Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Niklas Sandström »

Jag var och tjuvkikade på ditt block häromdagen :)

Bild
/ Niklas Sandström
nkro
För mycket laddtryck

Inlägg av nkro »

Ja bara insuget kostar 45 K förstår jag att pengarna går åt. Är det inget team som använder ngt annat insug idag ?
Niklas
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Dom flesta använder Tibuc. Mountune såg jag hade tagit fram ett eget till Ford motorerna.
/ Niklas Sandström
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!
Det kan vara ett alternativ. Speciellt då det medföljde en dash. Vet dock inte om det är den dashen som man ska ha, eller om den är plottrig så man inte ser något på den. Det är ju också en fördel om det går att lyfta momsen...

Ascona 400!
Det där var värdefull information! Det tackar jag för. Är det Pelle som gör grenrören åt Trollspeed också?

Niklas!
Det där såg ju bra ut. Synd bara att blocket är så oxiderat på utsidan. Hittade du inte min topp där i gömmorna också?
Det kanske finns någon kinesisk kopia på Tibuc för halva priset? ;)
Där du har seglat, där har jag rott!
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Tittade mest efter mina grejer men snubblade över det bredvid mitt block.

Om man kör av det med hetvattentvätt med lite citronsyra brukar dom bli riktigt fina.
/ Niklas Sandström
nkro
För mycket laddtryck

Inlägg av nkro »

Omse innan tibuc.

Jenvey med lokalt producerat plenum. Det har varit lite olika design på det hela.
Jag antar att Jenvey har runda hål istället för ovala.

Om mountune har ett eget bör det vara det OMSE använder eller ska använda.

http://www.motoiq.com/MagazineArticles/ ... iller.aspx
Niklas
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Såhär ser Mountune´s insug ut som dom använder på OMSE bilarna. I Race Engine Technology 11/2012 finns det en genomgående artikel på Duratec maskinen.
Bild

Pipo Moteurs verkar dom heta som ska göra Petters motor, Gör WRC motorerna åt M-Sport bla.
http://www.pipo-moteurs.com/
/ Niklas Sandström
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Niklas Sandström!
Vet inte om Stefan har tillgång till en sån tvätt. Har du det och kan du hjälpa mig med att få bort oxiden i så fall?
Det kan väl inte vara någon raketforskning att fräsa fram ett insug mellan topp och spjällhus, samma gäller ju plenumet?
Det borde ju finnas någon med tillgång till styrd maskin som kan spotta fram några såna där delar. Sedan är ju frågan om det blir billigare?
Hur gör man med responsen en sån där gång?
Jag läste tidigare idag om Pipo. Han är ju från det där landet där dom äter sniglar och grodlår. :hihi:

Niklas!
Intressant läsning om Fordarna. Mycket snyggt detaljarbete, men det mesta brukar ju se bra ut bara det blir målat.
Jag har köpt hjulupphängningarna av Gunnarsson, för dom fungerar ju. Det där med att uppfinna hjulet igen kan andra hålla på med. Jenvey är ett alternativ att fundera på. Frågan är bara om det blir billigare än Tibuc?
Jouni
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Jouni »

Jenvey har fina plenum som vi säljer i Sverige. Använt sådant på våran egen tävlings bil.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Jouni!
Jag var nyss ute på Er fina hemsida och kollade. Såg både spjäll och plenum där, men bara insug till 5:an. Det kanske går att fimpa en cylinder, om man nu inte hittar någon som kan fräsa fram lösa insug. Har klart för mig att man drar en slang från varje insugningsrör och skapar en vacuumstation. Det jag inte är klar på ännu är hur man gör med antilag?
Jouni
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Jouni »

Man Kan montera en solonoid som öppnar spjället samtidigt som man aktiverar antilag. Mögligen Kan man även använda en tomgångsmotor. Det bör gå att kapa bort en cylinder på röret .
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fins det nån bra anledning till varför man ska ha separata spjäll på en sån motor då det är så snälla kamaxlar? eller ska det bara va så? :wink:

mvh jens
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Det är nog för responsens skull. Det är väldigt viktigt att motorn svarar direkt annars tappar man fort mark.

Det är därför det inte är fler som provat med turbo i 2wd.
/ Niklas Sandström
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vill inte va tvärt i mot eller dryg :) men rent tekniskt varför skulle responsen bli sämre med enkel spjäll? jag ser mest nackdelar med separata spjäll. typ svårare att mappa på tryck/spjäll och svårare att synka och sämre hastighet och flöde i runners mm. med snäll kam så blir det inga eller väldigt lite avgaser i plenium så det blir nog inga problem med det vad jag kan se?

jag blir mer och mer sugen att prova att bygga en 38mm restriktor RC motor. det kan bli en bra motor tror jag som är billigare än andra motorer och lättare och billigare att repa och skruva med så vanligt folk har råd att va med och gasa :thumbright: synd bara att utvecklings tiden/pengen är stor och svårt att ta helt själv men fick man nån som ville va med så blev det billigare och genomförbart. responsen är nått man måste jobba med tror ändå det är möjligt att få till så den blir körbar och med ett hyggligt register trots restriktorn. ska lus läsa reglementet nån dag framöver och ringa och snacka med teknisk ansvariga i den klassen.

mvh jens
Adler
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Adler »

Utan att veta någonting om Rallycross måste jag kommentera vilket extremt bygge detta är, inte läst denna tråd förut. Väldigt imponerande. :)

Kan även passa på och fråga om du vet vilken/vilka vitmotor-4a som har smidd vevaxel original?

Mvh,
Adler
Skriv svar