Sida 7 av 19

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: sön mar 27, 2016 7:31 pm
av Peter I
Yes, fick en kadett -75a för några år sen å tanken var redan då en saab b204 spis då jag åkt 9000 sen många år å känner till dom en del.
Setupen hittills lyder:
B204 kort motor
Bmw 260 låda från 325 E30
Bakaxel 1031.

Vi har ju lite tur båda 2, att vi har årsmodel -75 eller tidigare. Verkar nästan vara omöjligt å regga med turbo efter -76 :wink: . Samt att vi inte behöver nån avgasrening och kan regga med viss modifierad motor :)

Peter.

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: sön mar 27, 2016 9:21 pm
av David Herbertsson
Det låter som ett bra recept :thumbright:
Du får ta att lägga upp en tråd så vi kan följa ditt bygge!
Jag ska ta och lägga upp några mer bilder i veckan, håller på med rostlagning nu och det tar ju mycket tid men är inte så spännande att se på..

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: mån mar 28, 2016 8:00 am
av Dennis M
Vi har ju lite tur båda 2, att vi har årsmodel -75 eller tidigare. Verkar nästan vara omöjligt å regga med turbo efter -76  . Samt att vi inte behöver nån avgasrening och kan regga med viss modifierad motor
Det är rätt som du säger att man måste ha avgasrening och inte får modifiera motorn (mer än för att den ska få plats) men det är inga problem att byta till en turbomotor på nyare bilar om man som du stoppar i en motor med turbo från början.

Mvh

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: mån mar 28, 2016 4:42 pm
av David Herbertsson
Påskledigheten har gått åt till svetsning. Fortsatte med att svetsa vidare i kardantunneln och växellådsfästena, är lite kvar innan det kan anses som helt klart.

Bild
Skruvade av skärmen och möttes av det här, trodde faktiskt att det skulle vara värre.

Bild
Var bara till att kapa bort allt och passa in ekonomiplåten så att den låg kant i kant. Alla som har lagat rost vet att det tar en jäkla tid med tillpassningen av nya plåten.. Själva svetsandet är det man lägger minst tid på när man håller på med rostlagning. :lol:

Bild
Svetsade även dit en ny förstärkning mellan innerskärm och a-stolpe. Förra ägaren hade rationaliserat bort den under sin rostlagning. Jag lägger Volvos blåa svetsprimer på alla ställen där det blir dubbelplåt.

Nästa steg är att fortsätta med golvet på passagerarsidan. Hittills så är jag uppe i 715 timmar på bilskrället.
Förövrigt så är det väldigt kul att se vilket uppsving det har blivit i projektdelen här på Sävar efter Dödstråden :lol:

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tis mar 29, 2016 8:23 pm
av Peter I
Ser bra ut. Keep up The god work :thumbright:

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tis mar 29, 2016 8:35 pm
av Peter I
Det är rätt som du säger att man måste ha avgasrening och inte får modifiera motorn (mer än för att den ska få plats) men det är inga problem att byta till en turbomotor på nyare bilar om man som du stoppar i en motor med turbo från början.

Mvh[/quote]

Okej. Är d bilar med kat efter typ-88 som d blir svårare?? Läste nånstans om att man behöver nåt avgasintyg men orka inte läsa vidare då d inte gällde min bil :wink:

Peter.

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tis mar 29, 2016 10:06 pm
av Emil Sundquist
Du kommer få en rolig bil sen ;) vem har svetsat om din vxl låda?

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tis mar 29, 2016 10:47 pm
av Dennis M
Det är svårt/omöjligt på bilar reggade 93 och senare, min merca är en 92a.

Fast bygger man ombyggt fordon så har jag förstått det som att man kan byta motor på nyare bilar med men är inte helt säker.

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: ons mar 30, 2016 8:27 pm
av David Herbertsson
Emil Sundquist skrev:Du kommer få en rolig bil sen ;) vem har svetsat om din vxl låda?
Menar du mig så använder jag en standard R25/R28 Opel omega växellåda. Är ju samma bultmönster som Saab kortmotor.
Fast jag antar att du menar Peter I? :)

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: ons mar 30, 2016 8:30 pm
av MickeK
Emil Sundquist skrev:Du kommer få en rolig bil sen ;) vem har svetsat om din vxl låda?

Opellådan pallar mer än man tror så länge den får "vevhus ventilation"

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: ons mar 30, 2016 10:10 pm
av Emil Sundquist
Jag har provat 4 stk opel lådor och dom går sönder när man överladdar opels 3.2v6a ;) så tänkte om någon av er hade en fixtur för tex bmw låda. Mvh

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: ons mar 30, 2016 11:20 pm
av Dennis M
Emil, du har ju två ton bil att trycka ner bakhjulen med! ;-)

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tor mar 31, 2016 5:52 am
av Emil Sundquist
Jaa men då måste det ju vara dålig kvalité ;) det ska hålla ;)

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tor mar 31, 2016 10:21 am
av MickeK
Emil Sundquist skrev:Jag har provat 4 stk opel lådor och dom går sönder när man överladdar opels 3.2v6a ;) så tänkte om någon av er hade en fixtur för tex bmw låda. Mvh
Då har du gått om svep till ZF lådor :hihi:

Bakaxel.se har fixtur :thumbright:

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: lör apr 02, 2016 7:42 pm
av Peter I
Emil Sundquist skrev:Du kommer få en rolig bil sen ;) vem har svetsat om din vxl låda?
Först, förlåt David om jag hackar lite i din tråd.

Sen, Emil. Jag har inte fått svetsat min låda än( för övrigt en 260 låda), men jag tänkte använda mig av d gamla "lägg rondellen på bordet å kapa å byta svep mot ett Saab-svep tricket" å sen svetsa själv. Hur svårt kan d va?? :lol: Tråd kommer :hihi: Tänkte kapa några timmar mot David, som förövrigt gör ett megajobb. Såå impad av dig David :king: