Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Att ditt bygge både blir bra och att du samtidigt dokumenterat det väl råder det inget tvivel om, men har du bokfört nedlagda timmar?
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
W108 skrev:....men har du bokfört nedlagda timmar?
Jag gjorde det i början men sen missade jag skriva upp och nu vet jag inte riktigt om jag vill veta...

Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Länkarmar del 3
Då ska vi se hur det blev då efter några kvällars svetsande...
Det var valshud på plåtdelarna så om ni tycker det ser ut som den färdiga svetsen ser konstig ut på vissa ställen är det därför.






Om ni undrar vad det lilla hålet ska vara bra för så kan jag meddela att det är ett evakueringshål för luften eftersom den expanderar inuti röret och vill gärna skjuta ut smältan när det sluter tätt om man inte har ett sådant.
Jag borrade ett 2,5mm-hål. Godset är 6mm där hålet sitter.
Hade inte världens bästa arbetsbänk i garaget så arbetsställningen blev sådär, trots det ändå rätt okej resultat på svetsarna.
Då var alla länkarmar klara!





Det saknas några länkhuvuden på toejusteringsstagen pga att "nån" (läs jag) beställde fel antal.
Frågan är då om de passar!? Ja vi kollar väl!?





Det var valshud på plåtdelarna så om ni tycker det ser ut som den färdiga svetsen ser konstig ut på vissa ställen är det därför.






Om ni undrar vad det lilla hålet ska vara bra för så kan jag meddela att det är ett evakueringshål för luften eftersom den expanderar inuti röret och vill gärna skjuta ut smältan när det sluter tätt om man inte har ett sådant.
Jag borrade ett 2,5mm-hål. Godset är 6mm där hålet sitter.
Hade inte världens bästa arbetsbänk i garaget så arbetsställningen blev sådär, trots det ändå rätt okej resultat på svetsarna.
Då var alla länkarmar klara!





Det saknas några länkhuvuden på toejusteringsstagen pga att "nån" (läs jag) beställde fel antal.

Frågan är då om de passar!? Ja vi kollar väl!?






Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Kan ju meddela att om det är någon som är intresserade av länkarmar så kan jag tillverka på beställning så PM'a för mer info.
Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Ja man blir ju förfan tårögd av hantverket! Otroligt kul att se och riktigt kul att du dokumenterar. jag gissade på att du inte är helt tappad på att hantera en tig svets om du jobbar som titan svetsare (gissar på att de är titan och inconell du svetsar i jet motorerna) har sett svetsfogarna i några jetmotorer vi får in på jobbet.
*Fyndig text*
Henke K
Henke K
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Min favoritt tråd
Flott bygg, og masse fine bilder 


- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Svetsporr
Kan bjuda på mer svetsporr om ni vill!? Har lite titan, rostfritt och alu också att bjuda på.
Först titanplåt 1,6mm, sen titanrör d=50,8mm t=0,89mm sen har vi ett rostfritt rör d=50mm t=2mm och sist en kälfog rör mot plåt i alu. Röret hade 10mm gods och plåten 20mm, låg på ca 270A.








De 2 rören (titan och rostfritt) var svetsarprövningar för certifiering som jag la tidigare i sommar. Båda blev godkända
Först titanplåt 1,6mm, sen titanrör d=50,8mm t=0,89mm sen har vi ett rostfritt rör d=50mm t=2mm och sist en kälfog rör mot plåt i alu. Röret hade 10mm gods och plåten 20mm, låg på ca 270A.








De 2 rören (titan och rostfritt) var svetsarprövningar för certifiering som jag la tidigare i sommar. Båda blev godkända

Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Skryt... 
Det är ju en drömtråd att läsa med så mkt bilder. Grymt snyggt!

Det är ju en drömtråd att läsa med så mkt bilder. Grymt snyggt!
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2436
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Ser bedrövligt ut.....NOT
Kul läsning och kul att det inte går så långsamt som för oss som skriver löpande
/NXJ

Kul läsning och kul att det inte går så långsamt som för oss som skriver löpande


Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Riktigt ballt projekt, kul att du delar med dig, ser fram emot fler uppdateringar:D
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor


Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Galet vackert! 

Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Oliven skrev:Skryt...
Måste ju marknadsföra sig och visa vad man kan.

Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.