RC2400 Nya skodabygget
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Ja det är insugstempgivaren, men det är en vattentempgivare.
Behövs inte så snabb givare på en sugmotor.
/Micke
Behövs inte så snabb givare på en sugmotor.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Ok då var det som jag misstänkte, jag vet inte hur pass "viktig" den är i sammanhanget men dom sugmaskinerna jag har sett har iallafall haft den imellan tratt-paren..
Om det har någon som helst betydelse vet jag inte men en tanke bara
Inte lyckats fånga bilen på film ännu förresten?
Om det har någon som helst betydelse vet jag inte men en tanke bara

Inte lyckats fånga bilen på film ännu förresten?

Tommy Landholm
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Sambon filmade i Arboga, men det är så suddigt så det är inte värt att visa tyvärr.
Får försöka hitta nån som hanterar kameran bättre nästa tävling.
/Micke
Får försöka hitta nån som hanterar kameran bättre nästa tävling.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Blir det nån ny tävling snart?
Erland
Erland
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Hej Erland,
Nästa tävling blir om två veckor, då blir det tvådagars i västerås.
Jag har lagt på två "nya" däck bak inför den tävlingen. De är oanvända men har legat i matkällaren ett tag. Jag fattar inte att jag ens försökte på de däcken jag hade, hjärnsläpp.
Hoppas få till lite bättre starter med de nya däcken. Det var där jag var hopplöst efter sist. Ute på banan var det bra fart på bilen tyckte jag.
Det blev lite som du skrev tidigare i ett inlägg, ganska buligt sist. en pegga som försökte gena genom min bakskärm.
Sista veckan har ägnats åt sambon nyinvesterade Volvo B10M som skall få lite ramper baktill. Den har använts i Classic roadracing tidigare. Luckan var lite för smal för att få in en volvo, men nu är den lastad. Skall bygga en ny vägg framför bilen och sen regga om den till sommaren, går som buss just nu.
Hur går det med ditt banracingbygge? Blir det nån bromstävling snart tror du?
/Micke
Nästa tävling blir om två veckor, då blir det tvådagars i västerås.
Jag har lagt på två "nya" däck bak inför den tävlingen. De är oanvända men har legat i matkällaren ett tag. Jag fattar inte att jag ens försökte på de däcken jag hade, hjärnsläpp.
Hoppas få till lite bättre starter med de nya däcken. Det var där jag var hopplöst efter sist. Ute på banan var det bra fart på bilen tyckte jag.
Det blev lite som du skrev tidigare i ett inlägg, ganska buligt sist. en pegga som försökte gena genom min bakskärm.
Sista veckan har ägnats åt sambon nyinvesterade Volvo B10M som skall få lite ramper baktill. Den har använts i Classic roadracing tidigare. Luckan var lite för smal för att få in en volvo, men nu är den lastad. Skall bygga en ny vägg framför bilen och sen regga om den till sommaren, går som buss just nu.
Hur går det med ditt banracingbygge? Blir det nån bromstävling snart tror du?
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Hej! Jag har inte hunnit nånstans med mitt eget tyvärr men det kommer så fort jag har jobbat in lite pengar.
Bromsningstävlingen får nog bli till hösten efter säsongen och jag hoppas att det blir en bra tävling.
Jag och min son har börjat skruva Pro Stock åt Malmgren racing.
Grabben skruvar koppling och jag sköter motorn.
Vi var på banan i Malmö från onsdag kl. 18 till igår kväll kl. 23.
Jobb från 8 på morgonen till 11 på kvällen. Bygga upp tält vid sidan om bilen, lasta av allting.
Köra in däck med en motor, sen byta till race motor och race koppling.
Se över allt mellan rundorna och justera, byta utväxling i växellådan, prova andra 4 link inställningar.
Det är fullt upp hela tiden. Ska ner till banan i Malmö på onsdag kväll igen och köra in däck med en
gammal motor eftersom tillfället till det regnade bort i helgen.
Men det ska nog bli tid till mina gamla Volvo bilar också framöver.
Lycka till i Västerås och uppdatera tråden när det händer nåt.
Erland
Bromsningstävlingen får nog bli till hösten efter säsongen och jag hoppas att det blir en bra tävling.
Jag och min son har börjat skruva Pro Stock åt Malmgren racing.
Grabben skruvar koppling och jag sköter motorn.
