Sida 62 av 85
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: lör feb 18, 2012 11:33 am
av Linkansg1
Är det inte bättre att du lånar några micrometrar och mäter vad DU har för spel?Sedan kan du ju utgå därifrån,eller? Lagren ser ju för jävliga ut!
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: lör feb 18, 2012 1:17 pm
av Kadett4wd
det ÄR E85 som ställer till det med lagren inget annat.
Kanske kanske ska man köra mera spel med E85 än med bensin?
Jag skrev tidigare anledningen.
Alkoholen/vattnet smörjer inte varav lagret blir hett(friktionsvärme) och tappar ytbeläggning som sedan stampas fast på andra ställen i lagret.
Läste en kul grej.
Enkelt test att testa om oljan går bra med E85.
Om man blandar ihop dem med en stavmixer, olja och E85 och det blir grått/beigt, mao ej genomskinligt så blandas de ej.
Det blir mao en emulsion.
Denna emulsion är inte bra alls, dra den mellan fingrarna så känner ni hur mycket sämre det 'glider' gentemot ren olja.
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: lör feb 18, 2012 1:39 pm
av Linkansg1
Man har väl kört på metanol i evigheter utan dessa problem?Jag tycker ändå att du skall prova annan olja.Du behöver ju inte säja till någon vad du har hällt i!

(t e x Pennzoil 25/50 racing)
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: lör feb 18, 2012 2:11 pm
av Kadett4wd
precis.. visst har man kört på metanol.
Det är delvis därifrån jag fått erfarenheterna.
Om de killarna skulle 'slarva' lika illa som vi gör med oljan och E85 så skulle de också få massvis med bekymmer.
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: lör feb 18, 2012 2:37 pm
av Kökarmicke
Kadett4wd skrev:det ÄR E85 som ställer till det med lagren inget annat.
Kanske kanske ska man köra mera spel med E85 än med bensin?
Jag skrev tidigare anledningen.
Alkoholen/vattnet smörjer inte varav lagret blir hett(friktionsvärme) och tappar ytbeläggning som sedan stampas fast på andra ställen i lagret.
Läste en kul grej.
Enkelt test att testa om oljan går bra med E85.
Om man blandar ihop dem med en stavmixer, olja och E85 och det blir grått/beigt, mao ej genomskinligt så blandas
Denna emulsion är inte bra alls, dra den mellan fingrarna så känner ni hur mycket sämre det 'glider' gentemot ren olja.
Alltså, kan verka lite dum nu, men vilket menar du att e bra av alternativen? Om de blandar sig eller inte blandar sig?:)
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: lör feb 18, 2012 3:39 pm
av Roger Berglund
Rent bondförnuft så vet jag att olja flyter på vatten.
bäst vore det om det blandas sig.
man har ju trots allt pickupen längst ner där den ska suga olja.
har du då en olja som ej blandar sig med vatten så suger pickupen vattenförst.. sen olja.'
om motorn då har stått länge med en olja som ej blandar sig bra med vatten,borde man nog dränera ut detta via avtappningspluggen innan uppstart igen.
har sett skräck exempel på detta tex tractorpulling. där kör dom ju iofs med methanol men dom körde på en syntet olja som ej blandade sig med methanol.
först kom methanol sen kom deras olja när dom tömde den på olja
mvh Roger
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: lör feb 18, 2012 5:17 pm
av Jens Gustavsson
jag har mätt några olika vevaxlar och de ligger på 53.98-53.99 med mikrometern.
sen har jag monterat ihop en M-stake med ett nytt lager och den ligger på 54.06 om jag använde tolk värktyget och mikrometern.
jag testade med digital skjutmåttet också det visade också 54.06mm se det ligger kring 0.07-0.075 ungefär.
bör tilläggas att det var med nya clevite lager som är från 80 talet istället för nya modärna kolbenschmidt. vilka är bättre tro?
sido spelet är 0.25mm
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: lör feb 18, 2012 6:30 pm
av Linkansg1
Jag har använt clevite i flera motorer och skulle sätta i de utan tvekan.Sen verkar du ju ha spel nog? Ni får väl spåna vidare i soffan...
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: lör feb 18, 2012 7:27 pm
av Kadett4wd
Roger Berglund skrev:Rent bondförnuft så vet jag att olja flyter på vatten.
bäst vore det om det blandas sig.
man har ju trots allt pickupen längst ner där den ska suga olja.
har du då en olja som ej blandar sig med vatten så suger pickupen vattenförst.. sen olja.'
om motorn då har stått länge med en olja som ej blandar sig bra med vatten,borde man nog dränera ut detta via avtappningspluggen innan uppstart igen.
har sett skräck exempel på detta tex tractorpulling. där kör dom ju iofs med methanol men dom körde på en syntet olja som ej blandade sig med methanol.
först kom methanol sen kom deras olja när dom tömde den på olja
mvh Roger
Precis, därav jag brukar tipsa om att göra sumpen djupare, men låta pickupen vara på samma höjd.
Min sista snilleblixt är juh en blindtarm på trågets lägsta punkt med en avtappningsplugg till en kompressortank(finns på biltema för en spottstyver). då kan man ha säg ett par tre dl volym i 'tarmen' och tömma detta innan uppstart. bara vrida igen kranen då det kommer olja.
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: lör feb 18, 2012 7:45 pm
av Linkansg1
Så om man har en modern E85 bil är det ingen höjdare att t.e.x stå på tomgång långa stunder?
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: lör feb 18, 2012 7:54 pm
av Roger Berglund
tror nog inte det är nån större fara direkt

.
race motorer på full snyt har inte direkt lambda värde 1
utan dom går ju betydligt fetare därav spädar man oljan mycket mer än en vanlig personbil.,
övrigt
så är det tätare oljebyten på E85 personbil gämfört med vanlig bensin person bil av samma märke . oftast.
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: lör feb 18, 2012 8:01 pm
av Linkansg1
Tänkte mest på om man drar upp stickan på en bensinare så här års så luktar det mer än om du drar upp den sommartid och sniffar.Borde ju va lika med E85 men,uppenbart skadligare?
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: lör feb 18, 2012 8:40 pm
av Jens Gustavsson
jag har dynat upp ca 150L E75 i vinter på den oljan vet inte vad det motsvarar för bytes intervall?
har haft motorvärmare så den är i stort sett varm och går fint direkt, så den borde späda betydligt mycket mindre än äckliga kallstarter.
men hur ser cylindern ut på 2 bar? som ballonger kanske? och hur mycket av soppan hamnar då i oljan?
jag har en fin vevhus vent burk i bilen och låter skiten åka rakt ut i bänken nu när vi har bra vent i rummet så det ska ju inte åka tillbaka nå skit i motorn på det viset i alla fall.
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: lör feb 18, 2012 9:18 pm
av knotan
jens, såhär ska en motor svara på gasen, gör din b20 "finmotor" det??
http://www.youtube.com/watch?v=e7Z7epKb ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: lör feb 18, 2012 9:59 pm
av Kadett4wd
hehe grinig...
fan så fränt =)