Turbo BelAir.
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Hur mycket kostar en plats i bilen under den a kryssning?
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Tyvärr så är det fullt i bilen, vi blir tre i bilen 
Men verkar blir ett bra gäng som kommer över och kikar på tävlingen.

Men verkar blir ett bra gäng som kommer över och kikar på tävlingen.
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Det va ju attans! Den sitsen hade jag kunnat öppna lädret för;) haha
Kommer bli grymt fränt! Har ni en "dokumentärs kamera" på att ta med er listan?:)
Kommer bli grymt fränt! Har ni en "dokumentärs kamera" på att ta med er listan?:)
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Skriv till tv. Vore skitfränt att följa på typ discovery.
Lycka till!
Lycka till!
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Christ3r Lakkapää
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Fick besked från Richard angående klassreglerna häromdagen, bilen klassar "tyvärr" in i SuperStreet klassen, dvs får köra mot bilar som kör 7.70 tider.
Tanken fanns att bygga om bilen till front placerad turbo men vi skippar det, vi kör som bilen är nu med turbon gömd i skuffen.
Mycket fränare och behålla sleeper stuket.
Uppdateringarna som blir är följande.
Ny laddluftkylare med stående celler, 660x350x150mm.
Ny aluminium vattenkylare.
Nytt Brodix insug med enkel 102mm spjäll.
Circle-D 265mm multidisc converter
Rossler transbrake mm till 4L80E växellådan.
QA1 ställbara stötdämpare runt om.
Samtliga leder och bussningar till framvagnen byts ut.
Servosnäcka istället för den manuella.
El-servopump
mm.
Lyfte i motorn idag, bara för att mäta höjden på nya insuget. Blir rätt mycket högre med "elbow" och 4" spjäll.

Får hela 300-350mm mellan motorblock och kylare

Plats för en finne i motorrummet

Så jag beställde en 2" cowl induction huv, vart glasfiber och med original gångjärns fästen.
Tanken fanns att bygga om bilen till front placerad turbo men vi skippar det, vi kör som bilen är nu med turbon gömd i skuffen.
Mycket fränare och behålla sleeper stuket.

Uppdateringarna som blir är följande.
Ny laddluftkylare med stående celler, 660x350x150mm.
Ny aluminium vattenkylare.
Nytt Brodix insug med enkel 102mm spjäll.
Circle-D 265mm multidisc converter
Rossler transbrake mm till 4L80E växellådan.
QA1 ställbara stötdämpare runt om.
Samtliga leder och bussningar till framvagnen byts ut.
Servosnäcka istället för den manuella.
El-servopump
mm.
Lyfte i motorn idag, bara för att mäta höjden på nya insuget. Blir rätt mycket högre med "elbow" och 4" spjäll.

Får hela 300-350mm mellan motorblock och kylare


Plats för en finne i motorrummet


Så jag beställde en 2" cowl induction huv, vart glasfiber och med original gångjärns fästen.
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Blir det med en luftrenardummy ovanpå allt igen eller ska du bygga på nåt annat sätt?
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Ståplats i Nybroviken har man hört, Men ståplats i BelAir var något nytt.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Fränt!
Ska åka över och kolla på dragweek nästa år! Då vet jag vilken bil man ska ta rygg på

Ska åka över och kolla på dragweek nästa år! Då vet jag vilken bil man ska ta rygg på


- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Blir en luftrenardummy igen, fast lite "renare" motorrum, regulatorn kommer hamna på insuget.Steve skrev:Blir det med en luftrenardummy ovanpå allt igen eller ska du bygga på nåt annat sätt?
Spridarna högre upp än innan, ev. fräser jag bort brodix loggat på kåporna och slipar dom sedan trumlar.
Inte helt klart ännu hur det blir.
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Va ? Har du ledsnat på att förnedra Porschar i 260 med original/raggar styrsnäcka 
ballt bygge som verkligen används-
Lycka till over there .

ballt bygge som verkligen används-
Lycka till over there .
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Blir bra det! Tror att din bil kommer att bli väldigt uppskattad i AmerikatPro-Mille skrev:Blir en luftrenardummy igen, fast lite "renare" motorrum, regulatorn kommer hamna på insuget.Steve skrev:Blir det med en luftrenardummy ovanpå allt igen eller ska du bygga på nåt annat sätt?
Spridarna högre upp än innan, ev. fräser jag bort brodix loggat på kåporna och slipar dom sedan trumlar.
Inte helt klart ännu hur det blir.
Lite synd att dom inte filmar mer från transportsträckorna, skulle va riktigt kul att se
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Sågade bort nedre delen och ca.50mm på sidorna av "kylarbalken" för att få in nya laddluftkylaren så nära grillen som möjligt.
Gjorde även en mall för att kunna rulla till tankarna i 3mm aluminium.
Blev även och snida till mall till "elbown" för insuget.

Kommer att ha inloppet till laddluftkylaren på ovansidan.

Får plats med 90mm höga tankar.

4" spjällhus känns lite väl stort, blir lite trångt med 4" rör till och från laddluftkylaren. Men stort är fränt
Gjorde även en mall för att kunna rulla till tankarna i 3mm aluminium.
Blev även och snida till mall till "elbown" för insuget.
Kommer att ha inloppet till laddluftkylaren på ovansidan.
Får plats med 90mm höga tankar.
4" spjällhus känns lite väl stort, blir lite trångt med 4" rör till och från laddluftkylaren. Men stort är fränt

- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Lyckades rulla till "elbown" i 7mm plåt och tankarna till laddluftkylaren i 3mm plåt.






- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2794
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Det ska bli grymt intressant att både följa vidareutvecklingen av bilen, och naturligtvis även äventyren som väntar i USA !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Det har knåpats lite mer med laddluftkylaren idag.
Fick en snilleblixt när jag vaknade igår på eftermiddagen, vart inte alls nöjd med hur rördragningen skulle bli
på laddluftkylaren. Så jag kapade övre tanken i två delar, vips då vart ju rördragningen klart bättre
Men visst det blir en nackdel med lite mer tryckfall på detta viset.
Får logga och se hur mycket det blir.

Kylarn ska flyttas fram lite till, måste kapa bort lite plåt som är i vägen.

inloppet blir på höger sida och utloppet till vänster.

Hel tank under, har rullat till samtliga tankar till 150mm breda och 84mm höga.
Fick en snilleblixt när jag vaknade igår på eftermiddagen, vart inte alls nöjd med hur rördragningen skulle bli
på laddluftkylaren. Så jag kapade övre tanken i två delar, vips då vart ju rördragningen klart bättre

Men visst det blir en nackdel med lite mer tryckfall på detta viset.
Får logga och se hur mycket det blir.

Kylarn ska flyttas fram lite till, måste kapa bort lite plåt som är i vägen.

inloppet blir på höger sida och utloppet till vänster.

Hel tank under, har rullat till samtliga tankar till 150mm breda och 84mm höga.