Vi var på banan i Malmö från onsdag kl. 18 till igår kväll kl. 23.
Jobb från 8 på morgonen till 11 på kvällen. Bygga upp tält vid sidan om bilen, lasta av allting.
Köra in däck med en motor, sen byta till race motor och race koppling.
Se över allt mellan rundorna och justera, byta utväxling i växellådan, prova andra 4 link inställningar.
Det är fullt upp hela tiden. Ska ner till banan i Malmö på onsdag kväll igen och köra in däck med en
gammal motor eftersom tillfället till det regnade bort i helgen.
Men det ska nog bli tid till mina gamla Volvo bilar också framöver.
Lycka till i Västerås och uppdatera tråden när det händer nåt.
Erland
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Hej,
Tävling i Västerås i helgen som gick, riktigt grisväder. Hade alla möjliga problem, ärgade kontakter mellan sprut och kabelstam gjorde att jag bröt ett kvalheat och c-finalen på lördagen. Punktering och vattendränkt tändspole förstörde två kval på söndagen.
Har iaf en film från eländet, det är inte sånt här väder som gör att man tycker det är värt all tid i garaget precis.

/Micke
Tävling i Västerås i helgen som gick, riktigt grisväder. Hade alla möjliga problem, ärgade kontakter mellan sprut och kabelstam gjorde att jag bröt ett kvalheat och c-finalen på lördagen. Punktering och vattendränkt tändspole förstörde två kval på söndagen.
Har iaf en film från eländet, det är inte sånt här väder som gör att man tycker det är värt all tid i garaget precis.

/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Dela alla kontakter, gör rent med kontaktspray och fyll dom med vaselin så ärgar dom inte.
Det är bara på det igen!
Erland
Det är bara på det igen!
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Re: New RDP-SBX Australian Pro Stock head
Postby Darin Morgan » Thu Jun 14, 2012 3:58 pm
Erland Cox wrote:I have been thinking a little about tis DC thing.
An engine for Engine masters competition should be more a dyno queen than a track monster then?
It would work better on track with smaller valves and less power?
Erland
ABSOLUTELY! They are dyno queens. We had a 363cid engine with 1300cfm carb on it and that's just stupid big! Those engines have much larger CSA, larger valves and lower DC than an engine that would set records at the race track.
Darin Morgan
-Induction Research and Development
-EFI Calibration and Tuning
Reher Morrison Racing Engines
1120 Enterprise Place
Arlington Texas 76001
Phone 817-467-7171
Cell 682-559-0321
http://www.rehermorrison.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag frågade några år sen från Motordesign om de har beg. Mikunis till salu, frågade efter 4x50mm Mikunis till 2.3 liters ford ohc. De sa att de använder 45mm Mikunis under 2.6 liters crossmotorer.
Jag svarade på E-mail att ok, det går bra, vi ska använda de till en FOLKRACEmotor..var kanske dumt att jag sa det, hörde aldrig något efter that av de..
De kanske tänkte att jag är inte riktig köpare.
Så det blev istället helt nya 48 dubbla Webers till 2.3 folkracemotor, ägaren fick köra 2 starter på en tävling och var ute
där gick nya webers och tätstegad låda etc med bilen till en ny lycklig ägare för småpengar..
Postby Darin Morgan » Thu Jun 14, 2012 3:58 pm
Erland Cox wrote:I have been thinking a little about tis DC thing.
An engine for Engine masters competition should be more a dyno queen than a track monster then?
It would work better on track with smaller valves and less power?
Erland
ABSOLUTELY! They are dyno queens. We had a 363cid engine with 1300cfm carb on it and that's just stupid big! Those engines have much larger CSA, larger valves and lower DC than an engine that would set records at the race track.
Darin Morgan
-Induction Research and Development
-EFI Calibration and Tuning
Reher Morrison Racing Engines
1120 Enterprise Place
Arlington Texas 76001
Phone 817-467-7171
Cell 682-559-0321
http://www.rehermorrison.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag frågade några år sen från Motordesign om de har beg. Mikunis till salu, frågade efter 4x50mm Mikunis till 2.3 liters ford ohc. De sa att de använder 45mm Mikunis under 2.6 liters crossmotorer.
Jag svarade på E-mail att ok, det går bra, vi ska använda de till en FOLKRACEmotor..var kanske dumt att jag sa det, hörde aldrig något efter that av de..

