Sida 62 av 124

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: fre okt 26, 2012 9:22 pm
av Pimpolainen
Hur går det kompis???

du ligger väl inte på sofflocket och degar? :evil:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: lör okt 27, 2012 4:37 pm
av Daniel-635
:oops:

Har inte hänt mycket på ett bra tag, satans jävla massa regnande bara.
Nu när det äntligen vart fint väder tänkte jag filma lite.
Åker till favvo stället och så är det liiite för dåligt grepp.

http://www.youtube.com/watch?v=bvfE8dP4 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Lite mer filmat har jag, så det kommer väl ett litet klipp vad det lider.

Eftersom vintern är här åker GT17 aggregaten strax av för sista gången, hädanefter är det Mitsubishi TD04HL18T som gäller !










Får väl även nämna en USA resa, där huvud attraktionen vart Nascar och Talladega 500
Ett lopp som slutade med mesta tänkbara dramatik, kul att man stod med kameran redo och hann ta 12 bilder på hela kraschen.

Bild

Passade även på att åka med på Talladega banan med en ombyggd Nascar bil.
Grym medåkning i 260-270 Km/h och 33 graders banking på kurvorna :twisted:
Ett minne för livet faktiskt !

Bild

Lite stolt är man allt :wink:

Bild

Vi åkte med Dale Jarrett Racing adventures, rekommenderas !

http://www.racingadventure.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön nov 18, 2012 11:21 am
av Daniel-635
Då vart sista turen avklarad med 635an för 2012, och bilen är uppe på pallbockar för uppgradering.

I somras punktade jag ju upp mina nya grenrör i en ståltråds bur jag tidigare hade gjort.

Bild

Och jädrar det verkar passa riktigt bra, även om det är ganska tajt på vissa ställen.
(Bakre turbons kompressorhus mot rambenet)

Bild

Underifrån är det ganska likt som tidigare.

Bild

Men med den stora skillnaden att främre turbons downpipe nu kommer att gå i stort sett rakt bakåt bara.

Bild

Ovanifrån.

Bild

Bild



Tidigare utförande och dess nackdelar som jag bygger bort.

Bättre grenrör, längre pipor och med samma längd på alla cylindrar.
Bättre downpipe på främre aggregatet.
Mycket närmare till luftfilter, på gamla utförandet suger bakre turbon genom ett 2" rör som är ca. 70 cm långt, och sen är det ytterligare ca. 30cm till Filtret. (Nu blir det max 30-40cm totalt)
Och naturligtvis skillnaden mellan GT17 och 18T aggregatet med 7ans avgashus.

Bild


Det som blir besvärligt nu är placering av Wastegate klockan på bakre aggregatet och dragningen av olja och vatten till aggregaten...

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön nov 18, 2012 12:06 pm
av Robin Olivi
Trångt värre, kommer du få till allt? :-)

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: mån nov 19, 2012 6:20 pm
av Pimpolainen
ser ju kanon ut!!

synd att gömma de fina grenrören under en täckplåt sedan =)

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: mån nov 19, 2012 7:15 pm
av knotan
måste ju bli ett sånt sjukt gott register i en sån motor med den turbosetupen alltså :hey:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tis nov 20, 2012 10:31 pm
av Daniel-635
Oliven, jag tror det :wink:

Vattenkylrören, och lambda sonder är knepigt

Knotan, jo det är ju det man hoppas.

Tittar man på Kompressor mappar så har jag passerat det bästa området vid ca. 3500 Rpm med GT17
Men nu med 18T snurrorna hamnar jag på samma ställe i mappen kring 5000 Rpm. istället, det kombinerat med större avgashus borde bli bra...

Nu blir det allt annat som sätter gränsen, istället för aggregaten.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tis nov 20, 2012 11:23 pm
av Henka_
:thumbright: som man har längtat efter en uppdatering här =) har läst denhär tråden sen start men tror inte jag har kommenterat nån gång faktiskt, så de börjar väl bli dags.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons nov 21, 2012 9:55 am
av MrVain
Du kan ju skicka ett PM om du är intresserad av att sälja dom gamla grenrören :)

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: lör nov 24, 2012 12:56 pm
av Daniel-635
Henka Tackar !

