Volvo 242 v8
Re: Volvo 242 Csb v8
1030 har 7" kronhjul och 1031 och 1041 har 7,5" kronhjul. (Om jag nu minns rätt, men det är i alla fall en halv tums skillnad på dessa, då alltså 1031 och 1041 har det större kronhjulet.) Man ser om det är en 1030 eller 1031/1041 på att de senare har en "bula" på huset, mitt över kronhjulet, för att rymma det större kronhjulet.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Okey, jo jag vet att det skiljer nå sånt i diameter, men verkar vara samma diff till 1030,1031 och 1041. Då vet jag inte hur det kommer sig..? om det är dubbla bultmönster eller liknande, men det lär ju visa sig om det passar.Husse1 skrev:1030 har 7" kronhjul och 1031 och 1041 har 7,5" kronhjul. (Om jag nu minns rätt, men det är i alla fall en halv tums skillnad på dessa, då alltså 1031 och 1041 har det större kronhjulet.) Man ser om det är en 1030 eller 1031/1041 på att de senare har en "bula" på huset, mitt över kronhjulet, för att rymma det större kronhjulet.
Tog idag in den andra donator bilen, en 242 årsmodell -83. Fick tanken i höstas att det hade ju varit perfekt att hitta en till 242a fast av nyare årsmodel, men hur lätt är det till rätt kurs? Då jag har slängt mycket av inredningen från -75an då den inte var mycket att hurra över + att jag hade försökt hitta en nyare intrumentbräda (sprickfri) och hur jävla lätt är det till en 240? döm av min förvånig, när jag kollade blocket och det precis hade kommit ut en 3mil hemifrån... slängde mig på telefon och efter 40min, så var jag och kolla på den... 2200:- senare hade jag en 83as 242a besiktad några månader till, med fin inredning och en SPRICKFRI bräda! ibland ska man ha lite tur... 

Idag fick den donera bakaxeln som passande nog oxå var en 1031

Monterat bort bromsar, slangar och wirar

Lös och ska få sig en tvätt

Nån timme senare efter hetvatten tvätt och några varv avfettning, börjar det likna nå, blir nog att blästra den oxå. innan lackering och ihopmontering

1031ans "bula"

Och märkning

Idag fick den donera bakaxeln som passande nog oxå var en 1031

Monterat bort bromsar, slangar och wirar

Lös och ska få sig en tvätt

Nån timme senare efter hetvatten tvätt och några varv avfettning, börjar det likna nå, blir nog att blästra den oxå. innan lackering och ihopmontering

1031ans "bula"

Och märkning

Fick dom beställda grejerna nu i Fredags, 6-dagars leveranstid får väl anses som helt ok!
Torsen-diff, Autometer mätare och en spak så man har nå att rycka i

Var ju så klart tvungen att blåsa och kolla, så att diffen skulle passa och det verkar stämma. Samma bultdelning och centumhål på både 1030 och 1031 kronhjulen.
Här med en 3,73utv. till 1031

Skillnaden på kronhjulen, stora 3,73utv. till 1031 och lilla 4,10utv. till 1030

Torsen-diff, Autometer mätare och en spak så man har nå att rycka i

Var ju så klart tvungen att blåsa och kolla, så att diffen skulle passa och det verkar stämma. Samma bultdelning och centumhål på både 1030 och 1031 kronhjulen.
Här med en 3,73utv. till 1031

Skillnaden på kronhjulen, stora 3,73utv. till 1031 och lilla 4,10utv. till 1030

Plockade ur original klumpen med 3.15, förra veckan och blästrade och grundade den. Ska lämna bort den för att få monterat Torsen-diffen och schimsat in den nya utväxlingen.

Sen har jag även gjort färdigt i kofferten för fuelcellen.

Har även monterat växelspaken en B&M Quicksilver. Funderade på att bygga om tunneln med nån typ av låda som täkte upp under, men gjorde en utbytbar konstruktion istället, om man ska byta spak nångång. Sen kommer ju stolar och grejer runtom, så man kommer inte tänka så mycket på att den är i "luften".

