Sida 7 av 11

244 turbo -75

Postat: lör feb 14, 2015 7:38 pm
av F-Son
Snyggt! Får väl se om man inte är nöjd med höjden när motor och all dess utrustning sitter i bilen, men jag tror det är ganska lagom.

Vet inte om jag skrev det tidigare men hade lite problem under bänkningen med halvlågt oljetryck, så jag beställde kulan + fjädern man kan ersätta kolven i oljepumpen med, igår skulle jag byta denna och märkte då vars problemet låg, en av o-ringarna i röret till oljepumpen hade gått av och pressats ut.

Bild

Bild

Någon som har koll om dessa går att köpa lösa?

Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm"På egna ben"

Postat: sön feb 15, 2015 12:41 pm
av Jens Gustavsson
ett vanligt problem ska försöka hitta bättre sånna ringar i hårdare gummi (den är i typ silekon gummi vist?)

mvh jens

Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm"På egna ben"

Postat: sön feb 15, 2015 10:10 pm
av F-Son
Precis Jens, känns som silikon gummi.
Hittade en likadan fast i vanligt gummi som passade perfekt. :thumbright:

Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm"På egna ben"

Postat: mån feb 16, 2015 12:32 pm
av Jens Gustavsson
ja de ska man va rädda om, satt nog i en original motor.

mvh jens

244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm"På egna ben"

Postat: fre feb 20, 2015 3:29 pm
av F-Son
Update!

Har beställt ny koppling från bakaxeldelar i form av nytt cnc fräst svänghjul, sachs 765 tryckplatta samt 6puck fjädrad sinter. Den gamla pallar inte riktigt effekten så den är till salu om någon är intresserad, gått 30 mil, PM för mer info.

Vi lyfte i motorn igårkväll, dock utan växellåda då kopplingen inte kommit än.
Bild

Sen har insuget kommit tillbaks från pulverlack, slitstarkt och bra å inte lika jävligt att hålla fint som polerad alu.

Bild

Grubblade lite över hur utformningen av spakstället och växelspak kommer bli, om någon har bild på hur ni gjort med ZF i 240 mottager jag gärna bilder och info. Värt att nämna är väl att jag läst guide till ZF i 240 tråden som finns.

Väl mött!

244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm"På egna ben"

Postat: mån feb 23, 2015 1:48 am
av F-Son
Ikväll gjorde vi fästen till växellådan, kapade av 2st Z järn och svetsade helt enkelt bara fast dessa i orginalbalken efter vi flyttat den till bakre infästningar.

Bild
Inpassning

Bild
Färdigt.

Bild


Ett sådant här spakställ + växelspak kommer användas, behöver bara kortas lite så ska det nog passa perfekt ! Kommer från en 3 serie e46. Bild

Såhär blev insuget i sin nya beklädnad med fuelrail & spjällhus på. Blev snyggt tycker jag!
Bild

Någon som tycker till eller är det ingen som läser?
Mottager både positiv och negativ feedback med öppna armar :hihi:




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm"På egna ben"

Postat: mån feb 23, 2015 2:16 am
av mickeidiket
Tycker det ser kanon bra ut :thumbright:

Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm"På egna ben"

Postat: mån feb 23, 2015 11:38 am
av Orangebullit
Jag är stum;) Ser mycket bra ut och älskar verkligen att du valt svart under huven istället för polerat. Tumme UPP!

Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm"På egna ben"

Postat: mån feb 23, 2015 12:18 pm
av Elias_
allt ser bra och genomtänkt ut :thumbright:

Men ang fjädrad sinter :thumbdown: fjädrarna brukar ganska snabbt bli ledsna och tillslut lossna sen har man bekymmer..

EDIT: ang spak ställ så bygg ett eget om du har tillgång till svarv, ledlager köper du på JULA för ca 65 kr sen återanvänder du vissa delar av original spak ställ men gör det justerbart både på höjden och längden. kan se om jag ta ett kort på mitt så får du en bild på hur man kan göra (tot kostnad inkl svarv jobb 250 kr).

Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm"På egna ben"

Postat: mån feb 23, 2015 4:28 pm
av F-Son
Vad kul att ni gillar det!!

Elias, du får gärna skicka en bild på ditt spakställ.

Hmm, aldrig hört talas om såna problem med fjädrad lamell. Har du varit med om det själv? Är 1 års garanti på grejerna iallafall.

Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm"På egna ben"

Postat: mån feb 23, 2015 6:59 pm
av Elias_
Har alltid åkt stum lamell själv men ett par stycken i bekantskapen har råkat ut för det.

Bilder på spakstället som ut lovat
Bild

Bild

Bild

Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm"På egna ben"

Postat: fre feb 27, 2015 12:32 am
av F-Son
Ser ju onekligen väldigt bra ut det där Elias, tack för bilderna.

Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm"På egna ben"

Postat: fre feb 27, 2015 7:15 am
av T Landholm
Ser kanonfint ut, insuget var jäkligt stiligt! Tycker dock växellådsfästet ser lite tunt ut, men det kanske är lite lurigt att tyda på bild :)

244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm"På egna ben"

Postat: lör feb 28, 2015 3:07 pm
av F-Son
Det är ganska tjockt gods i dem ditsvetsade järnen, även om det ser mesigt ut på bild. Vet att andra gjort på liknande sätt så det ska nog hålla alldeles utmärkt :)

Har en fråga det skulle vara väldigt bra om någon hade ett bra svar på:

Eftersom sachs 765 tryckplattan bygger relativt mycket utåt mot växellådan så tar denna i sprängkåpan.
Jag har slipat bort lite i sprängkåpan med vill inte ta bort mer så det blir för tunt gods.
Det blev bättre men inte tillräckligt.
Står på bakaxel.se i produktinformation om 765an att man på just volvo rödblock kan vara tvungen slipa ner tryckplattan litegrann.

Det jag undrar är hur mycket man vågar ta bort, och om man måste göra detta i en svarv, alternativt balansera den efter nedslipning. Det är i dem 3 utstickande "klackarna" det tar i. Se bild: Bild
Gör det något om man tar bort säg 2-3 mm i ytterkant här, mot niten?
Bild
Bild




Skickat från min iPhone med Tapatalk

244 turbo -75

Postat: sön mar 08, 2015 9:48 am
av F-Son
Svarvade av några mm. På dem 3 klackarna på tryckplattan och slipade ner lite till i sprängkåpan, nu går den fritt! Var in på volvo och skulle köpa nya bultar till tryckplattan, men orignalbultarna var bara i 8.8 kvalite och på tok för långa (?) Så for på laitis istället och köpte kortare 12,9 or.

Växelspaken sitter där den ska, har även varit på skroten och fixat en kardan från en 740 med m47, då denna passar på zf om man kör med m5 hardy.
Dock passade inte splinsen från bakre del av kardan till 740ins(?) Ska kika om det är grövre splines på nyare 240.

Såhär blev växelspaken, lägena känns tydliga och fina. Bild

Har även gjort bilen klar för besiktning, med allt vad det innebär.

Vred på nyckeln igårkväll, högt och fint oljetryck direkt nu med nya o-ringar till oljepump.
Så fort jag fått tag i rätt kardan blir det lite mappning och sen besiktning.

Bild

Sjukt smutsig efter en vinter i garaget, en tvätt och polering samt vaxning är den värd snart :)