Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm
Re: Mercedes 220 fenmerca -61
Inte ens Mercedes hade kunnat göra det bättre!!!
Otroligt kul projekt!
Lycka till!
Otroligt kul projekt!
Lycka till!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mercedes 220 fenmerca -61
Tackar.jag är duktigt imponerad av ditt projekt.
Re: Mercedes 220 fenmerca -61
30mm mellan däck och skärm fram det kommer förmodligen gå ner och slicka skärmkanten när jag får på alla grejor trots att jag bara kapat framfjädrarna ett halvt varv.
och bak är skärmkanten på halva däcket.
och spårvidden är lite bredare än tidigar för det är bara ca 5mm mellan däck och skärmar.perfekt
Förövrigt så har jag svetsat färdigt det som skulle svetsas i motorrumet förutom underifrån för det kommer jag inte åt, får ta det när jag plockar ut motorn nästa gång.sen är gaspedalen fixad och soppaledningaroch några slangar klara så det tar sej.
sen är motor,låda fastbultat fick bygga om växellådsfästet och flytta det 30mm bakåt.
sen har jag bytt stödlager och fäste till mellanaxeln och monterat den och den passade rakt av



och bak är skärmkanten på halva däcket.
och spårvidden är lite bredare än tidigar för det är bara ca 5mm mellan däck och skärmar.perfekt
Förövrigt så har jag svetsat färdigt det som skulle svetsas i motorrumet förutom underifrån för det kommer jag inte åt, får ta det när jag plockar ut motorn nästa gång.sen är gaspedalen fixad och soppaledningaroch några slangar klara så det tar sej.
sen är motor,låda fastbultat fick bygga om växellådsfästet och flytta det 30mm bakåt.
sen har jag bytt stödlager och fäste till mellanaxeln och monterat den och den passade rakt av




Re: Mercedes 220 fenmerca -61
När jag bygger turbo. måste oljereturen gå in i tråget över oljenivån?ifall man har extra grovt returrör?
Mitt tråg är ju i aluminium men botten klumpen längst fram ca 9cm djupt är i plåt och lätt att få lös.tråget är ju ett helvete att få lös.
annars borde jag ju kunna svetsa på ett 2"rör med en böj uppåt från tråget längst ner så att det kommer upp över olje nivån och svetsa på ett lock med anslutning för returen.det borde vell funka utmärkt?eller?
Typ som på bilden om ni fattar.

Mitt tråg är ju i aluminium men botten klumpen längst fram ca 9cm djupt är i plåt och lätt att få lös.tråget är ju ett helvete att få lös.
annars borde jag ju kunna svetsa på ett 2"rör med en böj uppåt från tråget längst ner så att det kommer upp över olje nivån och svetsa på ett lock med anslutning för returen.det borde vell funka utmärkt?eller?
Typ som på bilden om ni fattar.

Re: Mercedes 220 fenmerca -61
Lär funka utmärkt, min olje retur är 20mm invändigt och ligger precis i nivå med oljan på min m103 turbo.
Mvh jan
Mvh jan
Re: Mercedes 220 fenmerca -61
Efter mycket om och men med elen i motorrummet så har jag
Idag haft igång motorn i minst en halvtimme och jag fick inte tempen att gå över 85grader på tomgång utan fläkt dock tröck den ut lite vatten ur evakueringslangen men jag tycker att locket sitter lite väl löst så jag tror det är därför,förövrigt verkar motorn gå bra.
Jag var och köpte ny givare till elfläkten i förebygande syfte som jag ska byta samt att jag snabb kopplade in varvräknare och en extra tempmätare för säkerhetsskull och allt verkar ok.
Jag har kört bilen ut och in i garaget och allt verkar funka tyvär har snön kommit tillbaka så jag kan inte köra någon längre sträcka..
.
Nu har jag hissat up bilen och börjat med avgsystemet.
Första delen till grenrören fick jag dra nya,(det är dubbla rör nästan hela vägen)
Sen plockade jag bort katalysatorn och förlängde det 50mm så halva avgsystemet är monterat och klart.
Jag har även provmonterat resten och det sitter som en smäck .jag behöver bara göra nya fästen längst bak.sen kan jag i princip köpa ett original avgsystem till w124 när jag skall byta.(jag kanske byter till en sport variant längre fram)
Jag ska köra på dolt avg bak inga fjortisstora stuprör här inte.
Avgsystemet sitter helt sjukt bra,det är ju kanaler upphöjt i golvet så i princip om man tittar under bilen så ser man inte avgsystemet någonstans
och det innebär ju att jag kan köra låågt, jag tror att jag ska flytta upp skärmkanterna fram 5cm.