De kanske tänkte att jag är inte riktig köpare.
Så det blev istället helt nya 48 dubbla Webers till 2.3 folkracemotor, ägaren fick köra 2 starter på en tävling och var ute

- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Så Darin Morgan tycker också mao att lite mildare maskin än dynoqueens funkar bättre på bana?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Beror på hur dynoqueen har byggt, kan vara stark på banan samtidigt. Bästa sätt är att klocka bilen, alttså tar tid hur det dröjer sej. Klockan ljuger inte, den är inte intresserad av bromsbänkhästar.
Startträning emot klockan, det är viktigare än 10-20 hästar hit och dit.

Startträning emot klockan, det är viktigare än 10-20 hästar hit och dit.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Men så bra då att denna motorn har riktigt trång insugningskanal och fin uppkoning hela vägen.
Vet inte riktigt vad denna motor har med Engine masters att göra?
Hur bra tror du att en motor typ dom som Darin Morgan designar hade gått i RC?
Detta är en RC motor och framtiden får väl visa hur den funkar.
Jag har aldrig kört större kanaler än vad som behövs men ej mindre heller.
48mm:s insugningsventil är 49,5% av borrdiametern och den har samma CD som en 46mm:s ventil.
Motsvarande 42mm:s diameter genom hela toppen utom i svängen och grytan som är närmre 41mm
med ventilskaftet avdraget. Samma CD på den arean som på mindre eller större kanal.
Det är väldigt svårt att få ett vetenskapligt svar på frågan jag ställde till Darin Morgan,
jag har ställt mer än en fråga i ämnet.
Jag ska sätta ihop en rullande provbänk och testa flera olika toppar och när jag har resultat
så kommer jag att posta resultatet här på Sävarturbo. Finns inget bättre än test i bil.
Jag använder Pipemax för att beräkna areor och kan lägga upp uträkningen igen.
285 FPS Velocity CSA= 1.973 sq.in. at 7350 RPM Recommended Smallest Port CSA
Motsvarar ett runt hål på 40.25mm
260 FPS Velocity CSA= 2.163 sq.in. at 7350 RPM Recommended Port CSA
Motsvarar ett runt hål på 42,15mm
Jag ligger nånstans mitt emellan och det brukar fungera bra. Med mindre hål och ventil
blir det svårt att komma upp i flödesmålet 234 till 248 cfm med bra kurva från mellanlyft.
144.256 Cubic Inches @ 7350 RPM with 116.00 % Volumetric Efficiency PerCent
Required Intake Flow between 234.3 CFM and 247.5 CFM at 28 Inches
Required Exhaust Flow between 179.0 CFM and 195.3 CFM at 28 Inches
600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 256.2 266.8 272.0 277.3
Peak Torque Lbs-Ft 202.1 210.4 214.5 218.7
HorsePower per CID 1.776 1.849 1.886 1.922
Torque per Cubic Inch 1.401 1.458 1.487 1.516
BMEP in psi 211.2 219.9 224.3 228.6
Carb CFM at 1.5 in Hg. 356 396 416 436
Target EGT= 1209 degrees F at end of 4 second 600 RPM/Sec Dyno accel. test
Octane (R+M)/2 Method = 109.3 to 108.8 Octane required range
Air Standard Efficiency = 64.13634 % for 12.500:1 Compression Ratio
Peak HorsePower calculated from Cylinder Head Flow CFM only
600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Average Best Potential
Head Flow Peak HP = 259.5 279.7 300.0
----- Engine Design Specifications -----
( English Units ) ( per each Valve Sq.Inch area )
Engine Size CID = 144.256 Intake Valve Net Area = 2.729
CID per Cylinder = 36.064 Intake Valve Dia. Area = 2.806
Rod/Stroke Ratio = 1.810 Intake Valve Stem Area = 0.077
Bore/Stroke Ratio = 1.212 Exhaust Valve Net Area = 1.872
Int Valve/Bore Ratio = 0.495 Exhaust Valve Dia. Area = 1.948
