Boströms dragracing-Amazon 9,38 229 (Dyno mellan dagarna)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

kört med ohärdad folkracekam i en b230 8v.. gick inget bra...

körde kanske 200-400mil sen syndes det på nockarna att det tagit lite på dom..

12,3-290-112 tror jag värdena var på den..

körde med ganska vassa fjädrar med då iofs..

Tror det var en månen kam, måste säga att det var en enorm skillnad med den och en vanlig k-kam..

k-kamen framgick att vara rena skiten.

den motorn lämnade 200hk ur en std 405topp, dock 2,5liter
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

det ser ut som det blir lite flex i chassit på bilderna från Pite!grattis till en kvick Amma! :thumbright:
har inga roliga bilar!;)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

volvo140turbo skrev:kört med ohärdad folkracekam i en b230 8v.. gick inget bra...

körde kanske 200-400mil sen syndes det på nockarna att det tagit lite på dom..

12,3-290-112 tror jag värdena var på den..

körde med ganska vassa fjädrar med då iofs..

Tror det var en månen kam, måste säga att det var en enorm skillnad med den och en vanlig k-kam..

k-kamen framgick att vara rena skiten.

den motorn lämnade 200hk ur en std 405topp, dock 2,5liter

den värka hålla bra hitils iallafall, 215km/t på lågt laddtryck och snäll tuning säger ju en del på prestandan (ca 1.5bar) :wink:

inte fy skam med en nästan orenoverad 30000mila B230 :thumbright:

blir kul att se hur det blir med den vassare kammen och de större däcken :D
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Ja det är helt otroligt egentligen... men magnus måste ju ta sig samman och stoppa i h-profil och smidda kolvar i rovan + en bromsning hos robert till nästa säsong ;)
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Magnus »

planen är att köpa kolvar från Parner och beställa kolvar senare under året.den nya kamaxeln ska monteras men det är en hel del jobb eftersom jag tänkte byta till längre ventiler (för att slippa använda lash caps) och byta fjädrar.jag känner mig rätt nöjd med chassit efter helgen och ska montera de nya däcken (30x13.5x15 dot) till nästa race.
bästa tid blev 10.70sek 215kmh.det kommer att stämma bättre mot utväxlingen med dom.den vill varva ut innan mål med de mindre däcken och 1:an känns riktigt kort också.en bromsning måste också hinnas med innan nästa säsong.det är ju väldigt små marginaler när man kör med original kolvar/stakar så laddtrycket kommer inte att bli så högt innan motorn blivit uppgraderad
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

Klippt ut åkturen med amman separat för den som vill se .

http://media.savarturbo.se/mats/bostrompite07.avi
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

varför vill ni inte använda lash-caps?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mhr144 skrev:varför vill ni inte använda lash-caps?
dom har en tendens att ramla bort på turbobilar :thumbdown:

sen blir det lättare at rymma längre fjädrar :thumbright:
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2436
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Mats A skrev:Klippt ut åkturen med amman separat för den som vill se .

http://media.savarturbo.se/mats/bostrompite07.avi
Den gick skönt :thumbright:

Synd att man inte satt i :P :P :P

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner
Inlägg: 527
Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Ort: Björksele

Inlägg av Tommy »

Bild på en start i piteå
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

snacka just med boström som kört i skelefteå/fällfors i dag.

hadde kört en 10.6/215 men hans nya bakaxel hadde detonerat :(


det är nog ett måste med pro-gear på en sån bil med manuell växellåda och med den effekten.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

verkar va läge o avhärda en street gear då pro gear verkar va svår o uppbringa till 8 3/4" eller så adaptra om lagren... (vet inte så mkt men det är vad jag hörde ikväll i fällfors)
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Worre
För mycket laddtryck
Inlägg: 204
Blev medlem: mån aug 14, 2006 4:22 pm
Ort: vitsand pite

Inlägg av Worre »

synd att få åka hem med trasig maskin. hoppas det blir nya tag och ut och åka på slangen igen
naaeee vill it
Worrsjö Plåt
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Magnus »

Har plockat isär bakaxeln och konstaterat en hel del problem.

Det första är att banjon verkar ha böjt sig lite inåt på ena sidan runt flänsen där man bultar fast huset med utväxlingen. Måste förstärka och rikta upp den.

Sen kommer man till det andra problemet som inte är så roligt. Det ena av överfallen som håller fast spolen/kronhjulet har spruckit och spolen har tryckts i sidled och gjort att pinjongen börjat kliva upp på kronhjulet och rensat kuggarna. Den runda gängade delen som håller spolen i sidled har tryckts ut och pajat gängorna i själva huset. Det gick inte att få ut huset ur banjon utan att kapa ett snitt i banjon. Det jag måste göra nu är att försöka få tag på ett nytt hus, utväxling, lager och att bygga om banjon igen. Känns lite surt när man trodde det skulle hålla. Frågan är bara om killen som monterade överfallen satt dom på rätt sida. Jag ska forska lite i hur det ska se ut. Det ena är förstärkt i stål och det andra som sprack är gjutet.

Det ser ut som om man inte kommer att köra mer i sommar men har hunnit med 3 race i alla fall.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3728
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Det var mycket tråkigt att höra.
Men samtidigt så lät det ganska olycksbådande när det hände, och att det inte gick att dra bilen bakåt var inte heller ett bra tecken...

Man får hoppas att du har fel om hur dyrt det blir ;)
Så man får se amazonen nån gång till i sommar alltså.
Skriv svar