Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Postat: fre jul 05, 2019 6:00 am
Som jag nämnde i förra inlägget så var det luftfilterrör som stod på schemat. Så efter att jag fått dit resten av turbogrejerna var det dags att börja med röret som varit ett riktigt rötägg under hela bygget. Platsbrist mellan framvagnsbalk, ac kompressor och krängningshämmare kombinerat med ett 4” rör som ska fram..
Första planen var att pressa ett 4” rör ovalt men då det visade sig att det blev för brett för att passera under kompressorn så fick det bli tillverkning av ovalt rör med ett kluvet 3” rör och plåtbitar. Rörets omkrets i båda ändar är samma som ett 4” rör men hela röret går ihop i mitten och är 1cm smalare under kompressorn. Fick damma av mattekunskaperna och räkna lite på vinklarna för att få bredden vid kapningen att matcha det en cm smalare röret. Fort gick det ju verkligen inte men nu är det klart iallafall!


Trångt är somsagt normen på detta projekt...





När röret var färdigt och målat lastade jag bilen med dunkar och åkte på spritrunda till närmsta E85 mack!

Med sprit i tanken och tänd och VE mapp från en annan m54 turbo som jag fått skickat till mig så vågade man äntligen prova på lite laddtryck. Körde på grundtryck, kring 0,4bar, till en början för att se så bränslet låg hyfsat rätt vilket det verkade göra ganska direkt. När jag fått kört upp bränslet i tanken som nog var ungefär e75 pga bensinen som var kvar vid tankning så fick jag prova 0,6 och sedan 0,8. Bilen rör på sig riktigt bra och fästet är nåt helt enormt. Jag har kört på gamla 225or bak och den släpper knappt ens vid hård acceleration på ettan tvåan.
Funderingen nu är hur mycket min original mlspackning med original sträckbultar pallar. En tanke har varit att köpa arp-bult och montera innan jag laddar mer än såhär, tänker att det nog är bättre att byta före den blir otät så kanske den håller längre.

Första planen var att pressa ett 4” rör ovalt men då det visade sig att det blev för brett för att passera under kompressorn så fick det bli tillverkning av ovalt rör med ett kluvet 3” rör och plåtbitar. Rörets omkrets i båda ändar är samma som ett 4” rör men hela röret går ihop i mitten och är 1cm smalare under kompressorn. Fick damma av mattekunskaperna och räkna lite på vinklarna för att få bredden vid kapningen att matcha det en cm smalare röret. Fort gick det ju verkligen inte men nu är det klart iallafall!


Trångt är somsagt normen på detta projekt...





När röret var färdigt och målat lastade jag bilen med dunkar och åkte på spritrunda till närmsta E85 mack!

Med sprit i tanken och tänd och VE mapp från en annan m54 turbo som jag fått skickat till mig så vågade man äntligen prova på lite laddtryck. Körde på grundtryck, kring 0,4bar, till en början för att se så bränslet låg hyfsat rätt vilket det verkade göra ganska direkt. När jag fått kört upp bränslet i tanken som nog var ungefär e75 pga bensinen som var kvar vid tankning så fick jag prova 0,6 och sedan 0,8. Bilen rör på sig riktigt bra och fästet är nåt helt enormt. Jag har kört på gamla 225or bak och den släpper knappt ens vid hård acceleration på ettan tvåan.
Funderingen nu är hur mycket min original mlspackning med original sträckbultar pallar. En tanke har varit att köpa arp-bult och montera innan jag laddar mer än såhär, tänker att det nog är bättre att byta före den blir otät så kanske den håller längre.