Exh Valve/Bore Ratio = 0.413 Exhaust Valve Stem Area = 0.077
Exh/Int Valve Ratio = 0.833 Exh/Int Valve Area Ratio = 0.694
Intake Valve L/D Ratio= .325 Exhaust Valve L/D Ratio= .365
CFM/Sq.Inch = 83.5 to 88.2 CFM/Sq.Inch =91.9 to 100.2
Curtain Area -to- Valve Area Convergence Intake Valve Lift inch= .472
Curtain Area -to- Valve Area Convergence Exhaust Valve Lift inch= .394
Intake Valve Margin CC's Exhaust Valve Margin CC's
1.00 CC = 0.0218 1.00 CC = 0.0313
0.50 CC = 0.0109 0.50 CC = 0.0157
0.25 CC = 0.0054 0.25 CC = 0.0078
0.10 CC = 0.0022 0.10 CC = 0.0031
------- Piston Motion Data -------
Average Piston Speed (FPM)= 3858.75 in Feet Per Minute
Maximum Piston Speed (FPM)= 6289.51 occurs at 75.543 Degrees ATDC
Piston Depth at 75.543 degree ATDC= 1.3896 inches Cylinder Volume= 260.7 CC
Maximum TDC Rod Tension GForce= 3084.46 G's
Maximum BDC Rod Compression GForce= 1748.92 G's
------- Current Camshaft Specs @ .050 -------
IntOpen= 33.50 IntClose= 61.50 ExhOpen= 62.00 ExhClose= 26.00
Intake Duration @ .050 = 275.00 Exhaust Duration @ .050 = 268.00
Intake CenterLine = 104.00 Exhaust CenterLine = 108.00
Compression Duration= 118.50 Power Duration = 118.00
OverLap Duration = 59.50 Lobe Center Angle (LCA)= 106.00
Camshaft Advanced = 2.00 degrees
-Recommended Camshaft Valve Lift-
Minimum Normal Maximum
Intake = 0.562 0.605 0.666
Exhaust = 0.526 0.567 0.623
Max-effort Intake Lift = 0.697
Max-effort Exhaust Lift = 0.653
Minimum Intake Valve Lift to prevent Choke = .605 Lift @ 7350 RPM
Minimum Exhaust Valve Lift to prevent Choke = .567 Lift @ 7350 RPM
- Induction System Tuned Lengths - ( Cylinder Head Port + Manifold Runner )
1st Harmonic= 33.240 (usually this Length is never used)
2nd Harmonic= 18.866 (some Sprint Engines and Factory OEM's w/Injectors)
3rd Harmonic= 13.171 (ProStock or Comp SheetMetal Intake)
4th Harmonic= 10.367 (Single-plane Intakes , less Torque)
5th Harmonic= 8.411 (Torque is reduced, even though Tuned Length)
6th Harmonic= 7.076 (Torque is reduced, even though Tuned Length)
7th Harmonic= 6.107 (Torque is greatly reduced, even though Tuned Length)
8th Harmonic= 5.372 (Torque is greatly reduced, even though Tuned Length)
Note> 2nd and 3rd Harmonics typically create the most Peak Torque
4th Harmonic is used to package Induction System underneath Hood
Plenum Runner Minimum Recommended Entry Area = 2.500 to 2.812 Sq.Inch
Plenum Runner Average Recommended Entry Area = 2.874 Sq.Inch
Plenum Runner Maximum Recommended Entry Area = 2.936 to 3.474 Sq.Inch
Minimum Plenum Volume CC = 405.4 [typically for Single-Plane Intakes]
Minimum Plenum Volume CID= 24.7 [typically for Single-Plane Intakes]
Maximum Plenum Volume CC = 2363.9 [typically for Tunnel Ram Intakes]
Maximum Plenum Volume CID= 144.3 [typically for Tunnel Ram Intakes]
------- Operating RPM Ranges of various Components -------
Camshaft Intake Lobe RPM = 7217 Exhaust Lobe RPM = 6722
Camshaft's Intake and Exhaust Lobes operating RPM range = 5093 to 7093
Note=> Lobe RPMs are only BallPark estimations
Minimum Intake Valve Lift to prevent Choke = .605 Lift @ 7350 RPM
Minimum Exhaust Valve Lift to prevent Choke = .567 Lift @ 7350 RPM
Current (Intake Valve Curtain Area -VS- Time) Choke RPM = 7457 RPM
Current (Exhaust Valve Curtain Area -VS- Time) Choke RPM = 7458 RPM
Intake Valve Area + Curtain Area operating RPM Range = 5402 to 7402 RPM
Intake Valve Diameter RPM Range = 5457 to 7457
Intake Flow CFM @28in RPM Range = 5534 to 7534
