håller minst den kvalitet på bockarna som de vi fick bockat i en proffsmaskin.
Ritningen har vi tyvärr inte. Vi fick tag på de utskurna delarna som de var. Så vi har tillverkat bocksegment, mothåll, pinnar, mm. Men själva grundkonstruktionen var redan färdigutskruren innan vi tog vid.