MrVain, troligen kommer jag att sälja grenrör, turbos oljerör, olje returer, tråg med ingång för oljeretur downpipes mm. som ett helt kit.
Jag lägger upp länk till annons när det är dags.

Ett nytt motorfäste, motorn är nu flyttad ca. 10mm så det blir mer plats på avgassidan, man kan även ana Downpipen från främre aggregatet.

Bild

Downpipen svänger numera in runt bakre turbons kompressorhus...

Bild

Jag har även börjat lite på bakre aggregatets Downpipe.

Bild

V-Bands flänsen sitter lite tajt till, men får inte plats någon annan stans, och behöver vara där för att det ska gå att trassla in rörbitarna mellan alla grejer som är ivägen.

Bild

Nu är det dags att helsvetsa grenrören innan man gör mer, för det lär ju flytta lite på allt när det drar sig i svetsningen.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: lör nov 24, 2012 2:04 pm
av The
Den där trådburen var ju en toksmart grej :)

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: lör nov 24, 2012 5:33 pm
av j björk
Kul att se att det händer lite här igen :thumbright:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: lör dec 01, 2012 2:26 pm
av Daniel-635
The, det var helt klart värt arbetet att göra den :thumbright:

Jonas, det tycker jag med :wink:

Nu är grenrören helsvetsade, endast uttag för avgastemp och eventuellt avgastryck är kvar.

Gjorde en förlängning på kollektorn ner genom flänsen, för att få minsta möjliga kant, och area förändring ner i aggregatet.

Bild

Denna gången vart jag mycket försiktig när det skulle helsvetsas och hade grenrören fastskruvade på ett 120x120x8 4kant rör.
Dessutom med mittre cylindern upp shimsad 1mm för att motverka svetsdragning, och det lyckades !

Bild

Jag har bara smekt till dem med Oscillerande slip och 80P papper.
När man kollar med Stållinjal är den sämsta flänsen 0,3 högre på mittre cylindern, det andra röret endast 0,15mm.
Skönt att slippa spänna upp dessa i fräsen !

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons dec 05, 2012 7:45 pm
av bmw02touring
Ser riktigt fint ut, snyggt svetsat på rören också :thumbright:
Nästan så man blir lite sugen på Sniglar på grenröret på "Alpinan".

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: lör dec 08, 2012 7:18 pm
av Daniel-635
Tack Niclas :hey:

Efter att ha helsvetsat grenrören skulle de provmonteras, och jag kände som en kall rysning genom kroppen när jag kollade på packningen, FAN en av flänsarna vart vänd fel :doh:
Felet blev inte så mycket men 2mm fel hamnar utblåset :angryfire:

Så ett 3 timmars fyll med svets, och matchportade tog vid, som tur är vart vinkeln på rören åt rätt håll, så det passade bra även efter korrigeringen.

Wastegate klocka monterad i Dumpventilens skruvar, och sen en värmesköld i aluminium.
Man kan även se det matchportade grenröret nedan.

Bild

Downpipsen färdigsvetsade, med lambda uttag.

Bild

Under tillverkningen av dessa har Hatkärleken till Biltema fortsatt, deras aluminiserade avgas delar är mög att svetsa i !
Dessutom håller de inte diametern på röret lika bra som RAYs krökar, om man kapar dem på mitten alltså.
Sen har jag även letat 1 timme efter muttern till V-Bands flänsen, som av outgrundlig anledning är M7 :evil:
Nej jag har inte hittat den ännu, men hoppas vi har M7 tapp på jobbet, så jag kan göra en ny mutter...

Luftfiltret till bakre turbon, värmeskyddet är också på plats.
Gjorde en Ryss kona med vinkelslipen från 3" till 2,5" röret.

Bild

Jag kommer att köra med de inbyggda dumpventilerna i aggregaten, då de inte är nämnvärt i vägen, och det hade vart svårt att lösa på annat sätt.
Öppen dumpventil är inte aktuellt.