Idag haft igång motorn i minst en halvtimme och jag fick inte tempen att gå över 85grader på tomgång utan fläkt dock tröck den ut lite vatten ur evakueringslangen men jag tycker att locket sitter lite väl löst så jag tror det är därför,förövrigt verkar motorn gå bra.
Jag var och köpte ny givare till elfläkten i förebygande syfte som jag ska byta samt att jag snabb kopplade in varvräknare och en extra tempmätare för säkerhetsskull och allt verkar ok.
Jag har kört bilen ut och in i garaget och allt verkar funka tyvär har snön kommit tillbaka så jag kan inte köra någon längre sträcka..
.
Nu har jag hissat up bilen och börjat med avgsystemet.
Första delen till grenrören fick jag dra nya,(det är dubbla rör nästan hela vägen)
Sen plockade jag bort katalysatorn och förlängde det 50mm så halva avgsystemet är monterat och klart.
Jag har även provmonterat resten och det sitter som en smäck .jag behöver bara göra nya fästen längst bak.sen kan jag i princip köpa ett original avgsystem till w124 när jag skall byta.(jag kanske byter till en sport variant längre fram)
Jag ska köra på dolt avg bak inga fjortisstora stuprör här inte.
Avgsystemet sitter helt sjukt bra,det är ju kanaler upphöjt i golvet så i princip om man tittar under bilen så ser man inte avgsystemet någonstans

och det innebär ju att jag kan köra låågt, jag tror att jag ska flytta upp skärmkanterna fram 5cm.



Re: Mercedes 220 fenmerca -61
det här är lagom höjd, precis man kan rulla en öl burk under
( fälgarna bak skulle dock behövas flyttas ut på våran då chrysler axeln är ju aningen kortare än original så kör redan med 100 mm spacer men skulle haft 130 för ett skönare stuk. )


( fälgarna bak skulle dock behövas flyttas ut på våran då chrysler axeln är ju aningen kortare än original så kör redan med 100 mm spacer men skulle haft 130 för ett skönare stuk. )

http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mercedes 220 fenmerca -61
ja nu när jag bytt chassie så har jag ca 5mm tillgodo bak åt sidorna och inge mer fram:lol: osänkt. så jag kommer att kunna köra lågt dessutom är nya chassiet högre och slätt under. avg går kanske 2cm under golvet inget sticker ner.
jag kommer nog att sänka den 5cm till tror jag.jag ska se först hur långt ner den kommer när jag fått på all delar. jag tror att jag skall flytta upp skärmkanterna fram så att jag kan svänga också..
förövrigt så har jag fått dit hela avgsystemet nu och den går precis lagomt tyst.
jag kommer nog att sänka den 5cm till tror jag.jag ska se först hur långt ner den kommer när jag fått på all delar. jag tror att jag skall flytta upp skärmkanterna fram så att jag kan svänga också..
förövrigt så har jag fått dit hela avgsystemet nu och den går precis lagomt tyst.
Re: Mercedes 220 fenmerca -61
Nu har jag skruvat dit det mesta och provkört lite och den går sjukt mycket bättre 110 känns som 50 tidigare.
Har även köpt och monterat sänksats och monroe gasdämpare och hjulen tog i lite här och var bakfick jag masera innerskärmarna med slägga samt kapa bort 10mm innåt på skärmkanterna fram har jag höjt skärmkanterna 40mm samt satt mindre framhjul (205,45,17)så nu går allt fritt.
Jag har ändå bra med frigång under bilen,16cm på lägsta punkt(framvagn)och mer bakåt.