___________________________________________________________________________
Best estimate RPM operating range from all Components = 5503 to 7503
Note=>The BEST Engine Combo will have all Component's RPM Ranges coinciding
___________________________________________________________________________
--- Cross-Sectional Areas at various Intake Port Velocities (@ 28 in.) ---
154 FPS at Intake Valve Curtain Area= 3.646 sq.in. at .614 Lift
200 FPS at Intake Valve OD Area and at Convergence Lift = .472
247 FPS 90% PerCent Rule Seat-Throat Velocity CSA= 2.272 sq.in. at 7350 RPM
350 FPS Velocity CSA= 1.606 sq.in. at 7350 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
330 FPS Velocity CSA= 1.704 sq.in. at 7350 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
311 FPS Velocity CSA= 1.808 sq.in. at 7350 RPM Smallest Useable Port CSA
300 FPS Velocity CSA= 1.875 sq.in. at 7350 RPM Recommended Smallest Port CSA
285 FPS Velocity CSA= 1.973 sq.in. at 7350 RPM Recommended Smallest Port CSA
260 FPS Velocity CSA= 2.163 sq.in. at 7350 RPM Recommended Port CSA
250 FPS Velocity CSA= 2.250 sq.in. at 7350 RPM Recommended Port CSA
240 FPS Velocity CSA= 2.343 sq.in. at 7350 RPM Largest Intake Port Entry CSA
220 FPS Velocity CSA= 2.556 sq.in. at 7350 RPM Largest Intake Port Entry CSA
210 FPS Velocity CSA= 2.678 sq.in. at 7350 RPM Torque Loss + Reversion
200 FPS Velocity CSA= 2.812 sq.in. at 7350 RPM Torque Loss + Reversion
--- Cross-Sectional Areas at various Exhaust Port Velocities (@ 28 in.) ---
158 FPS at Exhaust Valve Curtain Area= 2.845 sq.in. at .575 Lift
231 FPS at Exhaust Valve OD Area and at Convergence Lift = .394
285 FPS 90% PerCent Rule Seat-Throat Velocity CSA= 1.578 sq.in. at 7350 RPM
435 FPS Velocity CSA= 1.033 sq.in. at 7350 RPM Sonic Choke at Throat Area
350 FPS Velocity CSA= 1.282 sq.in. at 7350 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
330 FPS Velocity CSA= 1.361 sq.in. at 7350 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
311 FPS Velocity CSA= 1.444 sq.in. at 7350 RPM Smallest Useable Port CSA
300 FPS Velocity CSA= 1.497 sq.in. at 7350 RPM Recommended Smallest Port CSA
285 FPS Velocity CSA= 1.576 sq.in. at 7350 RPM Recommended Smallest Port CSA
250 FPS Velocity CSA= 1.797 sq.in. at 7350 RPM Recommended Port CSA
240 FPS Velocity CSA= 1.872 sq.in. at 7350 RPM Recommended Port CSA
225 FPS Velocity CSA= 1.996 sq.in. at 7350 RPM Largest Exhaust Port Exit CSA
210 FPS Velocity CSA= 2.139 sq.in. at 7350 RPM Largest Exhaust Port Exit CSA
190 FPS Velocity CSA= 2.364 sq.in. at 7350 RPM Torque Loss + Reversion
180 FPS Velocity CSA= 2.495 sq.in. at 7350 RPM Torque Loss + Reversion
Erland
Vet inte riktigt vad denna motor har med Engine masters att göra?
Hur bra tror du att en motor typ dom som Darin Morgan designar hade gått i RC?
Detta är en RC motor och framtiden får väl visa hur den funkar.
Jag har aldrig kört större kanaler än vad som behövs men ej mindre heller.
48mm:s insugningsventil är 49,5% av borrdiametern och den har samma CD som en 46mm:s ventil.
Motsvarande 42mm:s diameter genom hela toppen utom i svängen och grytan som är närmre 41mm
med ventilskaftet avdraget. Samma CD på den arean som på mindre eller större kanal.
Det är väldigt svårt att få ett vetenskapligt svar på frågan jag ställde till Darin Morgan,
jag har ställt mer än en fråga i ämnet.
Jag ska sätta ihop en rullande provbänk och testa flera olika toppar och när jag har resultat
så kommer jag att posta resultatet här på Sävarturbo. Finns inget bättre än test i bil.
