Sida 7 av 19

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Postat: fre mar 08, 2013 9:59 pm
av MrPete
Ja det är skitskoj att man inte lyckats tabba sig helt! Fått en del hjälp av Micke förstås, han har ju tex fräst 4 vinklar på mina säten, 15, 30, 45 och 70 grader.. rättat till så kanalerna är lika varandra.

manton är fina stänger vad jag har hört. logmech är lite väl hög budget för min del.. Men jag får se vad det blir.. budgeten styr mkt nu framöver då vi precis köpt hus och väntar barn vilken dag som helst nu.
Geometrin är viktig.. fjädrarna är inte så farligt hårda, 60kg enkelfjädrar. Krökta stötstänger vill vi inte ha iaf, så jag skippar empi alustänger, hehehe

Här är flödesdiagrammet för topparna, mörkat lite.. men det är ju inte så svårt att räkna själv om man tittar lite.

topplock utan insug med lera runt kant
Bild

topplock med insug, flödet ökar på låga lyft.. sen ser man att insugets diameter blir för litet och flödet minskar på högre lyft
Bild

Sen hämtade jag ut vippbryggorna idag eftersom UPS misslyckats att tajma när nån av oss varit hemma 3ggr.. att de sen vägrar att ringa sina kunder.. well well. Rejäla grejer med 1,4:1 utväxling och nållager
Bild

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Postat: lör mar 09, 2013 12:13 pm
av J-TeamRacing
Peter! Kurvan med insug ser fortfarande mycket bra ut - insugen brukar kunna förstöra den mest välgjorda kanal! Vad skall du använda för kam? Som kurvan ser ut behöver du ju inte lyfta mer än ca 12 mm = inte så mycket påfrestning! :)
Johan

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Postat: lör mar 09, 2013 3:01 pm
av MrPete
Ja, den är ju inte kattskit eftersom de ökar flödet upp till 8mm lyft, men kan tas upp något för att flytta de lite lite högre i lyftet.

Tyvärr ska jag börja med originalkam, men autocraft 1,4:1 vippbryggor, så jag får 10,5mm lyft iaf. Till nästa gång delar jag blocket och sätter nog i en web cam tänkte jag :)

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Postat: lör mar 09, 2013 5:49 pm
av MrPete
Fick ett litet paket idag med en rejäl svänghjulsbult, 44mm chromoly, med större bricka.

Här jämfört med original
Bild

Lite skillnad
Bild

Här bara dithängd på svänghjulet
Bild

Vidare har jag kollat lite allt möjligt innan jag beslutade mig för att dra på silikon på kanten innanför cylindrar, göra rent lite gängor och momentdra topplocken, 25nm på 8mm pinne.
Bild

Bild

Sen har jag kikat lite på hur det ser ut med autocraft vipporna. Som det ser ut i dagsläget behöver jag kortare stötstänger än original iaf, men jag ska kapa upp en gammal och tillverka en justerbar för att se vilken längd som blir lagom.
Bild

Gapen på stiften är kontrollerade, samtliga är 0,6mm
Bild

Jag monterade även extra brickor, dels för att stiften annars kom lite långt in, dels för att jag vill ha gnistgapet in mot mitten av cylindern. Det svarta strecket visar gapets riktning.
Bild

Gjorde även upptäckten att mina stötstångsrör är lite för långa, detta eftersom topplocken är planade 3,7mm. Funderar på om jag ska ta av lite på rören och kapa ett varv på fjädrarna för att få ihop dem tillräckligt.

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Postat: lör mar 09, 2013 7:44 pm
av J-TeamRacing
Peter! Den bulten du köpt är KANON! Vi körde med en sån under många säsonger utan problem. Vi körde blå Loctite och drog den till 70 kg - då släpper den aldrig! Bytte till en sådan efter att ha kört med en dålig, vilket resulterade i att vi körde av alla svänghjulsstiften!
:)
Johan

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Postat: lör mar 09, 2013 10:17 pm
av MrPete
Så bra! Den känns jävligt stadig iaf :) valde mellan den och en 36mm chromoly.. Då de kostade i princip samma kändes denna som ett bättre val.

