Sida 7 av 11
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Postat: lör jan 17, 2015 9:26 pm
av fugazi
Bygga skärmlös rod à lá T23-27-29 är ju en "barnlek"........
Imponerad av hantverket, dock!
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Postat: sön jan 18, 2015 5:51 pm
av gottlieb
på mercarodden min har jag på utsidan av bärarmen pga av bälgar.samt dämparen upp och ner och det har då hållit i 3år i alla fall.
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Postat: sön jan 18, 2015 6:40 pm
av MB 4 ME
vad har du då för dämpare gottlieb?
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Postat: sön jan 18, 2015 9:05 pm
av Kjelle
Anton! Du måste ha dämparna "rätt" väg om du inte har gasdämpare, på sådana spelar det ingen som helst roll åt vilket håll dom pekar...däremot kommer kolvstången att ta mycket stryk om du inte får dit nåt slags skydd. Det kan hända att jag har nåt ganska lämpligt med ungefär den längden, hör av dej om du är intresserad. Med vänlig hälsning Kjelle
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Postat: mån jan 19, 2015 7:06 pm
av gottlieb
Jag vet inte märke jag beställde dom från usa med droppspindlarna dock är det gas.
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Postat: fre feb 27, 2015 1:05 pm
av MB 4 ME
lite om stötdämparna fram då. Blev ju till å tänka om. Å såhär blir lösningen... (tills nått annat muckar med den nya lösningen)
Gjorde om från dehär...
till såhär
Och så blir det undefär. Ska holka ur lite för att kunna flytta in dämparen mer in i balken för att det inte ska ta i däcket vidd fullt styrutslag
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Postat: fre mar 20, 2015 7:29 am
av MB 4 ME
Sitter å klurar lite på bromsarna till bygget. Fram har jag redan skaffat brembo 4kolvsok från bmw 7 serien. Det blir nog med någon 330mm mercedesbromsskiva från troligtvis Sl500 då den går att få dit kanska lätt. Har sett sånna installationer förut på granada framvgnar. Har ju granadaframvagn på min så. Så fram är direkt inget större problem. Men bak... Bak har jag volvo 240 axel. Orginal bromsskiva bak är solid 281mm m invändig handbromstrumma. Hur våldsamma bromsar bak behöver man för att få bilen godkänd? Motoreffekten är just under 300hp på 1500kg. Dvs maxgräs för ett fordon som reggas som ombyggt fordon med 15kw/100kg.
Räcker det med orginal solid skiva bak men med några bättre 4kolvsok med bra belägg? Grejjen är att det vore ju smidigt att behålla orginal skiva för handbromsen skull.
Eller ska man försöka mocka dit någon större skiva å montera något ok med inbyggd wirehandbroms? Har hittat enkolvsglidok från jaguar som klarar upp till 330mmx22mm skiva. Inte för att man kanske behöver 330mm skivor bak men... EEEller ska man ha två ok på en större skiva bak? färdbromsok å mekaniskt handbromsok..
Har just nu hemma i garaget s60r baksivor som har har provmonterat en avsvarvad bakbromsskiva så jag får bromstrumman kvar å har mätat lite på dom. Men det känns som lite overkill med dessa skivor å ok som dom skivorna kräver.
Summa sumarum så verkar det som många bilar inte har så stora bromsar bak trots hög motoreffekt över 300hp. Så vad ska man köra på?
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Postat: fre mar 20, 2015 7:50 am
av therealpinto
Det finns lite olika sätt att resonera om detta.
En utgångspunkt är att titta på vad Volvo anser att bromsarna räcker till - 225 hk i 240 (tjänstevikt en bit under 1500 kg), 238 hk i 740 (i praktiken samma bromsar, lite mer vikt). Å ena sidan en bit under 300 hk, å andra sidan är det med mindre frambromsar.
En annan bedömning kan vara att titta på vad andra bilar med motsvarande effekt vikt har. De flesta har ganska likartad storlek men ofta ventilerade skivor - vilket egentligen bara påverkar hur bromsarna kan hantera värme.
Baserat på det ovan skulle jag säga att 240-bromsar bak på din bil troligen inte är överdimensionerat, det finns en risk att det blir svårt att få bra balans med större bromsar fram, det finns en risk att de blir väl varma (men det beror också på viktfördelningen). Men jag skulle inte underkänna bilen på byggbesiktning med anledning av detta. Vill du testa med dessa bakbromsar och se om det funkar på slutbesiktningen, så skulle jag gå med på det. Då är det hur bilen fungerar i praktiken som avgör.
Gustaf
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Postat: sön okt 25, 2015 3:43 pm
av MB 4 ME
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Postat: sön okt 25, 2015 5:58 pm
av gottlieb
Det ser bra ut
ska du köra original rattstång med rattväxel?
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Postat: sön okt 25, 2015 7:19 pm
av MB 4 ME
Jag är sugen på att behålla orginal rattstången å köra rattväxel. Då tror jag att tändningslåset också klart blir snyggast. Då det e dragstart orginal så skulle de ju vara småcoolt att ha den funktionen kvar. Dvs tändning på tändlås och självaste startmotorn på dragstarten
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Postat: sön okt 25, 2015 8:59 pm
av gottlieb
Det vore coolt
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Postat: mån okt 26, 2015 9:59 pm
av MB 4 ME
är då ett jäkla mickel att få dit dämpare så det inte tar någonstans när det börjar att svänga.. Ev så får jag nog begränsa styrutslaget en aning för att få några extra millimeter till godo att det inte slår i.
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Postat: tis nov 03, 2015 8:21 pm
av MB 4 ME
styrningen klar. Ska göra några hylsor som jag trär över kuggstången för att minska styrutslaget
Re: Mercedes w110 -66 Chev Lm7 & Luftfjädrad
Postat: ons nov 18, 2015 9:52 pm
av MB 4 ME
Äntligen har jag haft gustaf på besök. Besiktningen gick helt okej. Tilloch med över förväntan i mina ögon
Sedandess så har jag byggt avgassystem å även påbörjat plåtningen av hela bakvagnen.
Värmeskydd mot bälgarna
Har också fått tag i en fälg jag tänkte bredda till 10,5tum för å kränga dit 285/30-18
Imorrn får jag troligvis hem bromsarna jag tänkte använda fram. 330mm 4kolvsok från mercedes CL500. Återkommer med bild på dom