Jag använder Pipemax för att beräkna areor och kan lägga upp uträkningen igen.
285 FPS Velocity CSA= 1.973 sq.in. at 7350 RPM Recommended Smallest Port CSA
Motsvarar ett runt hål på 40.25mm
260 FPS Velocity CSA= 2.163 sq.in. at 7350 RPM Recommended Port CSA
Motsvarar ett runt hål på 42,15mm
Jag ligger nånstans mitt emellan och det brukar fungera bra. Med mindre hål och ventil
blir det svårt att komma upp i flödesmålet 234 till 248 cfm med bra kurva från mellanlyft.
144.256 Cubic Inches @ 7350 RPM with 116.00 % Volumetric Efficiency PerCent
Required Intake Flow between 234.3 CFM and 247.5 CFM at 28 Inches
Required Exhaust Flow between 179.0 CFM and 195.3 CFM at 28 Inches
600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 256.2 266.8 272.0 277.3
Peak Torque Lbs-Ft 202.1 210.4 214.5 218.7
HorsePower per CID 1.776 1.849 1.886 1.922
Torque per Cubic Inch 1.401 1.458 1.487 1.516
BMEP in psi 211.2 219.9 224.3 228.6
Carb CFM at 1.5 in Hg. 356 396 416 436
Target EGT= 1209 degrees F at end of 4 second 600 RPM/Sec Dyno accel. test
Octane (R+M)/2 Method = 109.3 to 108.8 Octane required range
Air Standard Efficiency = 64.13634 % for 12.500:1 Compression Ratio
Peak HorsePower calculated from Cylinder Head Flow CFM only
600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Average Best Potential
Head Flow Peak HP = 259.5 279.7 300.0
----- Engine Design Specifications -----
( English Units ) ( per each Valve Sq.Inch area )
Engine Size CID = 144.256 Intake Valve Net Area = 2.729
CID per Cylinder = 36.064 Intake Valve Dia. Area = 2.806
Rod/Stroke Ratio = 1.810 Intake Valve Stem Area = 0.077
Bore/Stroke Ratio = 1.212 Exhaust Valve Net Area = 1.872
Int Valve/Bore Ratio = 0.495 Exhaust Valve Dia. Area = 1.948
Exh Valve/Bore Ratio = 0.413 Exhaust Valve Stem Area = 0.077
Exh/Int Valve Ratio = 0.833 Exh/Int Valve Area Ratio = 0.694
Intake Valve L/D Ratio= .325 Exhaust Valve L/D Ratio= .365
CFM/Sq.Inch = 83.5 to 88.2 CFM/Sq.Inch =91.9 to 100.2
Curtain Area -to- Valve Area Convergence Intake Valve Lift inch= .472
Curtain Area -to- Valve Area Convergence Exhaust Valve Lift inch= .394
Intake Valve Margin CC's Exhaust Valve Margin CC's
1.00 CC = 0.0218 1.00 CC = 0.0313
0.50 CC = 0.0109 0.50 CC = 0.0157
0.25 CC = 0.0054 0.25 CC = 0.0078
0.10 CC = 0.0022 0.10 CC = 0.0031
------- Piston Motion Data -------
Average Piston Speed (FPM)= 3858.75 in Feet Per Minute
Maximum Piston Speed (FPM)= 6289.51 occurs at 75.543 Degrees ATDC
Piston Depth at 75.543 degree ATDC= 1.3896 inches Cylinder Volume= 260.7 CC
Maximum TDC Rod Tension GForce= 3084.46 G's
Maximum BDC Rod Compression GForce= 1748.92 G's
------- Current Camshaft Specs @ .050 -------
IntOpen= 33.50 IntClose= 61.50 ExhOpen= 62.00 ExhClose= 26.00
Intake Duration @ .050 = 275.00 Exhaust Duration @ .050 = 268.00
Intake CenterLine = 104.00 Exhaust CenterLine = 108.00
Compression Duration= 118.50 Power Duration = 118.00
OverLap Duration = 59.50 Lobe Center Angle (LCA)= 106.00
Camshaft Advanced = 2.00 degrees
-Recommended Camshaft Valve Lift-
Minimum Normal Maximum
Intake = 0.562 0.605 0.666
Exhaust = 0.526 0.567 0.623
Max-effort Intake Lift = 0.697
Max-effort Exhaust Lift = 0.653
Minimum Intake Valve Lift to prevent Choke = .605 Lift @ 7350 RPM
Minimum Exhaust Valve Lift to prevent Choke = .567 Lift @ 7350 RPM
- Induction System Tuned Lengths - ( Cylinder Head Port + Manifold Runner )
1st Harmonic= 33.240 (usually this Length is never used)
2nd Harmonic= 18.866 (some Sprint Engines and Factory OEM's w/Injectors)
3rd Harmonic= 13.171 (ProStock or Comp SheetMetal Intake)
4th Harmonic= 10.367 (Single-plane Intakes , less Torque)
5th Harmonic= 8.411 (Torque is reduced, even though Tuned Length)
6th Harmonic= 7.076 (Torque is reduced, even though Tuned Length)
7th Harmonic= 6.107 (Torque is greatly reduced, even though Tuned Length)
8th Harmonic= 5.372 (Torque is greatly reduced, even though Tuned Length)
Note> 2nd and 3rd Harmonics typically create the most Peak Torque
4th Harmonic is used to package Induction System underneath Hood
Plenum Runner Minimum Recommended Entry Area = 2.500 to 2.812 Sq.Inch
Plenum Runner Average Recommended Entry Area = 2.874 Sq.Inch
Plenum Runner Maximum Recommended Entry Area = 2.936 to 3.474 Sq.Inch
Minimum Plenum Volume CC = 405.4 [typically for Single-Plane Intakes]
Minimum Plenum Volume CID= 24.7 [typically for Single-Plane Intakes]
Maximum Plenum Volume CC = 2363.9 [typically for Tunnel Ram Intakes]
Maximum Plenum Volume CID= 144.3 [typically for Tunnel Ram Intakes]
------- Operating RPM Ranges of various Components -------
Camshaft Intake Lobe RPM = 7217 Exhaust Lobe RPM = 6722
Camshaft's Intake and Exhaust Lobes operating RPM range = 5093 to 7093
Note=> Lobe RPMs are only BallPark estimations
Minimum Intake Valve Lift to prevent Choke = .605 Lift @ 7350 RPM
Minimum Exhaust Valve Lift to prevent Choke = .567 Lift @ 7350 RPM
Current (Intake Valve Curtain Area -VS- Time) Choke RPM = 7457 RPM
Current (Exhaust Valve Curtain Area -VS- Time) Choke RPM = 7458 RPM
Intake Valve Area + Curtain Area operating RPM Range = 5402 to 7402 RPM
Intake Valve Diameter RPM Range = 5457 to 7457
Intake Flow CFM @28in RPM Range = 5534 to 7534
___________________________________________________________________________
Best estimate RPM operating range from all Components = 5503 to 7503
Note=>The BEST Engine Combo will have all Component's RPM Ranges coinciding
___________________________________________________________________________
--- Cross-Sectional Areas at various Intake Port Velocities (@ 28 in.) ---
154 FPS at Intake Valve Curtain Area= 3.646 sq.in. at .614 Lift
200 FPS at Intake Valve OD Area and at Convergence Lift = .472
247 FPS 90% PerCent Rule Seat-Throat Velocity CSA= 2.272 sq.in. at 7350 RPM
350 FPS Velocity CSA= 1.606 sq.in. at 7350 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
330 FPS Velocity CSA= 1.704 sq.in. at 7350 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
311 FPS Velocity CSA= 1.808 sq.in. at 7350 RPM Smallest Useable Port CSA
300 FPS Velocity CSA= 1.875 sq.in. at 7350 RPM Recommended Smallest Port CSA
285 FPS Velocity CSA= 1.973 sq.in. at 7350 RPM Recommended Smallest Port CSA
260 FPS Velocity CSA= 2.163 sq.in. at 7350 RPM Recommended Port CSA
250 FPS Velocity CSA= 2.250 sq.in. at 7350 RPM Recommended Port CSA
240 FPS Velocity CSA= 2.343 sq.in. at 7350 RPM Largest Intake Port Entry CSA
220 FPS Velocity CSA= 2.556 sq.in. at 7350 RPM Largest Intake Port Entry CSA
210 FPS Velocity CSA= 2.678 sq.in. at 7350 RPM Torque Loss + Reversion
200 FPS Velocity CSA= 2.812 sq.in. at 7350 RPM Torque Loss + Reversion
--- Cross-Sectional Areas at various Exhaust Port Velocities (@ 28 in.) ---
158 FPS at Exhaust Valve Curtain Area= 2.845 sq.in. at .575 Lift
231 FPS at Exhaust Valve OD Area and at Convergence Lift = .394
285 FPS 90% PerCent Rule Seat-Throat Velocity CSA= 1.578 sq.in. at 7350 RPM
