Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
antar att du inte har några bilder på detta?Gren skrev:Har byggt om ascona-b spindlar med 240 nav till rallycross bilar. Det är "bara" att svarva distanser till lagrerna och pressa på opel spindeln då opel har klenare spindlar.
För att konceptet ska funka måste man kunna sätta övre o undre konan i en rörkonstruktion. Alltså måste kul-leden vara förhållandevis monterbar om ni förstår hur jag menar...
- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Jag tycker du ska göra en liknande framvagn som vi gjort på vår 7a.
140 spindlarna funkar om man värmer ut styrarmarna lite och löser centreringen av fälgarna, sen tycker jag att du ska byta spindelleder till några som är lättare att montera på bärarmarna samt ger camberjustermöjlighet.
På 7ornas framvagn använder man Ford taunus styrled som övre spindelled, den har m18 fingängad mot bärarmen som gör att du kan justera camber väldigt lätt utan att ens ta loss hjulet. undre ledl kan du ta vadsomhelst men vi har volvo 940 för den är enkel at montera på bärarmen, du måste dock brotcha om konan i bärarmarna föra att lederna ska passa.
Ska du bredda plåtisarna som du ska ha på bilen? isåfall tycker jag du ska bredda dessa innåt, då får du högre ET och kan flytta spindlarna längre ut och får följdaktligen längre bärarmar vilket är bättre för geometrin, sen tycker jag att du ska ha 15 tummare med R-däck när du ska köra på bana mest bara för ekonomin... annars lät fälg och däcksdimensionerna bra.
När du gjort färdigt spindlar, fälg däck bromsar samt passat in lederna är det bara att skicka alla mått så ritar jag upp geomertin så du vet vilka längder på bärarmarna du ska ha samt var inre bärarmsfästena ska sitta.
Jag tycker du ska köpa GAZdämpare fram också, det har vi på 7an runt om.
Vilken styrväxel ska du använda? ganska viktigt så du får rätt Ackeman och bumpsterr mm, enda nackdelen med 140 spindlarna är att styrarmarna är lite långa så svängradien kan bli lidande.
Här kommer en bild på våran framvagn, bara att lossa muttern och skruva leden in eller ut för camber.

140 spindlarna funkar om man värmer ut styrarmarna lite och löser centreringen av fälgarna, sen tycker jag att du ska byta spindelleder till några som är lättare att montera på bärarmarna samt ger camberjustermöjlighet.
På 7ornas framvagn använder man Ford taunus styrled som övre spindelled, den har m18 fingängad mot bärarmen som gör att du kan justera camber väldigt lätt utan att ens ta loss hjulet. undre ledl kan du ta vadsomhelst men vi har volvo 940 för den är enkel at montera på bärarmen, du måste dock brotcha om konan i bärarmarna föra att lederna ska passa.
Ska du bredda plåtisarna som du ska ha på bilen? isåfall tycker jag du ska bredda dessa innåt, då får du högre ET och kan flytta spindlarna längre ut och får följdaktligen längre bärarmar vilket är bättre för geometrin, sen tycker jag att du ska ha 15 tummare med R-däck när du ska köra på bana mest bara för ekonomin... annars lät fälg och däcksdimensionerna bra.
När du gjort färdigt spindlar, fälg däck bromsar samt passat in lederna är det bara att skicka alla mått så ritar jag upp geomertin så du vet vilka längder på bärarmarna du ska ha samt var inre bärarmsfästena ska sitta.
Jag tycker du ska köpa GAZdämpare fram också, det har vi på 7an runt om.
Vilken styrväxel ska du använda? ganska viktigt så du får rätt Ackeman och bumpsterr mm, enda nackdelen med 140 spindlarna är att styrarmarna är lite långa så svängradien kan bli lidande.
Här kommer en bild på våran framvagn, bara att lossa muttern och skruva leden in eller ut för camber.

Senast redigerad av Mattias Hahlin den tor maj 04, 2006 10:14 am, redigerad totalt 1 gånger.
Får väl kompensera svängradien med hjulspinn för att vända snabbare 
Skämt o sido.
Ser väldigt bra ut! Hur blir det när man värmer ut styrarmen om den är gjort i gjutjärn? Ska plocka loss framvagnen i helgen får sätta mig med en spindel och kika hur den ser ut...
Styrväxel blir väl volvo 240, har sett att folk brukar använda dem...

