PFR skrev:Erland
vad var de för skillnad på grader på merca kammarna. Funderar om effekt ökningen uteblir pga att nära max lyftet om nocken är för kort/spetsig gör att de går för fort över de området och medför att de bildas nå form av bak puls/flödes störning av den reverserande ventilen för den kanalen designen/storleken.
Jag skulle behövt köra dom i en kamdoktor för att kolla det.
Jag ska leta igenom alla mina gamla email för att se om jag kan hitta vilka kammar som funkade bäst.
Den har hela tiden velat ha mera förställning på insug och det går bara till en gräns och sen kommer insug och avgas nära varandra.
För att prova om det var mer lyft vid max kolvhastighet den ville ha ökade jag lyftet men behöll durationen.
Tydligen blev arean för stor för kanalarean i toppen som bara är 30mm per ventil och effekten gick ner.
Det är vanliga 2,5-16 ämnen jag portar på och dom går inte att göra större om det ska hålla.
Jag tror inte mycket på den teorin att ventilen måste stå öppen på max lyft ett visst antal grader.
Tänk själv på 8500 varv öppnar och stänger ventilerna 4250 ggr per minut, 70,8 ggr per sekund.
Var öppning och stängning tar om det är 360 grader totalt 0,014 sekunder.
Det är 28mm på 0,014 sekunder, bara 2 meter/ sekund jämfört med ljudets hastighet på ca 340 m/sek.
Jag förstår inte hur ventilens rörelse ska kunna påverka flödet mer än att ge olika areor under lyftkurvan?
Däremot finns det ett förhållande mellan det lyft som ger max effekt och de areor som kanalerna och grenrören har.
Lyfter man så högt att hastigheten över mantelytan sjunker för mycket p.g.a. porten inte klarar att fylla tappar man effekt.
Samma på avgas, det finns många tester som visar att man kan lyfta avgas för högt och för snabbt ( för stor tid area )
och att man då tappar effekt.
Rätt enkla tester på motorer med vippor eftersom man kan prova olika utväxlingar och se när effekten vänder.
Chevrolet med 4 portsinsug vill t.ex. ha olika kamtider på de 4 långa jämfört med de 4 korta insugningskanalerna för max effekt och nu har Comp Cams såna kammar.
Tidigare har man varierat vipparmsutväxlingen istället.
Erland