Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
L D
För mycket laddtryck

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av L D »

Jag måste ha gjort nått fruktansvärt fel nånstans i mitt bygge, fattar inte varför min motor vill ha så enormt med bensin........Omsvarvad Micuni 20 till 22mm, har 400 i munstycksstrl. + luftfilter.
Den har alltid velat ha mycket mat.
Är pipan helt åt flatters...........
Banrace: Rambygge Dbs Sport lättad, sänkt, 94% klar.. Dragrace 100m ~6.4 sek
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.

Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895
smokke
Forumsberoende

Inlägg av smokke »

hmm 400:a i huvudmunstycke på en mik 22mm,det är nog inte bara pipan som är boven då :wink: utan d kan vara nålen som är för trång så att spridarröret inte släpper igenom tillräckligt med soppa.då brukar man få stoppa i sjukt stora munstycken för att d ska funka,

prova att ´bricka´ upp nålen och tetsa,vill den ha mindre munstycke då så är du på rätt spår :thumbright:

mvh//
moddlaren
För mycket laddtryck

Inlägg av moddlaren »

Precis som smokke säger så kan nålen vara för tjock det går att putsa av nålen med våtslip papper 1000 så det inte blir revor i nålen.

Men det kan vara sugsignalen i pipan som är för dålig och inte drar tillräckligt hårt genom föggen, då skulle jag pröva att ändra vinkeln på 3,dje diffusorn så den blir lite brantare och öka magens diameter lite grann 2-4mm till o börja med.
jkruus
vodka
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av vodka »

smokke skrev:hmm 400:a i huvudmunstycke på en mik 22mm,det är nog inte bara pipan som är boven då :wink: utan d kan vara nålen som är för trång så att spridarröret inte släpper igenom tillräckligt med soppa.då brukar man få stoppa i sjukt stora munstycken för att d ska funka,

prova att ´bricka´ upp nålen och tetsa,vill den ha mindre munstycke då så är du på rätt spår :thumbright:

mvh//
LD det var precis det vi tala om idag jag hadde 3 alternativ flöttörnåls munstycke som ger för lite flöde och soppakran likaså. Och att trottelnålen är felaktig. :banana:
Skicka mig ett mail på vad nålen heter så ska jag kolla om du har rätt nål.
http://www.trottlarna.se" onclick="window.open(this.href);return false;
mb5 80cc byggd för banracing/dragracing bilder, info finns på hemsidan
Har flera moppar
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

moddlaren skrev:Men det kan vara sugsignalen i pipan som är för dålig och inte drar tillräckligt hårt genom föggen, då skulle jag pröva att ändra vinkeln på 3,dje diffusorn så den blir lite brantare och öka magens diameter lite grann 2-4mm till o börja med.
Här är mycket matnyttig info.
Jag gillar vart tråden utvecklats, har följt den i tystnat ett tag.
Med mina tankar på hur ett insug ska se ut så gäller det att få drag i insuget också.
Annars har man bara förluster, såsom minskad vevhuskomp samt gashastighet.
Det är även här en Reedmotor blir överlägsen sina konkurrenter, med så fria porttider som behövs med kolvstyrt/slid för att nå detta så kommer motorn knappt vara körbar under typ 8000rpm.
Det är mao här reedmotorn tar igen sina nackdelar med ett restriktivt flöde genom reedkorgen.
Man får således i stort sett lika effekt som slidmotorn, men då körbar redan från ~3000rpm.

Så om vi hackar isär just sista diffusorn och magen samt baffeln på pipan i beståndsdelar(dess funktion)..
Pulsen färdas juh genom pipan,, och då kolven börjar frilägga spolportarna vill vi ha pulsen perfekt tunad i sista diffusorn så vi får en stark undertryckspuls i retur mot avgasporten.
Kolven fortsätter färdas samt vänder i nedre dödpunkt och vi måste stämma av magen på pipan i rätt längd/volym för att fördröja den positiva returpulsen som kommer då avgaserna går in i sista baffeln.
får man för ilsken returpuls tidigt kan man köra tvåstegs baffel för att 'mjukstarta' pulsen samt man kan då köra brantare slutbaffel än normalt för att piska in de sista gaserna i cylindern som dragits ut i headern under den tidigare fasen i pipan.
Man får således en liten 'överladdning', som måste tas i beaktning då tändkurva bestäms....
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har inte följt tråden och jag kan inte mycket om 2T motorer men en grej jag märkt med reed motorer är att reedarna är väldigt svåra att öppna. vi skulle flödes testa en ventil på conny kompas MB men det va knappt min flödes bänk orkade få den helt öppen. om jag inte minns helt fel så va vi uppe mot 80" vattenpelare :shock: orkar pipan värkligen suga upp bladen då? eller är det stor skilnad på olika matreal mm?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Ja det är stor skillnad på olika blad samt olika tjocklekar.
Original plåtreeds på en Honda mt5 så orkar maskin knappt varva pga de är tunga och stänger inte som de skall.
Jag har en V-force korg på min maskin, och då bladen var slappa och slut så var fenomenet detsamma.
men riktigt bottenstark.
Med nya blad så vart det som en motor till vid säg 8000rpm, sjuk ökning i mellanregister med spänst i bladen.
innan hade jag CR80 krog med kevlarblad eller kolfiberblad, testade allt från 0.2 till 0.4mm
Bäst resultat är V-forcekorgen med nya blad, den har ju dubbelt så många blad gentemot CR80 korgen.
Mao behöver alla blad öppna hälften så mycket för att frilägga samma area som 4blad gjorde.

