Sida 7 av 7

Re: Volvo 142......långbänksprojekt!

Postat: tor jul 24, 2014 11:07 pm
av Lillen
Ja man blev nästan lite chockad när paketet öppnades.

Det är 5x112 Mercedes.

Re: Volvo 142......långbänksprojekt!

Postat: tis aug 12, 2014 11:41 pm
av Lillen
Kvällen göra i garaget var att testa nav.
Mercedes eller Volvo hjulnav.

Gamla W114 naven ha skivan bultad bakom navet.
Och Volvo 142 har skivan framför navet med pinbult genom.

Efter lite mätande så verkar Volvonavet passat bäst.
Där kan jag montera skivan på samma plats som Volvoskivan satt.
Stämmer nästan för bra med navhålet åxå. :up:

Bara att få en ny bultcirkel borrad och sedan göra en testmontering :up:

Re: Volvo 142......långbänksprojekt!

Postat: ons aug 13, 2014 6:27 pm
av Lillen
Men idag var en bra dag annars......

Bild

Bild

Re: Volvo 142......långbänksprojekt!

Postat: tis aug 26, 2014 2:54 am
av Lillen
Har nu byggt en variant på infästning av coilover/dämpare.
Slutgiltig färdhöjd får visa sig med motor i bil och framvagn monterad.
Lär ta ett tag innan jag är där tyvärr , men i teorin ser det ljust ut.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Volvo 142......långbänksprojekt!

Postat: fre nov 07, 2014 7:55 pm
av hismajestics
silversurfaren skrev:
Lillen skrev:Har lite funderingar.
Ska testa både Volvos nav och Mercedesnaven.
Att tänka på,samma lager men mercedes har längre tapp, så man måste förlänga yttre lagerläget innåt (konstig beskrivning men du förstår säkert)

Gjorde liknande på V8 PVn,men har mer PV ideér så följer din tråd
Betyder detta att man får en fungerande hjulupphängning med Volvo nav på Mercedes Compakt spindel? I så fall, hur går detta till: "förlänga yttre lagerläget inåt"?


Edit: på bilden ovan, sitter det en Mb spindel med Volvo nav...?


mvh :)

Re: Volvo 142......långbänksprojekt!

Postat: fre nov 07, 2014 9:01 pm
av Lillen
Just nu är det kompakt stiltje.
Har inte vetenskapligt mätat och bekräftat något av ovanstående.

Men ja på bilden är det volvonav på mercedesspindel.
Problemet för min del är att jag vill ha dubbla bultcirklar i navet.
Och det blir svårt "the merc way" pga den bultade skivan och navet.
Så just innan byggpausen var det tanke på att fixa volvonaven på det viset.

Äsch , måste ta en garagekväll snart så man kommer på fötter.
Men det är kroppen som har protesterat ett tag.

Re: Volvo 142......långbänksprojekt!

Postat: sön jun 14, 2015 12:13 am
av Lillen
Smyyg....

Bild

Inte mycket Volvo ännu.
Men smyger med lite motorbild.

Sedan står den en hög med bildelar där denna skulle passa.

Re: Volvo 142......långbänksprojekt!

Postat: sön jun 14, 2015 6:23 pm
av coupe76
Hur ska du göra med tråget och oljepumpen? Jag skrinlade planerna på vr6 pga den dumma placeringen av oljepickupen.



Ett tips är att skaffa motoridnr från en vr6 från en buss då de är på 140hk och lättare att regga in med turbo. (enda skillnaden var enligt internet insugets design)

Re: Volvo 142......långbänksprojekt!

Postat: ons jun 17, 2015 8:23 pm
av Lillen
Ahh ja jo funderingarna finns.

Men varför ge upp pga en oljepickup?
Jag ska ju inte åka rattlåsracing så det går nog fint.
Är ju ganska beprövat att rakställa VR6.
Men några bafflar blir det nog.

Sedan är det nog inget problem med effekten.
Kommer inte vara något problem då båda bilarna kommer väga nog.
Att fejka effekten är ju som att lura sig själv.
Vet inte ännu var jag hamnar?