Peter Högdahls 2002turbo (Nya bilder)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

ok, diameter då? för jag antar att ni inte byter säten för nöjes skull...

Hämtade just min nya kamaxel på bussgods....328/328....rupp rupp=)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

den är 46x38mm och det är formen på insugnings ventilen som jag tror kommer att göra största skilnaden men det kvarstår att se.

alla tidigare portningar/flödningar har varit med std ventilsäten i topp och ventil tror jag.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Jens Gustavsson skrev:den är 46x38mm och det är formen på insugnings ventilen som jag tror kommer att göra största skilnaden men det kvarstår att se.

alla tidigare portningar/flödningar har varit med std ventilsäten i topp och ventil tror jag.
ok.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Lite filmer från förra sommaren då Peter körde Haltech F3.
Turbon är Holset HX50 63 in/72 ut med 16 cm^2 avgashus.

Lite slingrig körning:
http://media.savarturbo.se/peter/halkigt.mpg

Hemmabyggd shift-cut (klippte triggernsignalen till F3an)
http://media.savarturbo.se/peter/med_shift-cut.mpg

Vanlig grym repa. (launch control modell "älgjägare")
http://media.savarturbo.se/peter/utan-shift-cut.mpg
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

faan vad gött med lite 02 snyt så här års. :thumbright:
Användarvisningsbild
jorgen
För mycket laddtryck
Inlägg: 475
Blev medlem: sön feb 11, 2007 6:16 pm
Ort: Storfors,värmland

Inlägg av jorgen »

vad är det för breddare du kör med bak?
///Jörgen
070-400 00 80
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Najs!!! :thumbright:

Värkar betta bra också :)
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Peter Högdahl
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 26
Blev medlem: lör mar 25, 2006 8:18 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Peter Högdahl »

jorgen skrev:vad är det för breddare du kör med bak?
Bild

Det är turbo-breddare som jag har kapat isär och breddat ut ca 10cm
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Verkar betta på bra i chassit som sagt, bra "gung" .. hur mycket tryck får du upp på launchen i starten?
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

man brukar ställa in hur mkt tryck man vill ha, fullt är oftast inga problem när man kör med koppling.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

heh jo jag vet men frågan är har f3:an launch ens? känns som de var nått hemmabygga via msdn och den backar juh inte tändningen? varav mindre tryck
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det var vanliga ignition-cut på MSD:n han använde med F3an. Blir mycket smällar i avgassystemet då, vippknäckar-grejer. Blir mer tryck på ett snällare sätt nu med VEMS launch-control.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
egnesund
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: ons dec 06, 2006 8:07 pm

Inlägg av egnesund »

tja! så klockren bil!!

tänkte bara fråga vart tar ni oljan till turbon någonstans då de flesta jag sett inte tar den från toppen vid oljetryckskontakten?
Peter Högdahl
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 26
Blev medlem: lör mar 25, 2006 8:18 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Peter Högdahl »

när jag launcha brukar jag få ca 1.2 bar i starten. då kör jag med msd 7a

och sänker bränsle mappen med ca 10% problemet med detta är att

motorn måste vara varm annars blir det bara några hekto i laddtryck
Användarvisningsbild
jorgen
För mycket laddtryck
Inlägg: 475
Blev medlem: sön feb 11, 2007 6:16 pm
Ort: Storfors,värmland

Inlägg av jorgen »

jaha det var ju typiskt för jag är helt värdelös på att plasta :(
///Jörgen
070-400 00 80
Skriv svar