Vänstra sidan klar.och har börjat kapa isär vänstra sidan.




Har även köpt och monterat sänksats och monroe gasdämpare och hjulen tog i lite här och var bakfick jag masera innerskärmarna med slägga samt kapa bort 10mm innåt på skärmkanterna fram har jag höjt skärmkanterna 40mm samt satt mindre framhjul (205,45,17)så nu går allt fritt.
Jag har ändå bra med frigång under bilen,16cm på lägsta punkt(framvagn)och mer bakåt.



Vänstra sidan klar.och har börjat kapa isär vänstra sidan.




-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 130
- Blev medlem: tis mar 23, 2010 7:17 pm
- Ort: Harads
Re: Mercedes 220 fenmerca -61
Vackert så man nästan blir tårögd!! //Linus
Re: Mercedes 220 fenmerca -61
Det blir ju fantastiskt! Dessutom verkar allt gå så lätt och fort. Har läst tråden om din rod också och jag blir lika chockad över hur mycket du får gjort mellan uppdateringarna varje gång. Det är ju inte direkt några småfix du håller på med heller.
Re: Mercedes 220 fenmerca -61
vad är det för OK och skivor du använder fram?
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mercedes 220 fenmerca -61
Tack grabbar.
skivor och är original på chassiet w124 cupe 300 24v tror det är 290mm skivor och 4-kolvs ok.
Om du vill så får du köpa mina gammla som jag hade på original framvagnen.
Det var skivor och ok(tror det är samma) från w124 500e samt spindlarna lämnade jag in på mekanisk verkstad och svarvade om lagerlägena så att det blev samma som på w124 tror det gick på 1500-2000kr.
samt att jag har gjort adaptrar till oken.
alltså.
spindlar,ok,skivor,addaptrar. 2000kr tror jag har kvar huvudcyl,bromsservo,pedalställ för automat också.
jag har även en styrservosnäcka också.
skivor och är original på chassiet w124 cupe 300 24v tror det är 290mm skivor och 4-kolvs ok.
Om du vill så får du köpa mina gammla som jag hade på original framvagnen.
Det var skivor och ok(tror det är samma) från w124 500e samt spindlarna lämnade jag in på mekanisk verkstad och svarvade om lagerlägena så att det blev samma som på w124 tror det gick på 1500-2000kr.
samt att jag har gjort adaptrar till oken.
alltså.
spindlar,ok,skivor,addaptrar. 2000kr tror jag har kvar huvudcyl,bromsservo,pedalställ för automat också.
jag har även en styrservosnäcka också.
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Mercedes 220 fenmerca -61
Lyfter på hatten för ett fantastiskt bygge. Att inte tröttna eller ge upp. Dessutom är utförandet fantastiskt. Gillar retro-byggen.
Bästa trösten var att kolla igenom denna tråd när ryssarna filmat till sig två mål i VM-hockeyn.
Bästa trösten var att kolla igenom denna tråd när ryssarna filmat till sig två mål i VM-hockeyn.
Re: Mercedes 220 fenmerca -61
Angående cambervinkel jag har ju för mycket negativ camber och jag har justerat max.om jag håller ett vattenpass på fälgen 17" så behöver övredelen komma ut ungefär 8mm för att få 0 i camber.
Så jag behöver tipps på billig och bra justerbar topplagring till stötdämparen så jag kan justera rätt.
Sen tror jag det funkar rätt bra som det är.för jag var ut på gården med vattenpasset först kollade jag merca 420 avantgard.och den har nästan exakt samma camber
sen gick jag på sonens w123 och den hade också nästan lika skumt..
hur mycket gör 8mm på en 17" i grader?jag kan inte räkna ut det
Så jag behöver tipps på billig och bra justerbar topplagring till stötdämparen så jag kan justera rätt.
Sen tror jag det funkar rätt bra som det är.för jag var ut på gården med vattenpasset först kollade jag merca 420 avantgard.och den har nästan exakt samma camber
sen gick jag på sonens w123 och den hade också nästan lika skumt..
hur mycket gör 8mm på en 17" i grader?jag kan inte räkna ut det