Sida 7 av 38
Re: Super Amazonen
Postat: sön sep 22, 2013 10:28 pm
av Husse1
Tänkte på en sak ang. din framvagn.
Varför inte skrota fjäderbenen och köra med en övre A-arm och coilover istället.
Du får ju en bättre framvagn med mindre tjorv.
Ser ju ut att vara en spindelled upptill också, så det borde vara ganska enkelt i jämförelse mot det som är nu att lösa.
Men i vilket fall så är det ett imponerande bygge/projekt.
Re: Super Amazonen
Postat: mån sep 23, 2013 11:13 am
av Grusbusen
Husse, är inte riktigt med på hur du menar. Det sitter redan övre A-armar på Skyline framvagnen.
Menar du att bygga ny övre länkarm och bygga in fjädern/dämparen mellan länkarmarna?
Re: Super Amazonen
Postat: ons sep 25, 2013 11:00 am
av Husse1
Kanske jag som såg som en kratta, men jag tyckte det såg ut som nån variant på DKW's länkarmssystem.
Alltså ett vanligt nav men istället för en A-arm rakt in från övre spindelled så såg det ut som nåt som paralellt med fjäderbenet, ska upp i en innerskärm.
Du har ingen bild rakfram från en sidas hjulställ?
Re: Super Amazonen
Postat: sön sep 29, 2013 8:42 pm
av Grusbusen
Här kommer lite fler bilder Husse.
Låda hemkommen efter omsvetsning, snyggt jobb Björn!
Har jobbat vidare med framvagnen och infästningen av dämpare osv. Mycket kapa och svetsa.
Buren tillbakaflyttad en sista gång för helsvetsning av de främre rören.
Ett rör till ditstoppat som ansluter mot stötdämparfästet.
Såhär blev det framåt. Känns riktigt gott att det nu går att ställa ner bilen på egna hjul
På en R32 GTR står normalt dämparna helt lodrätt, har fått luta in de en aning för att de
skall få plats under huven. Ska till nån förstärkningsplåt senare. Hoppas även kunna förbinda
De främre rören med torpeden. Men det får bli senare när motor osv. är på plats.
Henrik, VDn och den samlade personalstyrkan på Heggencomposite filurar och måttar på
glasfiberbreddare för senare anpassning till verkligheten.
RHD startmotorn från från England på plats på andra sidan motorn.

Re: Super Amazonen
Postat: mån sep 30, 2013 8:11 pm
av Woohoo
Makalöst fränt bygge, roligaste projektet på hela forumet om du frågar mig!
Keep up the good work.
Re: Super Amazonen
Postat: tis okt 01, 2013 8:42 pm
av Grusbusen
Tack Erik!
Har småpysslat lite med lådan och kopplingen.
Världens tyngsta centrerigsdorn?
Passade även på att väga aset till växellåda. 97,5kg!

exkl. kopplingscylinder, arm och urtrampningslager
Vägde även M60n med diff, startmotor och generator. 225kg, Tom på olja. Alltså totalt ca 340kg med lite olja och koppling
Hela härligheten. Diffen är forfarande provisoriskt dithängd. Främre kardanen får kortas ca 65mm.
Hade flyt med kopplingen som verkar funka org. arm och urtrampningslager.
Har fått korta röret urtrampningslagret glider på något. Fick även vinkelslipssvarva lite på stödtappen
som går i pilotlagret då den var lite lång.
Gustav fick agera svarvmotor med spärrskaft, i med 1ans växel och det blev bra snurr på axeln.

Re: Super Amazonen
Postat: ons okt 02, 2013 11:26 am
av Daniel-635
Så det var så ni svarvade
Skriv gärna hur långt paketet blev också

Re: Super Amazonen
Postat: ons okt 02, 2013 12:03 pm
av S_Osterdahl
Kommer bli hur coolt som helst med den drivlinan i Amazonen!
Re: Super Amazonen
Postat: tor okt 03, 2013 4:01 pm
av Micke K
Man ska inte underskatta vinkelslipen den går att använda till det mesta även kirugiska ingrepp.
Såg att det var lågfriktions kugghjul i lådan du centrerade lamellerna med eller var dom lättade.
Re: Super Amazonen
Postat: tor okt 03, 2013 8:47 pm
av Grusbusen
Jo utan vinkelslip blir det inte mycket gjort
Är trean som fått sig en snyting. Men att hoppa över växlar verkar
vara modernt

Re: Super Amazonen
Postat: lör okt 05, 2013 8:07 pm
av Grusbusen
Pysslat vidare med diffupphängningen. Inte helt självklart hur man skall lösa detta.
Hade först tänk hängt upp den i kuddar separat under motorn men då jag insåg att detta inte skulle få plats.
Nu blir det att montera den stumt i motor/växellåda så tight som möjligt mot blocket.
Vänstersidan. Rören är insvetsade i en 8mm plåt skruvad i de tre M8 bultarna som håller den inre drivaxeln på plats.
Höger. Hoppas att detta skall hindra diffen från att göra frivolter. Blir spännande på första hård starten

Vad tror ni?
Fick kapa ur ett hål i kåpan för att få frigång för främre kardan. Skall svetsas igen och förhoppningsvis
skall även kopplingscylindern rymmas i de trakterna.

Re: Super Amazonen
Postat: sön okt 13, 2013 7:19 pm
av Grusbusen
Hej på er,
Här kommer en uppdatering på vad som hänt på senaste tid.
Motorfästen klara. Höger.
Och vänster.
Växellådsbalk.
Främre kardan kortad och tillfälligt på plats.
Nere på egna hjul

Känns bra.
Stol, pedalställ och ratt punktat på tänkt placering.
Övre fästen till rattstången.
Fick länga rattstången enbit!
Nästa blir att bygga torpedvägg.
Re: Super Amazonen
Postat: sön okt 13, 2013 7:58 pm
av T Landholm
Denna kärra blir så brutalt läcker, älskar allt rå-smide och svets dessutom

Re: Super Amazonen
Postat: sön okt 13, 2013 8:17 pm
av Gregerr
Så jävla hård så jag vet inte vad jag ska skriva....
Tacksam att du delar med dig

Re: Super Amazonen
Postat: sön okt 13, 2013 9:40 pm
av Grusbusen
kul att ni gillar bygget!
Utan svets och smide blir det inga fräna bilar