Osökt får det mig att tänka på hur fel en flödesbänk kan ge resultat.
en liten 50cc maskin har inga problem att öppna bladen med kass pipa(mt5 std) men en flödesbänk som hanterar betydligt större mängder luft orkar inte ;)

börja trimma moppe Jens.. det ger en många 'aha' upplevelser,, jag lovar..
Å billigt är det..
///AMG
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

en bild:

Bild
///AMG
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

LD skrev:Jag måste ha gjort nått fruktansvärt fel nånstans i mitt bygge, fattar inte varför min motor vill ha så enormt med bensin........Omsvarvad Micuni 20 till 22mm, har 400 i munstycksstrl. + luftfilter.
Den har alltid velat ha mycket mat.
Är pipan helt åt flatters...........

Det du ska göra för att kolla om nål och nålmunstycke räcker är att prova helt utan huvudmunstycke.
Du kan om allt stämmer köra 3/4 gas och över det ska den takta.
Om den trots allt stryper sig krävs tunnare nål eller större munstycke.

Erland
boffe
Lite mer laddtryck

Inlägg av boffe »

moddlaren skrev:När man sätter en bricka nära baffeln så förstör man möjligheten för andra gradens reflektion från stingern läs lite om Yamaha magik pipe och lite på TSR så fattar ni, bort åt 20% av topp effekten ryker på detta viset, Men kompenseras av den stigande värmen o motrycket.

Då är det bättre med samma temp lägre motryck och rätt avstämd stinger, motorn gillar detta iallafal.

mvh
en fråga då :? , jag vet då inte men om det vore så så borde ju instickande stingers i pipan stjäla nå hädiskt med effekt, dom flesta skotrar kör ju med det för att minska ljudnivån, och dom flesta "säger" att det inte ska minska effekten är det nån som har provat ?
b20 4 life
Användarvisningsbild
Lars J
För mycket laddtryck

Inlägg av Lars J »

Boffe det där är intressant, jag har provat på diverse mopeder att bygga pipor med justerbar stinger. Har aldrig märkt någon skillnad på effekten, har aldrig kollat i bänk iof sig. Men det gör ju underverk för ljudnivån.
L D
För mycket laddtryck

Inlägg av L D »

En fundering då, har nån prövat sätta stingern i sidan av baffeln, ser blandannat mina modellmotorer har det på sina pipor. Har även sett att nånstans stingern kommer ut ifrån mitt på bellyn, vad har det för effekter på pulsenergin inne i pipan? Nån som vet till 100% ? ....å inte gissar!
Banrace: Rambygge Dbs Sport lättad, sänkt, 94% klar.. Dragrace 100m ~6.4 sek
Victoria Em-50 3-vxl: moddad Yamaha Dt-cylinder. (100m ca 6.4sek), Ny koppling skall tillverkas 100% klar.
Victoria Em-50 lc Metrakit 3-vxl: 23% klar saknar P-box. Samt bygger om insuget i blocket ordentligt.
Victoria Em-50 3-vxl slidmatad: 12% klar.
Kreidler 3-vxl: Schablonportad Van Veen cylinder: 5% klar.

Läsning om projekten. http://www.trottlarna.se
/// Lars Dahlgren 070-6922895
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

moddlaren skrev:När man sätter en bricka nära baffeln så förstör man möjligheten för andra gradens reflektion från stingern läs lite om Yamaha magik pipe och lite på TSR så fattar ni, bort åt 20% av topp effekten ryker på detta viset, Men kompenseras av den stigande värmen o motrycket.

Då är det bättre med samma temp lägre motryck och rätt avstämd stinger, motorn gillar detta iallafal.

mvh

Jag vet att det är så och jag har provat olika stingrar och ända skillnaden var att samma effekt kom på annat varv.
På min moppe slutade det med att jag kapade av den ljuddämpande stingern från en 300:- Jamarcol pipa och använde den utan någon förlust. Det hade varit kul att veta om någon verkligen sett att de fått till någon andra gradens reflektion?
Jag har provat och inte lyckats men jag kanske varvar för lite? ej över 12000 rpm.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:Ja det är stor skillnad på olika blad samt olika tjocklekar.
Original plåtreeds på en Honda mt5 så orkar maskin knappt varva pga de är tunga och stänger inte som de skall.
Jag har en V-force korg på min maskin, och då bladen var slappa och slut så var fenomenet detsamma.
men riktigt bottenstark.
Med nya blad så vart det som en motor till vid säg 8000rpm, sjuk ökning i mellanregister med spänst i bladen.
innan hade jag CR80 krog med kevlarblad eller kolfiberblad, testade allt från 0.2 till 0.4mm
Bäst resultat är V-forcekorgen med nya blad, den har ju dubbelt så många blad gentemot CR80 korgen.
Mao behöver alla blad öppna hälften så mycket för att frilägga samma area som 4blad gjorde.

Osökt får det mig att tänka på hur fel en flödesbänk kan ge resultat.
en liten 50cc maskin har inga problem att öppna bladen med kass pipa(mt5 std) men en flödesbänk som hanterar betydligt större mängder luft orkar inte ;)

börja trimma moppe Jens.. det ger en många 'aha' upplevelser,, jag lovar..
Å billigt är det..
Hur stor skillnad på olika reed korgar har du sett i effekt på samma moppe i bänk?

Att det krävs så mycket tryck skillnad att öppna reeden visar hur stor flödesförlust den ger.
Inte precis "something for nothing". Jag har inte fått reed att funka lika bra som kolvstyrt
när det gäller toppeffekt men motorn drar ju helt klart tidigare.

Erland
Christer Söderman
För mycket laddtryck

Inlägg av Christer Söderman »

"Jag vet att det är så och jag har provat olika stingrar och ända skillnaden var att samma effekt kom på annat varv."

Det här får du gärna förklara väldigt ingående.... mvh Chrille
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Skriv svar