435 FPS Velocity CSA= 1.033 sq.in. at 7350 RPM Sonic Choke at Throat Area
350 FPS Velocity CSA= 1.282 sq.in. at 7350 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
330 FPS Velocity CSA= 1.361 sq.in. at 7350 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
311 FPS Velocity CSA= 1.444 sq.in. at 7350 RPM Smallest Useable Port CSA
300 FPS Velocity CSA= 1.497 sq.in. at 7350 RPM Recommended Smallest Port CSA
285 FPS Velocity CSA= 1.576 sq.in. at 7350 RPM Recommended Smallest Port CSA
250 FPS Velocity CSA= 1.797 sq.in. at 7350 RPM Recommended Port CSA
240 FPS Velocity CSA= 1.872 sq.in. at 7350 RPM Recommended Port CSA
225 FPS Velocity CSA= 1.996 sq.in. at 7350 RPM Largest Exhaust Port Exit CSA
210 FPS Velocity CSA= 2.139 sq.in. at 7350 RPM Largest Exhaust Port Exit CSA
190 FPS Velocity CSA= 2.364 sq.in. at 7350 RPM Torque Loss + Reversion
180 FPS Velocity CSA= 2.495 sq.in. at 7350 RPM Torque Loss + Reversion
Erland
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Då ligger vi ganska bra till Erland, 184 kW på hjulen ger väl ca 275hk i motorn, om man räknar med 10% drivlineförlust.600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 256.2 266.8 272.0 277.3
Den gav 184kW vid 7200 rpm om jag minns rätt, det stämmer också bra mot pipemax.
Motorn är enligt mig mycket körbar, den suckar inte något vid växlingar. Men när jag förra helgen körde sprintrace bytte jag ena dagen från låga slicks till höga rallydäck vid ett race, då suckade den till precis när jag gick från ettan till tvåan.
Det berodde nog mer på att jag växlade tidigt, har fått lov att göra det med slicksen för att minska hjulspinnet på tvåan.
Om jag får råd ska jag skaffa 16tums slicks i höst, tror bilen kommer gå fortare med dem.
Jag har haft en del strul med bromsarna under tävlingarna iår, trodde jag hittat felet inför sprintracet då jag fick justera ett framhjulslager lite grann. Men icke, i vissa kurvor gick pedalen i botten nästan.
Nu i veckan hittade jag felet. Ett bakhjulslager gled på drivaxeln när det blev varmt, stoppringen som skall hålla det på plats hade flyttat sig 3-4mm. Så den axeln tryckte tillbaka bromsklotsarna i vissa kurvor, otäckt när man får dubbeltrampa ibland.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Såg på bilderna i början att du använder en utväxling på styrstången,fungerar det bra?
Servo är ett måste förstår jag?!
Var kan man få tag i en sådan utväxling?
Servo är ett måste förstår jag?!
Var kan man få tag i en sådan utväxling?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Hej,
Ja det fungerar bra, men jag rekommenderar att man använder 264ans servo. Då går det riktigt lätt att styra.
Med 240servo måste du borra upp ett hål i servopumpen för att den ska få tillräckligt flöde.
Annars kommer du uppleva att det "tar stopp" när du vill svänga fort.
Jag köpte min från USA, från speedway motors.
Jag kör med 2:1 utväxling, men man kanske ska köra 1,5:1 med 240servo.
Utan servo kan du glömma det, om du inte är styrkelyftare.
/Micke
Ja det fungerar bra, men jag rekommenderar att man använder 264ans servo. Då går det riktigt lätt att styra.
Med 240servo måste du borra upp ett hål i servopumpen för att den ska få tillräckligt flöde.
Annars kommer du uppleva att det "tar stopp" när du vill svänga fort.
Jag köpte min från USA, från speedway motors.
Jag kör med 2:1 utväxling, men man kanske ska köra 1,5:1 med 240servo.
Utan servo kan du glömma det, om du inte är styrkelyftare.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!