Sida 7 av 42

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: tis dec 01, 2015 3:52 pm
av Mattias J
Jadå jag har det nedskrivet någonstans :)
Vet att folk med VEMS och Megasquirt har haft en del bekymmer med dom. Helt underbar spole förövrigt. Har för mig att Marco testade både med motstånd och dioder när han hade bilen hos sig.
Det vart ingen skillnad på att köra 12v vs 16v heller.

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: tis dec 01, 2015 4:12 pm
av Jens Gustavsson
ok om man vänder på frågan vilka sprut fungerar de med och varför?

jag är lite tveksam till dessa spolar har hört både att de är väldigt kraftiga men samtidigt många som haft stora problem att få dem att fungera?? en spole som bara fungerar ibland och på vissa system utan att man som köpare kan förstå själv är ingen bra spole :lol:

kanske max ecu kan flika in lite hur de fungerar?

mvh jensa

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: tis dec 01, 2015 4:15 pm
av Kadett4wd
De funkar bra med MaxEcu.

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: tis dec 01, 2015 6:42 pm
av Fredde Holmgren
Det är väldigt många som kör dom spolarna Jens, Jag är mer skeptisk till Autronic.. ;)

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: tis dec 01, 2015 8:06 pm
av Mattias J
Jens Gustavsson skrev:ok om man vänder på frågan vilka sprut fungerar de med och varför?

jag är lite tveksam till dessa spolar har hört både att de är väldigt kraftiga men samtidigt många som haft stora problem att få dem att fungera?? en spole som bara fungerar ibland och på vissa system utan att man som köpare kan förstå själv är ingen bra spole :lol:

kanske max ecu kan flika in lite hur de fungerar?

mvh jensa

Det är ju som att säga att vissa kamaxlar är dåliga för att dom inte fungerade med resten av setupen.
Kör man VEMS, Megasquirt eller Autronic kanske man borde välja en annan spole.

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: tis dec 01, 2015 8:27 pm
av DreRacing@
eller ta reda på varför det inte fungerar.
jäg är säker på att som hadde lirat fint med "mitt" megasquirt.

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: tis dec 01, 2015 9:11 pm
av Mattias J
Svaret är ju lätt. Drar för mycket ström samt går backström.

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: ons dec 02, 2015 2:20 pm
av Christer
Hör med Stenström eller Jocke Mellberg, dom körde mototron med autronic

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: ons dec 02, 2015 2:52 pm
av Jens Gustavsson
DreRacing@ skrev:eller ta reda på varför det inte fungerar.
.
ja precis! detta är ju ett el problem och el är väldigt vetenskapligt och ska gå att få bra svar på varför det inte fungerar ibland på vissa system.
jag är själv inte el expert men förstår grunderna och kanske förstår problemet om någon har data på det hela.

vore intresant att interjuva de som fått det fungera.

i vems värden så vet jag att man måste plocka bort drivstegen (eller beställa rätt från början) för att få rätt signal.

mvh jens

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: ons dec 02, 2015 2:57 pm
av Jens Gustavsson
här hitta jag lite vetenskapliga data http://www.diyautotune.com/catalog/ign1 ... p-394.html

de heter väll IGN-1A igentligen eller mercury racing spolar?


Looking for a high powered ignition system? These coils are designed to put out 103 mJ per spark, with a longer spark duration (2.9 ms) than what you'd see with a capacitive discharge. They are the same coils used in the Huber Mustang, which makes over 250 hp per cylinder, as well as on our own Miata project car. A 19 amp IGBT ignitor is built in. They can be driven with a 5 volt logic level output - an MS3X or MS3-Pro will run them directly (set spark output to going high), and we recommend a 270 to 330 ohm pullup if you're building a MegaSquirt 1 or 2 to drive them, and they can fully charge with as low as 2.5 ms of dwell. Normally, you'd use them for a distributorless ignition as a coil per plug application. They can be fired sequentially or every crank revolution (wasted spark coil per plug). If used as a single coil with a distributor you may need to run a bit less dwell to prevent heat buildup from being an issue. Maximum recommended duty cycle is 40%.

The connector is not included, they can be ordered separately here.

Here is the connector pinout:

A - Ignition signal from ECU

B - Logic ground, connect to ECU ground

C - Spark wire ground, connect to cylinder head

D - Power ground, connect to battery negative

E - 12 volt power

The coil dwell starts when a 5 volt signal is applied to pin A, and the coil fires when the voltage drops to zero. The signal is similar to an LSx coil, although it does need a bit more current to trigger than the LSx coils.

Coil specs:

Minimum voltage output (no load, at recommended dwell): 40,000 volts

Output energy: 103 mJ

Spark duration: 2.9 ms

Primary resistance: 0.5 ohms (not directly measurable)

Primary inductance: 4.8 mH (not directly measurable)

Secondary resistance: 8,500 ohms

Secondary inductance: 22.5 H

Turns ratio: 71.1

Maximum current: 19 amps

Maximum battery voltage: 17 volts

Nominal dwell: 3.0 ms

These are very solid, robust coils that will do well for you if dwell is set up correctly. However, they can be killed by excessive dwell or duty cycle. As they are race coils, the manufacturer does not provide a warranty.

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: ons dec 02, 2015 4:45 pm
av Jens Gustavsson
kunde ni kolla i ett oscilloskop hur styr signalen såg ut?

förlåt vart ett sido spår i denna tråd men ett intressant ämne :thumbright:

mvh jens

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: ons dec 02, 2015 10:31 pm
av TurboRickard
Sista gången jag och Marco felsökte så pratade vi både med Robban på MRM och Jocke Mellberg om varför det inte ville fungera och dom hade aldrig tidigare haft detta problem.
Vi fick några tips som vi kunde prova men inget av dessa hjälpte.
Så vi kopplade på oscilloskopet för att se vad som hände och det visade sig att spolen tog mer än 1Ah för att aktivera dwell och det gillade inte Autronic som bröt signalen på utgången för att den blev överbelastad.
Vi provade både på 12 och 16 volt, drog även fram kraftigare jord och plus men problemet kvarstod.
Bytade sedan till vag spolar och då gick den som en dröm och vi ville inget annat än ut och köra innan säsongen var över.

mvh Rickard

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: tor dec 03, 2015 12:02 pm
av Pacman
1 Ampere låter ju inte direkt som Logic Level :?
Är kanske IGBTn som är för grov för äkta LogicLevel. Man får nog ha starka FET-drivsteg eller tändmoduler mellan.

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: tor dec 03, 2015 8:08 pm
av Jens Gustavsson
ja det låter mycket!? kan nog inte skylla på att autronics fel då eller vad tål/stömbegränsar sånna steg?

mvh jens

Re: Volvo B23 8v 901hk 950nm 3,3bar

Postat: lör dec 05, 2015 3:41 am
av Karl Buchka
Finns nog fasen inte en enda tändutgång specad till "logic level" som klarar att kräma ur sig 1A.

Skulle göra precis som pacman föreslår. Sätt ett drivsteg mellan boxen och spolen. En sk. gatedriver hade nog varit bäst.