Skämt o sido.
Ser väldigt bra ut! Hur blir det när man värmer ut styrarmen om den är gjort i gjutjärn? Ska plocka loss framvagnen i helgen får sätta mig med en spindel och kika hur den ser ut...
Styrväxel blir väl volvo 240, har sett att folk brukar använda dem...
- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Haha, låter bra... men det är väl bra med mycket svängradie om man ska drifta?!?Tegheim skrev:Får väl kompensera svängradien med hjulspinn för att vända snabbare
Skämt o sido.
Ser väldigt bra ut! Hur blir det när man värmer ut styrarmen om den är gjort i gjutjärn? Ska plocka loss framvagnen i helgen får sätta mig med en spindel och kika hur den ser ut...
Styrväxel blir väl volvo 240, har sett att folk brukar använda dem...

Vet inte med värmningen men jag har ett par 140 spindlar som satt på min 880 och dom var utvärmda tydligen..
Editerade förra inlägget med fälgfråga!
- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Jo jag förstår vad du menar, men jag är lite allergisk mot uniballs, tycker inte att det finns speciellt många fördelar med dom.Gren skrev:Man monterar uniballs i a-armen så kan man justera camber och caster.
240 styrväxel blir för bred fram på en 140 använd asconans styrväxel istället.
kort livslängd på dom om man inte bara ska köra på tävlingar.
Rätt mycket dyrare än om man kör med gummi eller plastbussningar, jag räknade att jag skulle betala ca 4000 bara för uniballsen till min framvagn.
sen måste man lös med bärarmen för att justera camber vilker gör det hela lite krångligare, om du inte gör nån specialare?!?
Sen kan jag hålla med om att 240 styrväxeln blir lite för bred, man vill ju ha så långa bärarmar som möjligt.. hur bred är asconans mellan lederna?
vi har escort mk1 med 2,2 varv på 7an den är 580mm, volvos är 680mm.
Lite bilder på vad som försigår på annan ort. Har ju en bil till som skrek på mig o ville ut på gatan. Så vi monterade kjolpaket och spacklade ihop det med karossen och voila! Så snyggt det blev! Nu ska jag bara sätta ihop bilen igen...
[img]http://www.wankelregistret.se/forum/att ... t[184].jpg[/img]
[img]http://www.wankelregistret.se/forum/att ... t[185].jpg[/img]
[img]http://www.wankelregistret.se/forum/att ... t[186].jpg[/img]
[img]http://www.wankelregistret.se/forum/att ... t[184].jpg[/img]
[img]http://www.wankelregistret.se/forum/att ... t[185].jpg[/img]
[img]http://www.wankelregistret.se/forum/att ... t[186].jpg[/img]
Oj, gled in här av misstag och kom o tänka på en gammal tråd jag gjorde om min volvo. Nu har projektet tagit fart igen, även kallat Wolvo 142 - Mooseville Performance.
Har lagt in säkert 40bilder senaste månaden på Zazty och Rejsa. Enklast är nog att länka vidare er dit. Intresset kanske inte ens finns här längre
)
Har iaf börjat smida ihop den nya framvagnen!
http://www.zatzy.com/projekt/233959-teg ... er-44.html
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... &start=147
Kan fortsättningsvis uppdatera här om någon är sugen på att läsa såklart!
Har lagt in säkert 40bilder senaste månaden på Zazty och Rejsa. Enklast är nog att länka vidare er dit. Intresset kanske inte ens finns här längre

Har iaf börjat smida ihop den nya framvagnen!
http://www.zatzy.com/projekt/233959-teg ... er-44.html
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... &start=147
Kan fortsättningsvis uppdatera här om någon är sugen på att läsa såklart!
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Klart vi är
Alltid kul med lite anorlunda projekt o bilder säger mer än ord!

Alltid kul med lite anorlunda projekt o bilder säger mer än ord!
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Jag var in och bläddrade på sista sidorna på rejsa, inga simpla saker du håller på med. Det inte är ju inte helt fel o ha tillgång till ritprogramet och dom maskinerna du använder.
Kan bli hur grymt som helst och man lär sig endel på vägen
Kan bli hur grymt som helst och man lär sig endel på vägen

______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;