Sida 7 av 27
Postat: fre jun 08, 2007 11:56 pm
av Tommy Luhr
kört med ohärdad folkracekam i en b230 8v.. gick inget bra...
körde kanske 200-400mil sen syndes det på nockarna att det tagit lite på dom..
12,3-290-112 tror jag värdena var på den..
körde med ganska vassa fjädrar med då iofs..
Tror det var en månen kam, måste säga att det var en enorm skillnad med den och en vanlig k-kam..
k-kamen framgick att vara rena skiten.
den motorn lämnade 200hk ur en std 405topp, dock 2,5liter
Postat: sön jun 10, 2007 2:10 am
av Perkele70
det ser ut som det blir lite flex i chassit på bilderna från Pite!grattis till en kvick Amma!

Postat: tis jun 12, 2007 7:13 pm
av Jens Gustavsson
volvo140turbo skrev:kört med ohärdad folkracekam i en b230 8v.. gick inget bra...
körde kanske 200-400mil sen syndes det på nockarna att det tagit lite på dom..
12,3-290-112 tror jag värdena var på den..
körde med ganska vassa fjädrar med då iofs..
Tror det var en månen kam, måste säga att det var en enorm skillnad med den och en vanlig k-kam..
k-kamen framgick att vara rena skiten.
den motorn lämnade 200hk ur en std 405topp, dock 2,5liter
den värka hålla bra hitils iallafall, 215km/t på lågt laddtryck och snäll tuning säger ju en del på prestandan (ca 1.5bar)
inte fy skam med en nästan orenoverad 30000mila B230
blir kul att se hur det blir med den vassare kammen och de större däcken

Postat: tis jun 12, 2007 9:48 pm
av Fredde Holmgren
Ja det är helt otroligt egentligen... men magnus måste ju ta sig samman och stoppa i h-profil och smidda kolvar i rovan + en bromsning hos robert till nästa säsong

Postat: ons jun 13, 2007 10:07 am
av Magnus
planen är att köpa kolvar från Parner och beställa kolvar senare under året.den nya kamaxeln ska monteras men det är en hel del jobb eftersom jag tänkte byta till längre ventiler (för att slippa använda lash caps) och byta fjädrar.jag känner mig rätt nöjd med chassit efter helgen och ska montera de nya däcken (30x13.5x15 dot) till nästa race.
bästa tid blev 10.70sek 215kmh.det kommer att stämma bättre mot utväxlingen med dom.den vill varva ut innan mål med de mindre däcken och 1:an känns riktigt kort också.en bromsning måste också hinnas med innan nästa säsong.det är ju väldigt små marginaler när man kör med original kolvar/stakar så laddtrycket kommer inte att bli så högt innan motorn blivit uppgraderad
Postat: ons jun 13, 2007 10:14 am
av Mats A
Klippt ut åkturen med amman separat för den som vill se .
http://media.savarturbo.se/mats/bostrompite07.avi
Postat: ons jun 13, 2007 10:14 am
av Martin H
varför vill ni inte använda lash-caps?
Postat: ons jun 13, 2007 11:45 am
av Jens Gustavsson
mhr144 skrev:varför vill ni inte använda lash-caps?
dom har en tendens att ramla bort på turbobilar
sen blir det lättare at rymma längre fjädrar

Postat: ons jun 13, 2007 4:19 pm
av * * * NXJ * * *
Postat: lör jun 16, 2007 5:14 pm
av Tommy
Bild på en start i piteå

Postat: lör jul 21, 2007 7:36 pm
av Jens Gustavsson
snacka just med boström som kört i skelefteå/fällfors i dag.
hadde kört en 10.6/215 men hans nya bakaxel hadde detonerat
det är nog ett måste med pro-gear på en sån bil med manuell växellåda och med den effekten.
Postat: sön jul 22, 2007 12:39 am
av Fredde Holmgren
verkar va läge o avhärda en street gear då pro gear verkar va svår o uppbringa till 8 3/4" eller så adaptra om lagren... (vet inte så mkt men det är vad jag hörde ikväll i fällfors)
Postat: sön jul 22, 2007 1:04 am
av Worre
synd att få åka hem med trasig maskin. hoppas det blir nya tag och ut och åka på slangen igen
Postat: sön jul 22, 2007 10:43 pm
av Magnus
Har plockat isär bakaxeln och konstaterat en hel del problem.
Det första är att banjon verkar ha böjt sig lite inåt på ena sidan runt flänsen där man bultar fast huset med utväxlingen. Måste förstärka och rikta upp den.
Sen kommer man till det andra problemet som inte är så roligt. Det ena av överfallen som håller fast spolen/kronhjulet har spruckit och spolen har tryckts i sidled och gjort att pinjongen börjat kliva upp på kronhjulet och rensat kuggarna. Den runda gängade delen som håller spolen i sidled har tryckts ut och pajat gängorna i själva huset. Det gick inte att få ut huset ur banjon utan att kapa ett snitt i banjon. Det jag måste göra nu är att försöka få tag på ett nytt hus, utväxling, lager och att bygga om banjon igen. Känns lite surt när man trodde det skulle hålla. Frågan är bara om killen som monterade överfallen satt dom på rätt sida. Jag ska forska lite i hur det ska se ut. Det ena är förstärkt i stål och det andra som sprack är gjutet.
Det ser ut som om man inte kommer att köra mer i sommar men har hunnit med 3 race i alla fall.
Postat: sön jul 22, 2007 10:59 pm
av Richard
Det var mycket tråkigt att höra.
Men samtidigt så lät det ganska olycksbådande när det hände, och att det inte gick att dra bilen bakåt var inte heller ett bra tecken...
Man får hoppas att du har fel om hur dyrt det blir

Så man får se amazonen nån gång till i sommar alltså.