Och till dom som tänker att den kommer i konflikt med mittkonsollen, så kommer jag inte att köra med original varken konsoll eller värmepaket
Sen en bild underifrån skuffen!

Det var allt för nu... går det som det är tänkt, kan det bli lackering under, invändigt, koffert och motorrum till veckan

Sen har jag även gjort färdigt i kofferten för fuelcellen.

Har även monterat växelspaken en B&M Quicksilver. Funderade på att bygga om tunneln med nån typ av låda som täkte upp under, men gjorde en utbytbar konstruktion istället, om man ska byta spak nångång. Sen kommer ju stolar och grejer runtom, så man kommer inte tänka så mycket på att den är i "luften".

Och till dom som tänker att den kommer i konflikt med mittkonsollen, så kommer jag inte att köra med original varken konsoll eller värmepaket

Sen en bild underifrån skuffen!

Det var allt för nu... går det som det är tänkt, kan det bli lackering under, invändigt, koffert och motorrum till veckan

Satan vad bra det blir! Som en fabriksbyggd 242 med V8a! 

Instämmer total med ovanstående!
V8 i en av dessa är ju som om de var tänkt så.....och de var de ju nästan på prototypstadiet.
Hejja hejja!
V8 i en av dessa är ju som om de var tänkt så.....och de var de ju nästan på prototypstadiet.
Hejja hejja!
VW & Volvo.
Adler skrev:Satan vad bra det blir! Som en fabriksbyggd 242 med V8a!
Tack! Roligt att höra!Lillen skrev:Instämmer total med ovanstående!
Hejja hejja!

Hann inte med lackering den här veckan och han som ska blästra den hade inte tid heller. Men färgen är ordnad, den svartaste svart som finns!
kommer att bli en lastbils kvalité under, invändigt, koffert och motorrum och sen blir det lägga en 2-skikts på utsidan dvs. med klarlack. Har dock fått iväg bakaxeln på ihopmontering och lämnat lite stag på svetsning. Sen har jag även rengjort den under ordentligt. Inte det roligaste som finns att göra, men nu snart blir det ju roligare! 

Åhh , man blir avis.
KUL med så grundlig renovering.
Ser mycket bra ut!
Ser mycket bra ut!
VW & Volvo.
Jaa, det är roligt!Lillen skrev:Åhh , man blir avis.
Ser mycket bra ut!
Skönt att göra det från grunden själv, istället för att renovera nått gammalt.
Sen att det spårar och blir värre än man hade tänkt sig hör nog till

Ingen färg än... men har istället gjort lite småsaker.
Byggde om till nyare dörrlås och skaffat nyare gångjärn så man slipper staget till dörrstopp (efter tips av en annan forum medlem).

Gjorde om dom bakre bärarmarna som jag ska använda oxå. så att bakaxeln går att flytta fram ca. 25 mm.
Genom att flytta fram förstärkningen på ovansidan, borra nya hål och göra lite mer förstärkningar.

Svetsade även lite förstärkningar i motorrummet.

Gjorde fästen för kablaget till lysena, så att dom går att dra i hjulhusen sen.

Har även hunnit måla och montera ihop bakaxeln, ganska roligt att börja skruva i det som är rent och fint.

Byggde om till nyare dörrlås och skaffat nyare gångjärn så man slipper staget till dörrstopp (efter tips av en annan forum medlem).

Gjorde om dom bakre bärarmarna som jag ska använda oxå. så att bakaxeln går att flytta fram ca. 25 mm.
Genom att flytta fram förstärkningen på ovansidan, borra nya hål och göra lite mer förstärkningar.

Svetsade även lite förstärkningar i motorrummet.

Gjorde fästen för kablaget till lysena, så att dom går att dra i hjulhusen sen.

Har även hunnit måla och montera ihop bakaxeln, ganska roligt att börja skruva i det som är rent och fint.