Ska bara slipa in anliggningsytan innan jag drar åt och mäter spelet. Behöver nog ett tjockare shims iaf.

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Postat: ons mar 13, 2013 7:51 pm
av MrPete
Tjena mittbena!

Smet iväg hemifrån en liten stund och pimpade barret, passade då på att svänga förbi garaget för att hämta kameran.

Provmonterade motorn lite granna.. börjar se riktigt fräsigt ut om man får säga det själv. Generatorn satte jag dock aldrig dit då den sitter på originalmotorn i bilen för tillfället.

Bild

Bild

Bild

Saknas givetvis lite grejer.. först glömde jag sätta dit ventilkåpa, som kom med på sista bilden..

Sen kapade jag en gammal stötstång för att kunna mäta mig till hur långa det behövs.. Man får ju ta hänsyn till att topparna planats 3,7mm.. Sen sitter det 1,4:1 utväxlade vippor.. Det man vill åstadkomma är att vid halva lyftet skall vippan vara parallell med kanten på topplocket. Detta för att inte få onormalt slitage på vippor och ventilskaft. Jag kom på att jag ändå får hålla mig tills jag fått hem lash caps. Sen kanske jag behöver ha shims under själva vippbryggan..

Bild

Nu dröjer det kanske lite innan jag åker till garaget eftersom det kom en liten tjej i måndags morse.. på 3425g och 50cm som heter Selma :)

Tanken är fortfarande att motorn skall vara "klar" till sommaren. Resten av bilen är ju i stort sett körklar iaf, sånär som på ett par extra mätare etc.

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Postat: tor mar 14, 2013 8:47 am
av Toni
Grattis.
Du är produktiv både här o där...! :thumbright:

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Postat: tor mar 14, 2013 9:07 am
av MrPete
Tackar, haha ja det verkar så :)

Har läst ditt projekt och.. Sjukt bra jobbat, det kommer bli en frän Commer! :-)

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Postat: tor mar 14, 2013 4:07 pm
av * * * NXJ * * *
Grattis :thumbright:

:arrow: NXJ

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Postat: tor mar 14, 2013 5:13 pm
av Timsan
Grattis! :)

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Postat: tor mar 14, 2013 6:03 pm
av MrPete
Tack så mkt NXJ och Timsan :)

Skulle ju göra ett ärende å familjens vägnar.. så jag råkade ta en omväg förbi bussgods och garaget, haha.. Hämtade upp en pensel och lite skruv som vi skulle ha hemma.. men kunde ju inte låta bli att hämta ut ett litet paket som kommit till bussgods.

Förlängningar till svärden som Tommy Grandell tillverkat åt mig. När man sänker 2 hack eller mer bak så får man toe-in. Det vill man inte ha så man förlänger svärden bakåt och kan justera in rätt hjulvinklar. Detta gäller ju de äldre bubblorna som har sving-bakaxel och inte IRS.
Bild

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Postat: sön mar 17, 2013 7:59 pm
av MrPete
Tog en eftermiddagstur idag :)

Bild

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Postat: sön mar 17, 2013 9:29 pm
av blackadder
Riktigt gott stuk på den!
Bra jobbat!

Re: Bubble trouble, volkswagen typ 1 mot bugrun #30

Postat: sön mar 17, 2013 10:39 pm
av MrPete
Tackar! Stuket har den iofs fått mkt av föregående ägare. Men det var/är en del saker som jag varit/är tvungen att ändra pga föregående ägares "bravader".

Gött är det att kunna åka ut en sväng när man känner för det iaf. Iom tillökning i familjen samt husköp så får man dra ner lite på arbetstempot. Motorn ska dock göras klar till sommaren :)